Sökmotoroptimering – vad, varför och för vem?

Hem/Blogg, SEO, Tips/Sökmotoroptimering – vad, varför och för vem?

Sökmotoroptimering – vad, varför och för vem?

Sökmotoroptimering, är det något man ska hålla på med? Ja, hävdar vi! Det spelar ingen roll om din verksamhet är omfattande och väletablerad eller om du precis har startat en mindre hobbyverksamhet – du behöver alltid optimera din webbsida så att du når din målgrupp. Eller snarare så att målgruppen hittar dig. För om inte Google hittar dig gör ingen annan det heller – det är ett som är säkert. SEO (Search Engine Optimization) är alltså något för alla.

Sökmotoroptimad text

När en sökning görs söker Googles robotar söker igenom relevanta webbplatser. De ser noggrant över och värderar allt innehåll på din webbplats. Deras analys avgör hur webbsidan ska rankas i sökresultatet. Att implementera olika sökord i dina texter är en del av arbetet. Något som behöver ske naturligt. Sökorden får inte under några omständigheter klämmas in bara för att. Texten måste i första hand vara tydlig och användarvänlig. För att planera vilka sökord som passar er verksamhet – testa Google Ads nyckelordsplanerare.

Om du istället vill ha snabba insikter kring SEO och själva textskrivandet erbjuder Stockholms Skrivbyrå bland annat en digital skrivarkurs. Här lär du dig grunderna i sökmotoroptimering. Du får handfasta tips och råd kring hur du ska tänka vid val av nyckelord och planering av SEO.

Ett bra optimerat innehåll innebär en kombination av innehåll i form av text, bild och annat material, webbplatsens struktur, uppbyggnad och snabbhet. Det är också mycket viktigt att ens innehåll värderas högt och länkas till från externa källor – just inlänkar är en extra viktig komponent.

SEO involverar användarupplevelsen

Utöver att innehållet måste optimeras på rätt sätt behöver även webbplatsens utformning leva upp till Googles krav. Det som sökmotorerna vill ha handlar i grund och botten om kvalitet och relevans. Utöver text och annat content behöver därför hela användarupplevelsen hålla en hög nivå. Här påverkar faktorer som hur sajten är strukturerad, hur mobilanpassad den är, laddningstid och att webbplatsen uppdateras kontinuerligt. Googles tentakler känner av alla bitar.

Ett tips för att kontrollera webbplatsens laddningstid är att kika in på Googles PageSpeed Insights. En långsam sida innebär att besökaren med stor sannolikhet klickar ner fönstret och surfar vidare. Detta innebär att de kanske aldrig får ta del av ert välplanerade och kvalitativa innehåll. Vilket slöseri. Nej, snabbt måste det gå!

Sökmotoroptimering

Att involvera (och kanske till och med fokusera på) mobilen gällande användarupplevelse och optimering är ett måste.

Google rankar numera mobilanpassade webbar högre än de som är byggda främst för desktop, så även detta behöver ses över. Du kan snabbt kolla hur mobilvänlig din sajt är med verktyget ”Google Mobile-Friendly Test”.

Läs gärna mer om mobilperspektivet i vårt blogginlägg om mobile first och mobile only.

Sökmotoroptimering handlar om kvalitet och relevans

Att optimera något handlar kort och gott om att göra det så bra det kan bli, och sökmotorernas krav på kvalitet ökar ständigt. Det finns absolut ingen vinst i att skapa kortsiktiga lösningar. Förr kunde man lura Google och fuska till sig resultat, men idag upptäcker Google det direkt – och din webbsida straffas därefter.

Även om sökmotoroptimering kan kännas som ett jobb för sökmotorn ska du alltid optimera för dina besökare i första hand.  Vad är relevant för webbplatsens besökare? Vad söker de, vad behöver de och hur ska de lättast hitta rätt, förstå och minnas det? Google-rankningen är belöningen för ett bra bakomliggande innehållsarbete.

Förutsättningarna för SEO förändras

Något vi alla är medvetna om är att villkoren ständigt förändras. Människor förändrar sitt sätt att söka efter information och Google tar fram nya algoritmer som styr sökmotoroptimeringen. Det gäller att aldrig stanna av i sitt SEO-arbete. Google går inte ut med exakt vad som påverkar ens SEO bäst, just på grund av att det inte ska gå att manipulera.

För att få en summering kring dagsläget (och en överblick kring vad som har skett under de senaste åren) finns en lista där företaget Moz presenterar förändringar i det organiska sökresultatet.

Apropå ständig förändring. Det tidigare välkända begreppet Google AdWords heter numera Google Ads.

Vad skiljer sökmotoroptimering från Google Ads?

Du har säkert hört begreppen förtjänad och köpt trafik. Detta beskriver bra hur sökmotoroptimering skiljer sig från annonser och sponsrade länkar. När optimerat, kvalitativt innehåll lockar besökare är trafiken förtjänad. Ni ”förtjänar” att hamna högt upp i listan vid sökresultaten. Ni hamnar alltså högt upp utan att betala för att synas där. Den här typen av SEO-arbete är långsiktigt och ständigt pågående.

Man kan såklart även betala för trafiken genom att köpa Adwords. En mer kortsiktig lösning, men en lösning som behövs i helhetsekvationen. För allra bäst resultat rekommenderas en kombination av SEO och Google Ads. Organisk trafik från egna och förtjänade kanaler är en rejält viktig pusselbit, men för att synas i dagens konkurrens på nätet krävs ofta någon form av budget och betald annonsstrategi för att få besökare till er sajt.

Ta hjälp för att komma igång med er SEO!

SEO är alltså ett pågående arbete. Det går aldrig att bocka av som klart på att-göra-listan. Idag finns det ett gäng utvecklade verktyg som kan guida dig i ditt SEO-arbete – om du nu inte väljer att anlita en renodlad SEO-byrå eller ta in kompetensen inhouse.

Att investera tid och engagemang är något som krävs – inte minst i början – och det innebär en hel del omsorg för att lyckas. Att skapa sökmotoroptimerad text och relevant innehåll har inga quick-fix-tips. För den som jobbar flitigt med SEO blir det en självklarhet och många bäckar små ger gott och stabilt resultat.

Vi har arbetat med SEO under många år och tycker att det är fantastiskt att vi, genom att skriva texter, kan hjälpa våra uppdragsgivare att uppnå förhållandevis snabbt resultat i Googles rankning. Och kanske ännu viktigare, se till att texterna driver affärer. Vi arbetar med att göra digitala strategier och redaktionella planer för effektivt och löpande SEO-arbete. Vill du veta mer? Kontakta oss på hej@stockholmsskrivbyra.se!

2020-09-26T17:50:03+02:00 7 november, 2019|Categories: Blogg, SEO, Tips|0 kommentarer

Lämna en kommentar