Svenskarna och internet: Sociala medier

13 okt 2022

Svenskarna och internet: Sociala medier

Rapporten Svenskarna och internet: sociala medier är gedigen och erbjuder massor av intressant läsning. Varje år genomför Internetstiftelsen en stor undersökning och om du är nyfiken på olika målgrupper och deras beteende online ska du definitivt läsa den. I den här artikeln djupdyker vi i sociala medier och fokuserar på statistik för dig som marknadsför ett företag eller varumärke. Underlaget kommer från Svenskarna och internet 2022.

Kort om Svenskarna och internet: Sociala medier 

Hur beter vi oss egentligen? Och vad ska man tänka på om man vill bygga sitt varumärke med hjälp sociala medier? Många av oss använder de sociala kanalerna för att roa oss, kika på vad andra gör, bygga våra egna varumärken och bevaka vår omvärld. 

Ungefär hälften av de många användarna lägger upp eget material på Facebook, Instagram och Snapchat. På TikTok och Youtube är det fler som tittar på andras innehåll och färre som publicerar eget material. Det är också tydligt att fler kvinnor än män publicerar. Det här verkar hänga ihop med att många män är mer försiktiga när det gäller säkerhet och att skydda sin integritet på nätet. Kvinnor är mer öppna, publicerar mer, umgås och är sociala på ett annat sätt. 90-talisterna sticker generellt ut som mer aktiva och medvetna om hur man beter sig och skyddar sig i sociala medier.

Här kan du vill läsa vår mer allmänna sammanfattning om Svenskarna och internet 2022.

Svenskarnas beteende i sociala medier

I den här artikeln går vi igenom:

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Youtube
  • TikTok


Att följa varumärken i sociala medier

Rapporten Svenskarna och internet: sociala medier för 2022, visar att fler än fyra av tio svenskar följer företag eller varumärken på Facebook. Vanligast är att man följer varumärken på Instagram och det är framför allt 90-talisterna som gör så: hela sex av tio, jämfört med tre av tio om man slår ihop de andra åldersgrupperna.

Man skulle kunna tro att LinkedIn är en kanal där företag har goda möjligheter att kommunicera med sina målgrupper, men endast en av tio följer varumärken eller företag där. Det visar återigen att personer som jobbar för eller står bakom företag och varumärken är de som bygger relationer och syns mest. Sociala medier är just sociala och relationerna bygger vi människor. Även på Youtube följer en av tio varumärken. På TikTok, Twitter och Snapchat är det bara några få procent som gör det. 

Sociala medier i världen

Vi i Sverige är ett av världens mest uppkopplade folk, det har nog inte undgått någon. Men även globalt ser vi att allt fler använder sociala medier för att skaffa kunskap, roa sig och umgås. Här kommer en snabb titt på hur det ser ut i övriga världen.

Idag använder 4,62 miljarder människor i världen sociala medier och det blir fler varje dag. Under förra året växte användandet av sociala medier med nästan fjorton nya användare per sekund och nära 75 procent av alla människor över tretton år använde sociala medier. I genomsnitt använde folk i världen sociala medier under två timmar och sjutton minuter per dag under 2021. 

Här finns mer statistik som rör sociala medier.


Svenskarna och Internet: sociala medier, kanal för kanal

När du läser raderna nedan, ha då i åtanke att rapporten Svenskarna och internet: sociala medier bygger på undersökningar som främst har gjorts under början av året. När det gäller vårt beteende i sociala medier är ett halvår lång tid och vissa saker kan ha förändrats eller se annorlunda ut nu.

Instagram är en favorit

Nära hälften av Instagramanvändare i Sverige lägger upp egna inlägg. Nästan alla tittar på inlägg, hälften tittar på Stories och en fjärdedel tittar på Reels. Kvinnor utnyttjar generellt Instagrams olika funktioner mer än männen. De tittar på inlägg, händelser och chattar med personer de känner. Kvinnorna lägger även upp fler egna inlägg och egna händelser/Stories. 

Sju av tio 90-talister använder Instagram dagligen, men Instagram används flitigt av människor i alla åldrar. Vilka som använder Instagram respektive Facebook skiljer sig åt åldersmässigt. Personer födda på 80-talet eller tidigare använder mest Facebook på daglig basis. 90-talisterna dagliga användning av Facebook och Instagram är ungefär lika, medan 00-talister använder Instagram mycket mer än de använder Facebook.

LinkedIn för jobb, karriär och personligt varumärke 

LinkedIn är definitivt tjänstemännens kanal och de personer som är mest flitiga användare är 32-62 år. Här kommer ett gäng siffror: 

Ungefär sex av tio tjänstemän använder LinkedIn. Sju av tio på LinkedIn tar del av inlägg i flödet och tre av tio marknadsför sig själva. Fokus ligger framför allt på jobb, karriär och det professionella jaget. Bara en av tio skapar egna inlägg och tre av tio söker efter platsannonser. Här är beteendeskillnaderna mellan män och kvinnor inte så påtagliga. Det är inte heller några större skillnader i användandet av kanalen om man kikar på föregående års undersökning.  

Studerande använder i högre utsträckning LinkedIn för att marknadsföra sig själva, söka efter platsannonser och skicka ansökningar till utannonserade tjänster. De som har jobb tar del av inlägg, marknadsför företagen de jobbar för eller driver och skapar egna inlägg. 

Facebook fortfarande en av de största sociala medierna

Facebook är fortfarande en av de mest använda sociala plattformarna. Hälften av internetanvändarna är där, även de äldsta generationerna. Även här är 90-talisterna mest aktiva, medan 00- och 10-talisterna söker sig till andra platser.

Vår egen spaning är att statistiken som rör 00-10-talisterna omöjligt kan vara helt korrekt. Yngre barn skriver upp sin ålder med några år för att kunna skapa konton innan de har åldern inne. Vissa fortsätter sedan använda denna påhittade ålder för säkerhets skull, allt för att inte riskera att inte få tillträde. 

Även om många inte är aktiva på Facebook används kanalen som en plats för att hålla kolla på evenemang, spana på vänner och bekanta och omvärldsbevaka både bekantskapskrets och den större världen. Och vet du vad vi gör allra mest på “Fejan”? Jo, vi gratulerar varandra på födelsedagen! Och snackar på Messenger förstås. En egen app idag, men många tar vägen förbi Facebook för att hitta dit. Även om ungdomarna inte älskar Facebook har de flesta ett konto för att kunna att använda Messenger och skapa och anmäla sig till evenemang. 

På Facebook finns även en uppsjö av grupper som samlar människor med olika intressen. Att som företag eller varumärke bli hyllad eller sågad i en stängd grupp kan ge fantastiska eller tråkiga konsekvenser. Det går inte att se det som sägs i stängda grupper. Det här är inget nytt, men det är värt att påminna om att varumärkesbygge idag måste ske på alla plan. Företag med missnöjda kunder eller anställda kommer inte långt idag, en snygg fasad räcker inte. Varumärken byggs av fans och de personerna hörs och syns tydligt idag i sociala medier. Var och när är omöjligt att hålla reda på.

Youtube roar och lär

Youtube roar vi oss och lär oss nya saker. Vi lägger absolut mest tid på att titta på roliga klipp och instruktionsvideor. Många tittar och lyssnar även på musik eller ser dokumentärer. Youtube är den plattform som flest människor använder under ett år, men det dagliga användandet är mycket lägre än på Facebook och Instagram. Den används av alla generationer, men det är framför allt en kanal för de yngre generationerna. Nästan alla 90- och 00-talister använder Youtube då och då. Användandet sjunker sedan i de äldre generationerna.

TikTok, en ström av nya snabba videoklipp

TikTok används framför allt av yngre generationer. Mest flitiga användare är 00-talisterna. Drygt hälften av dem använder TikTok dagligen. Som vi redan har sagt är 90-talisterna överallt och de gillar även TikTok. Här kan vi se att användandet ökar lite jämfört med föregående år, framförallt det dagliga användandet. För övriga generationer sker enligt rapporten Svenskarna och internet 2022 inga nämnvärda förändringar i användningen av TikTok. 

Men, vår högst ovetenskapliga spaning säger att det är allt fler i vår bransch, alltså människor som arbetar med marknadsföring och kommunikation, som lockas av TikTok. Det är inte många som publicerar, men allt fler blir nyfikna och spanar in plattformen som erbjuder en otrolig mängd innehåll av olika slag. 

Det som skiljer TikTok mest från övriga sociala kanaler är att nästan alla som använder TikTok tittar på videor från människor som de inte känner i verkliga livet.

Svenskarna och internet: Sociala medier
Alla kan skapa en egen kanal

Ja, det är ju ingen nyhet att de sociala kanalerna tar mycket av vår vakna tid. Vi är nog många som funderar över om det är vettigt att lägga så mycket engagemang i den digitala världen. Det man inte får glömma är att de sociala kanalerna till stor del är just sociala och att nyfikenhet på andra och suget efter kontakt lockar oss. Här är det lätt att umgås med vänner vi inte hinner träffa och hitta människor med liknande intressen.

För kreativa människor och alla som vill marknadsföra något eller sig själva är möjligheterna obegränsade. En ständig utveckling av nya funktioner, många med fokus på visuellt och rörligt, gör att alla har möjlighet att skapa egna kanaler med personlig prägel.

Här kan du läsa hela rapporten Svenskarna och internet 2022.

Vill du ha hjälp med att skapa innehåll för era sociala kanaler?

Vi hjälper stora och små företag att kommunicera, bygga varumärke och öka inkommande kunder, mest i digitala kanaler. Hör gärna av dig till oss på Stockholms Skrivbyrå om du behöver hjälp med text eller annat innehåll!

 

Relaterade inlägg