Skriva på olika sociala medier – så ska du tänka
09 sep 2024
Var hänger din målgrupp? Hur du väljer att skriva på olika sociala kanaler kan vara avgörande för dina affärer. Därför bör du se till att vara där din målgrupp är – och bjuda på innehåll som passar för just den kanalen.
Sociala medier erbjuder fantastiska möjligheter att bygga ditt varumärke och nå ut till och interagera med din målgrupp. Det gäller att välja rätt plattform för rätt syfte – och dina texter är minst lika viktiga som dina bildval. Så, hur ska du tänka för att få bästa möjliga effekt av dina texter på de olika plattformarna? Vi går igenom.
Generella tips för att skriva på olika sociala medier
Oavsett var i den digitala djungeln din målgrupp befinner sig, kommer du att lyckas bättre att skriva på olika sociala medier om du:
- Möter din målgrupp med innehåll som är relevant och intressant – det är enda sättet att fånga och behålla deras uppmärksamhet.
- Hittar och håller dig till din tonalitet – din målgrupp ska kunna relatera till dig. Därför bör sättet du kommunicerar resonera med dem (detta gäller inte bara dina texter – din grafiska identitet och dina bildval ska även spegla tonaliteten i texterna). Se till att du har samma röst i alla dina kanaler, för att skapa igenkänning.
- Anpassar ditt innehåll efter kanal – till skillnad från din tonalitet, bör struktur och innehåll anpassas efter plattform (vi går in på det längre ned).
- Alltid tänker mobile-first – eftersom de allra flesta läser dina inlägg från mobilen. Hur många orkar läsa en novell när de har ungefär fem minuter på sig till nästa stopp med bussen? Håll dig kort och tydlig!
- Är konsekvent och relevant – lägg upp inlägg regelbundet så att du inte tappar följare. Glöm inte att dina inlägg ska vara relevanta och ha ett syfte. Din målgrupp följer dig av en anledning! Att mata ut mindre genomtänkta inlägg bara för att kunna publicera ofta, är inte gynnsamt.
Så skriver du för olika sociala medier:
På Instagram är det bilder och videos som fångar intresse, där inläggstexten blir ett komplement. Tänk kreativt, engagerande och väck nyfikenhet! Var rolig, ge tips, bjud på något eller berätta en hemlighet. Vi rekommenderar att du håller texterna korta och att du skriver något mer lockande än “Läs mer” som call to action. Ska du bjuda på tips – gör en karusell! Vill du skapa liv i kommentarsfältet – ställ en fråga!
Kom ihåg att först och främst fundera på syftet med din närvaro på Instagram. Varför ska människor följa dig där? Att ni bara vill synas räcker inte. Vill du informera om något, visa upp dina produkter, dela med dig av kunskap? Målet är att dina följare ska vilja skicka dina inlägg till sina vänner, spara det för sig själva, gilla och kommentera.
Facebook är den största sociala medie-plattformen, även om alla användare inte är aktiva. 50 % av internetanvändarna är där varje dag. Här fungerar en mix av textinlägg och bild- och videoinlägg bra. Användarna engagerar sig mycket i kommentarsfälten och det är ofta ett forum för att uttrycka åsikter och dela med sig av egna tankar. Därför är det viktigt att inkludera läsaren direkt. Till exempel kan du inleda ditt inlägg med en fråga – se det som en inkluderande rubrik. Eller be om råd. För att få större spridning gäller det att skapa interaktion direkt i inlägget och uppmuntra till delning.
Till skillnad från Instagram har du lite mer utrymme i dina inlägg vad gäller textmängd – men se till att säga det viktigaste och mest engagerande först och avsluta med en call to action.
LinkedIn är en professionell nätverksplattform perfekt för B2B-marknadsföring. Det är den perfekta plattformen för dig och dina medarbetare att bygga era personliga varumärken och dela proffstips i syfte att locka fler kunder till din verksamhet. Här är syftet gemensamt för alla; att nätverka och dra in affärer. Därför kan du tänka så här: Vad kan ni lära av varandra?
Här kan du med fördel vara mer personlig, berätta intressanta livshistorier och använda din egen röst, i kombination med att dela yrkesrelaterad kunskap. Läs mer om hur du bygger personligt varumärke med sociala medier.
På LinkedIn är användarna mer benägna att läsa längre inlägg. Så länge du använder ett enkelt och intressant språk och strukturerar texterna på ett sätt som skapar luft. Glöm inte att inleda med en rubrik som väcker uppmärksamhet och nyfikenhet – gärna något roligt eller provocerande. Våga vara kaxig och självsäker.
Svara på kommentarer och skapa en relation med dina följare. Till exempel kan du dela din kunskap i form av guider som dina följare får ladda ner, bjud in till webbinarium och dra nytta av kontakterna du får för att bilda nya relationer, som kan leda till värdefulla affärer. På LinkedIn tar det lite längre tid att bygga varumärke och ro nya affärer i land – så ha tålamod och bygg ditt nätverk över tid.
Vill du att vi sköter dina sociala medier?
På Stockholms Skrivbyrå har vi lång erfarenhet av att skriva texter för olika digitala kanaler. Vi kan faktiskt göra hela jobbet; från målgruppsanalys och digital strategi till produktion. Vi agerar ofta spökskrivare åt företagsledare och nyckelpersoner. Självklart med målet att du ska lyckas med dina affärer – och det gör du inte utan att prata med din målgrupp på rätt sätt. Hör av dig – kaffet står redo att kokas!