Content Marketing-ordlista

Hem/Content marketing/Content Marketing-ordlista

Content Marketing-ordlista

Det digitala landskapet är föränderligt och det bjuder ständigt på nya termer och buzzwords. Content marketing är något av ett modeord i sig. Det är inte alltid så enkelt att hänga med i svängarna och förstå innebörden av alla begrepp. Till hjälp har vi satt ihop en content marketing-ordlista att snegla på när det krisar.

En liten content marketing-ordlista

Adwords

Du har sett sett de annonser som syns antingen högst upp, till höger eller längst ned på Google. Det är platser som köps genom Googles annonseringstjänst Adwords. Att registrera sig för Adwords är gratis och du betalar bara när någon klickar på annonsen.

App

Traditionellt ett enklare program som körs på mobila plattformar som smarphones och läsplattor.

Applikation

Ett tyngre program som körs på datorer och som har ett användargränssnitt som interagerar med användaren. Med det sagt är det vanligt att blanda begreppens betydelse och “app” ses mest som en förkortning på “applikation”.

Avvisningsfrekvens

I analysverktyg som Google Analytics kan du se hur många som väljer att klicka runt på din webbplats. Om avvisningsfrekvensen är 100% betyder det att besökaren gett sig av utan att titta vidare på andra sidor som hör till webbplatsen. Det kan antingen bero på brister i webbplatsens användbarhet eller att besökaren fått det hen letade efter på ingångssidan och inte är intresserad av att veta mer.

Bambuser

En livevideotjänst där du kan strömma videoklipp från mobilen till webben eller andra smartphones.

Bit.ly

Tjänst som vips kortar ner din långa URL till några få tecken. Smidigt att använda när utrymmet är litet som till exempel på Twitter eller Instagram. Med hjälp av Bitly kan du även se statistik över hur många som klickat på din länk.

Blogg

En webbsida där du publicerar innehåll löpande. Bloggen kan vara fristående eller som ett komplement till din webbplats. Ett bloggverktyg kan användas för att publicera nyheter, aktualiteter eller annat som är relevant för läsarna – det kan vara texter, bilder, videoklipp eller ljudfiler. Att ha en företagsblogg är ett smart sätt att dela med dig av din expertis, hålla din webbsida uppdaterad och ge ditt varumärke en personlig röst. Här kan du läsa mer om fördelarna med ha en företagsblogg.

Blogger

Googles egna bloggplattform.

Bloglovin

En plattform som gör det enkelt att följa många bloggar samtidigt. Så fort en blogg uppdateras dyker inlägget upp i flödet. Lite som att prenumerera på flera tidningar eller nyhetsbrev där allt samlas på ett ställe.

Branded content

Innehåll som har finansierats av en annonsör och ska lyfta ett varumärke, produkt eller tjänst.

Cision

Ett onlineverktyg där du kan skapa, publicera och sprida pressmeddelanden.

Content manager, Content editor

Två benämningar på i stort sett samma roll. Här ingår ansvar över innehållet på en webbplats, blogg, sociala kanaler och utskick. Content managern eller content editorn arbetar med att sätta en strategi för det innehåll som ska skapas och jobbar därefter i hela kedjan från strategi till produktion, uppdateringar och mätning. Hos Knack Rekrytering kan du läsa om fler titlar som ligger nära content manager.

Content marketing

Marknadsföring som bygger på att attrahera och konvertera potentiella kunder genom att skapa värdefullt redaktionellt innehåll.

Content provider

En person som bidrar med innehåll. Det kan vara en medarbetare, en samarbetspartner eller någon annan som sitter på värdefull expertis. Många som är skeptiska till att dra igång en företagsblogg eller över huvud taget arbeta med innehållsmarknadsföring glömmer ofta bort att de omges av människor med specialistkunskap.

Cookie

Ett sätt att kunna spara information om en användare. Till exempel om vilka webbplatser som har besökts.

Feed/flöde

Med hjälp av en feed (flöde på svenska) blir du genast underrättad när något nytt publiceras som tros vara relevant eller intressant för just dig. Flöden finns lite överallt, exempelvis i sociala medier som på Facebook, LinkedIn och Pinterest. Vad som dyker upp i dessa flöden beror på vilka användare du följer, tidigare saker du klickat eller sökt på. Flöden kan även vara i form av RSS-föden där flödet uppdateras efter vad du valt att prenumerera på. Bloglovin är till exempel ett RSS-flöde.

Google +

Googles eget sociala medium för både socialt och professionellt nätverkande. Här kan du dela inlägg, videochatta, skicka meddelanden med messenger och göra statusuppdateringar.

Hashtag

Hashtagen karaktäriseras av ”fyrkant”-symbolen framför ett ord eller fras. Tack vare hashtaggen blir ordet automatiskt en klickbar länk. Det är på så vis ett sätt att sortera sitt innehåll och hitta mer innehåll om olika teman och ämnen. Hashtaggar i sociala medier är även bra ur SEO-perspektiv.

HootSuite

En tjänst som samlar dina konton från olika sociala medier. Här kan du jobba med flera separata konton samtidigt, schemalägga dina uppdateringar och mäta klickfrekvensen.

Inbound marketing

Marknadsföringstrategi som bygger på att erbjuda relevant och intressant information. Målet med Inbound Marketing är att göra det enkelt för potentiella kunder att hitta dig och möta deras behov. Här är relevant, intressant innehåll, rätt val av kanaler och fokus på användarvänlighet alla viktiga komponenter.

Konvertering

Att få dina besökare att göra något du vill att det ska göra. Som till exempel att prenumerera på ett nyhetsbrev, köpa en tjänst eller produkt, fylla i kontaktuppgifter eller ladda ner en guide.

Likes/gillamarkeringar

Ett sätt att visa uppskattning eller medhåll för något publicerat innehåll.

LinkedIn

Professionellt nätverk där du skapar en profil utifrån dina erfarenheter. LinkedIn går att använda på flera sätt, för att nätverka, som marknadsföringskanal, för att söka jobb, vara synlig för rekryterare eller hålla kontakt med kollegor och affärspartners.

Metataggar

Små textfält som riktar sig till Google för att förbättra sökmotoroptimeringen. Läs mer om metataggar här.

My Newsdesk

En plattform där du kan publicera pressmeddelanden, nyheter och blogginlägg och på så sätt nå journalister.

Nyckelord

Ord som du vill att ditt innehåll ska vara extra sökbart på. Besluta dig för några få nyckelord och forma ditt innehåll efter dessa. Använd orden strategiskt för att öka din sökbarhet hos Google, men tänk på att överdrivet användande av nyckelord i löpande texter kan straffa sig.

Outbound marketing

Traditionell marknadsföring (reklam) på köpt plats, som exempelvis TV-reklam, annonser och direktreklam i brevlådan.

Paper.li

En finurlig tjänst där du kan samla de nyheter du är intresserad av för att skapa din egen tidning. Sorteringen görs med dina egna valda sökord.

Periscope

En app där du kan livestreama och titta på videoklipp från hela världen. Läs gärna vårt tidigare inlägg om hur du som företag kan använda Periscope.

Pinterest

Social plattform med möjlighet att samla på bilder. Att “pinna” en bild är att spara bilden på någon av sina Anslagstavlor på Pinterest.

Podcast

En podcast (poddsändning, podradio eller podd) är ett enkelt sätt att lyssna på ljud- eller videofiler via nätet. Via ett program eller en app, väljer du vad du vill prenumerera på, sen får du nya avsnitt löpande. Läs mer om hur du enkelt startar en företagspodd här.

Regramma/Retweeta

Att dela vidare någon annans instagrambild eller tweet.

RSS

Ett format för att leverera innehåll, exempelvis de senaste rubrikerna och sammanfattningarna från webbplatser i form av flöden. Tekniken är idag vanlig på nyhetssajter, bloggar och många andra webbplatser.

SEM (Search Engine Marketing)

Även kallat “köpt sök”. Här är det ditt innehålls relevans i kombination med vad du väljer att betala för ett sökord som avgör hur högt du hamnar bland de köpta annonserna.

SEO (Search Engine Optimization)

SEO, eller Sökmotoroptimering på svenska, är ett samlingsnamn för de metoder och tekniker som finns för att få en sida att klättra Googles listor. Här kan du läsa mer om hur du skriver SEO-anpassat.

SERP

Förkortning av “Search engine results page” och syftar till den resultatsida som Google (eller andra sökmotorer) visar när du gör en sökning.

Smarketing

De nya digitala kanalerna gör att sälj- och marknadsfunktionerna i en verksamhet måste hitta sätta att arbeta tillsammans. Smarketing handlar helt enkelt om att bättre samarbete och en kombination av marknad och sälj.

SMM, Social media marketing

Att använda sociala kanaler för att dra trafik till en webbplats. Ett exempel är att publicera en länk till ditt senaste blogginlägg på Facebook.

Snapchat

En social kanal där du kan skicka bilder och klipp som mottagaren bara kan titta på ett begränsat antal gånger innan det försvinner. Dagens mest frekventa användare av Snapchat hör till åldersgruppen 12-15 år. Läs mer om hur du kan använda Snapchat som marknadsföringskanal här.

Social selling

Att med hjälp av digitala kanaler skapa relationer som en inledande del av säljprocessen. Detta kan göras genom att nätverka, dela med sig av relevant innehåll eller att direkt ta kontakt med potentiella kunder.

Storytelling

Att bygga sitt varumärke eller förmedla ett budskap genom att berätta en historia. Historier fastnar lätt i minnet och kan färdas långt.

Tumblr

En bloggplattform där användaren kan publicera olika typer av material som texter, bilder, filmer och länkar. Karaktäristiskt för Tumblr är det ivriga rebloggandet av andras inlägg och att du enkelt kan hålla koll på de tumblrs du följer genom flödet på ditt konto.

Tweet

Helt enkel ett inlägg på Twitter. Får inte överskriva de magiska 140 tecknen.

Unika besökare

Unika besökare är det antal nya besökare (eller egentligen nya webbläsare) som besökt din sida. Huruvida besökaren är ny mäts med hjälp av cookies.

URL

Webbadressen som syns högst upp i adressfältet. Vår URL är https://www.stockholmsskrivbyra.se

UX

Förkortning av User experience. UX används för att beskriva hur en användare upplever en webbsida, produkt eller tjänst. För en UX-designer och en UX-copywriter ligger fokus helt enkelt på att skapa en bra användarupplevelse med lättnavigerad design och innehåll som möter användarens process och behov.

 

Hjälp oss att fylla på vår content marketing-ordlista!

Finns det fler ord eller begrepp du funderar över? Kommentera gärna! Vill du läsa mer om content marketing och marknadsföring i digitala kanaler? Prenumerera på vårt månadsbrev.

2018-04-13T11:52:35+00:00 26 april, 2016|Categories: Content marketing|Tags: , |0 kommentarer

Lämna en kommentar