Sökmotoroptimering – därför är det så viktigt
Sökmotoroptimering (SEO) handlar förenklat om att få en webbplats ranka högre hos sökmotorer som Google och Bing. Det gör du bland annat genom att löpande skapa och optimera innehåll på webbplatsen. När du har sökmotoroptimerade texter på din webbplats kan du öka synligheten och därmed locka fler besökare. Bra SEO är alltså en förutsättning för att kunna bygga relationer digitalt, öka närvaron och göra affärer.
Sökmotoroptimering handlar om kvalitet och relevans
Att optimera något handlar ju om att göra något så bra som det kan bli. Den som sökmotoroptimerar en webbplats försöker hela tiden förbättra webbplatsens struktur, innehåll och länkstrategi för att ranka högre hos sökmotorerna. På samma gång ökar sökmotorernas krav på kvalitet hela tiden. Algoritmerna förändras för att hjälpa besökare att hitta rätt. Därför lönar det sig att jobba med kvalitet och en tanke på läsaren när det gäller SEO. Försök att lura sig till bra rankning är kortsiktigt. Algoritmerna ändras snart och slarv och fusk gör att din webbplats rankas lägre.
Även om sökmotoroptimering kan kännas som ett jobb du gör för sökmotorns skull ska du alltid optimera för dina besökare i första hand. Vad är relevant för webbplatsens besökare? Vad söker de efter och vad behöver de? Hur ska de lättast hitta rätt, förstå och minnas det? Din ranking är belöningen för ett bra bakomliggande innehållsarbete.
Sökmotoroptimering är ett hantverk som bygger på bra innehåll. Det är ingen idé att syssla med “word stuffing”, alltså överdriven användning av ett ord. Sökorden ska inte klämmas in bara för att. Det gäller att använda sökord och fraser på ett lagom och naturligt sätt eftersom texten i första hand måste vara tydlig och användarvänlig.
Vad skiljer sökmotoroptimering (SEO) från Google Ads (SEM)?
Du har säkert hört begreppen förtjänad och köpt trafik. Detta beskriver bra hur sökmotoroptimering skiljer sig från annonser och sponsrade länkar. När optimerat, kvalitativt innehåll lockar besökare är trafiken förtjänad. Ni ”förtjänar” att hamna högt upp i listan vid sökresultaten. Alltså hamnar ni högt upp utan att betala för att synas där. Den här typen av arbete pågår löpande och pågår under längre tid.
Man kan såklart även betala för trafiken genom att köpa Google Ads (gamla Adwords). En mer kortsiktig lösning, men en lösning som behövs i den stora ekvationen. För allra bäst resultat rekommenderas en kombination av SEO och Google Ads. Organisk trafik från egna och förtjänade kanaler är en viktig pusselbit, men för att synas i dagens konkurrens krävs ofta någon form av budget och betald annonsstrategi för att få besökare att hitta till er webbplats.
Tre goda argument till att skriva sökmotoroptimerade texter
-
Sökmotoroptimering ger ökad synlighet hos sökmotorerna
Syns du inte så finns du inte, sägs det. Och så är det i allra högsta grad när det kommer till sökmotorernas resultatlistor (SERP – Search Engine Results Page). Syns du inte på första sidan, är det väldigt liten chans att någon hittar dig. Genom att använda specifika sökord och fraser i din text kan du öka möjligheten att din webbplats helt organiskt syns högre upp i resultatlistorna. Det innebär att fler personer kan hitta din webbplats.
-
SEO kan förbättra användarupplevelsen
Sökmotoroptimerad text handlar inte bara om att skapa innehåll som är anpassat för sökmotorerna, utan också för användarna. Genom att ha en välstrukturerad och informativ text kan du ge en bättre användarupplevelse och öka chansen att besökarna stannar kvar längre på din webbplats.
-
Sökmotoroptimering ger en konkurrensfördel
I dagens digitala samhälle är det viktigt att ta sig igenom bruset. Genom att ha en sökmotoroptimerad text på din webbplats kan du skapa en konkurrensfördel gentemot andra liknande webbplatser. Med andra ord: genom att ranka högre hos sökmotorernas hittar kunderna till dig istället för till konkurrenterna.
Vikten av en bra strategi för sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering handlar alltså om att på rätt sätt göra sitt innehåll synligt, kanske framförallt i Googles sökresultat, så att man rankar högt och lockar till organisk trafik. Det är en viktig komponent i digital marknadsföring och det kräver att man arbetar aktivt med sin SEO och hela tiden förfinar, analyserar och förbättrar. För att arbetet inte ska falla mellan stolarna är det viktigt att ha en väl genomtänkt SEO-strategi.
När man arbetar med sökmotoroptimering handlar det om att skapa en riktigt bra SEO-strategi som bygger på både on page- och off page-optimering, samt relevant och strukturerat innehåll. Genom att använda sig av bra SEO-verktyg och följa upp resultat kan man successivt förbättra sin position i sökresultaten och få mer organisk trafik till sin hemsida. Exempel på bra verktyg är Google Analytics och Google Search Console.
On page: skapa sidor och texter som har ett tydligt syfte för er SEO
För att lyckas med sökmotoroptimering (SEO) på din webbplats är det viktigt att jobba med landningssidor, artiklar och blogginlägg – en del av on page-optimering. Det finns många parametrar som avgör hur bra SEO ni får, men fyra typer av texter som är smarta att satsa på är:
-
Landningssidor
Landningssidor är viktiga för att locka besökare till din webbplats från sökmotorerna. Och det är bäst att ha specifika sökord för respektive landningssida så att de inte konkurrerar med varandra. För att optimera dina olika landningssidor bör du alltså använda specifika sökord och fraser som är relevanta för sidans innehåll och för den målgrupp du vill nå.
-
Bloggar och artiklar
Skapa en blogg eller en plats där du löpande kan publicera artiklar som är innehållsrika och relevanta. De ska helst svara på de frågor och behov som finns hos dina potentiella besökare. Genom att använda specifika sökord och fraser på rätt sätt ökar chansen att dina artiklar rankas högre hos sökmotorerna.
-
Titel och meta-beskrivning
Det är alltid viktigt att ha en tydlig sidrubrik (page title eller SEO-titel) som överensstämmer med sidans tänkta sökord eller sökfras. Meta-beskrivningen syns i Googles sökresultat och ska beskriva sidans innehåll på ett övertygande sätt, så att besökare klickar på länken till din webbplats. Se det som en hisspitch eller en teaser för vilken information man hittar på sidan.
-
Rubriker och underrubriker
På din landningssida eller i din artikel är det viktigt att du strukturerar texten med rubriker och underrubriker (H1, H2, H3 osv.) Utöver att sökmotorerna gillar det är det ett bra sätt att organisera och strukturera innehållet på ett läsvänligt sätt.
Off page: länkar som skapar trovärdighet
Det räcker inte att ha bra innehåll på själva webbplatsen, man måste också få spridning på rätt sätt. Det är här off page-optimering kommer in. Strategin innebär att man arbetar med länkar från exempelvis andra relevanta sidor och sociala medier. Off page-optimering inom sökmotoroptimering syftar alltså till att förbättra en webbplats rangordning och synlighet på sökmotorernas resultatsidor genom att optimera faktorer utanför webbplatsen.
Off page-optimering handlar främst om att skapa relevanta och högkvalitativa länkar till webbplatsen från andra webbplatser. Dessa länkar, även kända som backlinks, är en indikation för sökmotorerna om att andra webbplatser anser att innehållet på den länkade webbplatsen är användbart och relevant för deras användare. Andra faktorer som påverkar optimeringen kan inkludera sociala medier, där delning av innehåll och interaktion kan öka exponeringen för en webbplats. Det kan såklart vara viktigt för att bygga varumärkesmedvetenhet och rykte online, som påverkar hur andra webbplatser länkar till webbplatsen.
Off page-optimering är en viktig del av SEO-strategin eftersom det kan bidra till att förbättra en webbplats auktoritet och trovärdighet i sökmotorernas ögon. Något som i förlängningen kan leda till högre placeringar på sökmotorernas resultatsidor.
Förutsättningarna för sökmotoroptimering förändras
Något vi alla är medvetna om är att villkoren på nätet förändras ofta. Människor förändrar sitt sätt att söka efter information och sökmotorerna tar fram nya algoritmer som styr sökmotoroptimeringen. Det gäller att hålla igång SEO-arbetet och vara nyfiken. Sökmotorerna går inte ut med exakt vad som påverkar ens SEO bäst, just på grund av att det inte ska gå att manipulera.
För att få en summering kring dagsläget (och en överblick kring vad som har skett under de senaste åren) finns en lista där företaget Moz presenterar förändringar i det organiska sökresultatet.
Glöm inte analysen när du jobbar med sökmotoroptimering
Summa summarum är det strategiskt bra att ha en tydlig plan för innehåll, sökord och struktur för landningssidor, artiklar och blogginlägg. Har du det på plats och är tålmodig i ditt sätt att arbeta med SEO kommer ditt arbete att ge resultat. En viktig poäng är att inte glömma bort uppföljning och analys. Testa dig fram vilka sökord som ger bäst resultat och vilka sidor som får flest besökare.
Det finns en uppsjö av verktyg som kan hjälpa dig att skapa en stark webbplats när det kommer till sökmotoroptimering. Google Analytics är det vanligaste verktyget för analys och uppföljning.
Se webben som företagets skyltfönster
Tänk på webbplatsen som företagets skyltfönster, där varje fönster är fyllt med sökord, fraser och relevant innehåll. När webbplatsen lockar människor som behöver just det ni erbjuder kan den fungera som er främsta säljkanal!
Många marknadsavdelningar arbetar idag med content marketing och publicerar texter och annat innehåll på webbplatsen. Att skriva sökmotoroptimerad text ligger därför nära det arbete som redan pågår. Det är synd att inte ta vara på chansen att skriva texterna på rätt sätt och se till att innehållet är relevant för målgruppen är ett löpande arbetet som ger god effekt.
Idag finns många smarta verktyg och metoder för att arbeta med sökmotoroptimering. Antingen kan ni ta hjälp av en byrå eller ta in kompetensen inhouse. Vi ser att de varumärken som jobbar medvetet med sin sökmotoroptimering lyckas!
Vill du ha hjälp med sökmotoroptimering?
Vi har arbetat med sökmotoroptimering under många år och hjälper många olika typer av verksamheter. Det är fantastiskt att vi, genom att skriva texter, kan uppnå förhållandevis snabbt resultat i Googles ranking. Och kanske ännu viktigare, se till att texterna driver affärer. Vi arbetar med att göra digitala strategier och redaktionella planer för effektivt och löpande SEO-arbete.