Content manager – därför behöver ni en!

Hem/Bemanning och rekrytering, Content marketing, Tips/Content manager – därför behöver ni en!

Content manager – därför behöver ni en!

Att driva en verksamhet innefattar många tidskrävande delar och inte minst under tillväxt. Dessutom är det numer ett faktum att engagerande och relevant content är en viktig del för att kunna växa. Ett moment 22 för de företagsledare eller marknadsavdelningar som varken har tid eller kunskap att själva ta fram och sprida bra material. Det är här behovet av en content manager kommer in.

Att producera olika typer av innehåll blir som mest effektivt när det utförs av någon med stenkoll på innehållsskapande. Detta givetvis i samråd med uppdragsgivare på företaget och med en tydlig riktning kring vem eller vilka det är man vill nå. Undersökningar gällande årets content marketing-trender visar bland annat att blogginlägg, white papers och kundcase är de mest effektiva typerna av content när det handlar om att nå målgruppens intresse för produkter eller tjänster. Har ni tid och möjlighet att ta fram detta på egen hand?

Om ni inte synliggör er verksamhet, men era konkurrenter gör det, ja då är risken att ni hamnar efter. Och det är inget du vill! Det gäller att ni kontinuerligt berättar att ni finns, vad ni gör och varför ni är rätt val.

Låt content-älskaren ta fram ert innehåll!

För att skapa bästa möjliga content krävs tid och en strategi. För någon som inte har innehållskapande som sin främsta kompetens blir det extra svårt och tidskrävande. Det blir också som allra bäst kvalitet när innehållet tas fram av någon som älskar att skräddarsy och ta fram engagerande content. Låter rätt vettigt, inte sant?

Utöver att du och dina medarbetare får loss tid till att arbeta med annat som verksamheten behöver – så listar vi här ytterligare 5 anledningar till att hyra in en content manager:

1. En content manager kan effektivt tillgodose era behov

Att kontinuerligt uppdatera företagets digitala kanaler är ett måste för att era kunder ska se att ni är aktuella, kan er grej och att ni värdesätter att ligga i framkant. Innehållet behöver också uppnå en viss kvalitet för att läsaren och kunden ska förstå att ni är seriösa och trovärdiga. Er inhyrda content manager lägger tiden på att synliggöra och sprida vad ni är bra på. Detta gör att ni kan fokusera på det – och dessutom bli ännu bättre! Två behov tillgodosedda i ett.

2. En content manager tar fram innehåll som når rätt personer

När vi bombarderas av så mycket olika budskap och information från alla möjliga håll måste våra texter nå rätt läsare och vid rätt tidpunkt. Och det budskap som står i texterna måste vara anpassat, tydligt utformat och tala direkt till målgruppen. För att nischa målgruppen och lyckas med ännu mer träffsäkra texter bör man skapa en så kallad persona. Vi har tidigare beskrivit mer om vad detta innebär och är väl insatta i hur det fungerar.

3. En content manager ökar chanserna att ranka högt på Google

Det är också viktigt att kunna skriva SEO-optimerade texter. Att ta fram engagerande och organiskt innehåll, som din målgrupp uppskattar och vill ta del av, kommer också göra Google nöjd. När Google är nöjd blir det i sin tur enklare för din målgrupp att hitta till verksamhetens webbsida. Detta är en symbios som behöver uppnås och en fokuserad och engagerad content manager blir en viktig del i pusslet. Att publicera ett kvalitativt innehåll kontinuerligt är också något som Google tycker om. Därför blir det ännu viktigare med en dedikerad content manager som är duktig på, kan och hinner göra detta möjligt.

4. En content manager drivs av mätbara resultat

En gång i tiden räckte det kanske med att skriva en text och räkna med att rätt person läste den. Å andra sidan var det svårt att veta vad läsaren gjorde efteråt, köpte den något eller resulterade det i en potentiell kund på något sätt? Det var däremot inte samma konkurrens, i det så kallade mediebruset, som bara blir större och större. Idag krävs det (uttalat) betydligt mer än så. Allt som görs behöver utvärderas och mätas för att kunna justeras och anpassas under arbetets gång – något som en content manager alltid har i åtanke. Att skapa innehåll för skapandets skull är ingen vits, utan det måste ge ett konkret resultat i slutändan.

5. En content manager bidrar med nya perspektiv

En fördel med att hyra in en content manager handlar också om att få ett utifrånperspektiv. Ibland kör den interna personalen fast och har svårt att förstå kundens upplevelse, vilket en inhyrd konsult kan bidra med. Det är idag svårt att hitta rätt digital kompetens. Det blir därför tidskrävande och kostsamt att leta efter rätt person att anställa. Men att tillfälligt ta in en konsult med rätt driv och erfarenhet kan göra hela skillnaden – och därefter få fart på det fortsatta arbetet framåt.

Hyr en content manager via Stockholms Skrivbyrå

På Stockholms Skrivbyrå har vi många duktiga content managers och skribenter, copywriters och digitala strateger som är vana att ta sig an olika branscher, kunder och ämnen. Tillsammans har vi bred erfarenhet av att bland annat utforma blogginlägg, nyhetsbrev, white papers och kundcase för att lyfta olika företags kunderbjudanden. Med vår hjälp skapas träffsäkert innehåll som presenterar varför kunden bör ha just era produkter eller tjänster i åtanke.

Passion-led-us-here

Att hitta en konsult via Stockholms Skrivbyrå innebär ett tätt samarbete snarare än en inköpt konsulttjänst. Att vi är en mindre byrå bidrar till att det känns mer personligt och äkta, samtidigt som vårt stora frilansnätverk underlättar för oss att snabbt kunna hitta rätt person för just er.

– Vi jobbar med små och stora kunder och tycker alltid att det är bra att starta igång något mindre projekt först. Det är ett bra sätt att lära känna varann och hitta arbetssätt som funkar. Content marketing kräver bra fart och ett nära samarbete. För att uppnå goda resultat och bra effektivitet måste det också kännas roligt. Målet är ofta att våra uppdragsgivare ska lära sig och bli självgående med vår hjälp, så vi stärker gärna upp strategi och produktion med workshops och coachning av hela team, förklarar skrivbyråns grundare Anna Kleinwichs Magnusson.

Lär mer om content marketing eller kontakta oss för att få hjälp med din!

 

2019-09-05T10:23:40+00:00 4 september, 2019|Categories: Bemanning och rekrytering, Content marketing, Tips|0 kommentarer

Lämna en kommentar