Extern webbredaktör – därför ska du anlita en

Hem/Bemanning och rekrytering, Marknad och sälj/Extern webbredaktör – därför ska du anlita en

Extern webbredaktör – därför ska du anlita en

Brinner det i knutarna efter att få upp det där blogginlägget på webben, skapa en plan för sociala medier eller utforma ett nyhetsbrev till kunderna? Att skapa kontinuitet i egna kanaler kan vara en stor utmaning för många olika typer av verksamheter. Därför kan en extern webbredaktör vara svaret på dina böner.

Vad gör en webbredaktör?

Webbredaktör är en av de vanligaste jobbtitlarna inom digital marknadsföring. Det är en roll som hängt med länge, men som i takt med den digitala utvecklingen genomgått stora förändringar. Idag är webbredaktören ofta någon som har koll på alla steg i produktionscykeln, från planering och strategi till produktion, publicering och analys. Man har ofta hand om både textproduktion och bildredigering. Dessutom i många olika kanaler. Man sår från ax till limpa i allt man gör helt enkelt!

En webbredaktör är ofta kompetent inom såväl copy- och UX-writing som sökordsoptimering. Medan det inte heller är ovanligt att man har färdigheter i olika verktyg, CMS och grundläggande kodningskunskaper. Det är en mångfacetterad roll som innefattar att ha många bollar i luften och behärska många olika moment.

Content manager, content editor, digital kommunikatör…

Just nu cirkulerar en hel drös med olika titlar inom de ansvarsområden som webbredaktören ofta pysslar med. Det kan vara förvirrande och inte minst svårt att navigera sig i djungeln av olika titlar. Istället ska du fundera på vad du faktiskt behöver. Om du är sugen på att få bättre förståelse för vad som är vad i denna djungel av titlar, kan du ladda ned vår systerbyrå Knack Konsulter och Rekryterings titelguide här. Eller så kan du kontakta oss för att diskutera vad just du är ute efter.

Varför ska jag anlita en extern webbredaktör?

Kanaler som inte uppdateras och underhålls frekvent leder ofta till en sämre kundupplevelse och minskad trafik på lång sikt. Skulle vi en kall decemberdag gå förbi en butik som visar upp sommarklänningar i butiksfönstret till exempel, skulle vi troligtvis inte gå in och shoppa. På samma sätt är webbredaktören viktig för att hålla verksamhetens kanaler relevanta.

Om din verksamhet helt enkelt inte hinner med att kontinuerligt uppdatera alla digitala kanaler med innehåll, skapa innehållsplaner och tänka strategiskt, kan det vara en god idé att anlita en webbredaktör externt.

4 anledningar till att anlita en webbredaktör:

  • En extern webbredaktör avsätter alltid överenskommen tid på din verksamhet. Det finns inga distraktioner eller förbehåll. Med andra ord kan du lita på jobbet blir gjort i tid, varje gång, om du väljer att anlita en kunnig och erfaren webbredaktör.
  • Du kan välja omfattningen av arbetet och arbetsuppgifterna. Kanske behöver du bara någon för ett projekt, löpande 10 timmar i veckan eller så varierar omfattningen från vecka till vecka. Tar du in hjälp utifrån kan ni tillsammans komma fram till ett upplägg som passar er och verksamheten. Med andra ord ett flexibelt sätt att arbeta på.
  • Din verksamhet kommer gynnas av webbredaktörens erfarenhet från tidigare uppdrag. En erfaren konsult sitter troligtvis på en guldgruva av liknande uppdrag sedan tidigare. Därmed har de stött på liknande utmaningar och hittat lösningar. Det är ovärderlig kunskap som kan appliceras på din verksamhet för att göra den ännu bättre.
  • Det är lätt att fastna i gamla hjulspår och snöa in sig på hur man alltid gjort saker. Därför kan det vara nyttigt att ditt innehåll får ett par nya ögon på sig. En extern webbredaktör kan komma med ovärderlig input på verksamhetens content utifrån ett utomstående perspektiv och tidigare erfarenheter.
  • Just för att webbredaktörsrollen är så pass bred, kan det finnas vissa saker som en webbredaktör förväntas göra som kanske inte är nödvändigt för din organisation. Genom att ta hjälp av en extern byrå såsom Stockholms Skrivbyrå för att hitta din nya webbredaktör, kan vi identifiera dina behov för att hitta en konsult som innehar just de kvaliteter du eftersöker. Ytterligare en anledning att anlita någon utifrån.

Anlita en extern webbredaktör från Stockholms Skrivbyrå

Är du sugen på att anlita en extern webbredaktör för att höja nivån på din organisation? Hör av dig till oss på Stockholms Skrivbyrå så pratar vi mer! I vårt stora nätverk av över 2000 konsulter finns många vassa webbredaktörer med kunskap och erfarenhet från en massa olika branscher och verktyg. Vare sig du söker någon på heltid, deltid eller för ett begränsat projekt, är vi säkra på att vi kan hitta rätt person för just er.

2021-08-30T08:51:40+02:00 30 augusti, 2021|Categories: Bemanning och rekrytering, Marknad och sälj|0 kommentarer

Lämna en kommentar