Sökmotoroptimering – vad, varför och för vem?

Hem/Blogg, SEO, Tips/Sökmotoroptimering – vad, varför och för vem?

Sökmotoroptimering – vad, varför och för vem?

Låt oss utgå ifrån att din webbsida finns till för att dina kunder och andra intressenter ska hitta dit. De ska därefter läsa om dina varor och tjänster och förhoppningsvis hamna ett steg närmare en affär eller ett samarbete. Det viktigaste handlar om att innehållet måste matcha vad användarna söker efter. Detta är precis vad sökmotoroptimering hjälper till med.

Det spelar ingen roll om din verksamhet är omfattande och väletablerad eller om du precis har startat en mindre hobbyverksamhet – du behöver alltid optimera din webbsida så att du når din målgrupp. Eller snarare så att målgruppen hittar dig. För om inte Google hittar dig gör ingen annan det heller – det är ett som är säkert. SEO (Search Engine Optimization) är alltså något för alla.

Sökmotoroptimering av texter

Googles robotar söker igenom webbens alla sidor. De ser noggrant över och värderar allt ditt innehåll. Deras analys avgör sedan hur webbsidan ska rankas i sökresultatet. Att implementera olika sökord i dina texter är en del av arbetet. Något som behöver ske naturligt. Sökorden får inte under några omständigheter klämmas in bara för att eftersom texten fortfarande måste vara tydlig och användarvänlig. För att planera vilka sökord som passar er verksamhet – testa Google Ads nyckelordsplanerare.

Om du istället vill ha snabba insikter kring SEO och själva textskrivandet erbjuder Stockholms Skrivbyrå bland annat en digital skrivarkurs. Här lär du dig grunderna i sökmotoroptimering. Du får handfasta tips och råd kring hur du ska tänka vid val av nyckelord och planering av SEO.

Ett bra optimerat innehåll innebär en kombination av hur bra texten är skriven, men även dess struktur så som hur rubriker och mellanrubriker ser ut och vilka synonymer som används. Det är också mycket viktigt att ens innehåll värderas och även länkas från externa källor – där just inlänkar är en extra viktig komponent.

SEO involverar användarupplevelsen

Utöver att innehållet måste optimeras på rätt sätt behöver även hemsidans utformning leva upp till Googles krav. Det som sökmotorerna vill ha handlar i grund och botten om kvalitet och relevans. Utöver text och annat content behöver därför hela användarupplevelsen hålla en hög nivå. Här påverkar faktorer som hur sajten är strukturerad, hur mobilanpassad den är, laddningstid och att webbplatsen uppdateras kontinuerligt. Googles tentakler känner av alla bitar.

Ett tips för att kolla hur er laddningstid ser ut är att kika in på Googles PageSpeed Insights för att få vidare råd om hur hastigheten på sidan ser ut. En långsam sida innebär att besökaren med stor sannolikhet klickar ner fönstret och surfar vidare. Detta innebär att de kanske aldrig får ta del av ert välplanerade och kvalitativa innehåll. Tänk vilket slöseri. Nej, snabbt måste det gå!

Sökmotoroptimering

Att involvera (och kanske till och med fokusera på) mobilen gällande användarupplevelse och optimering är ett måste.

Angående mobilanpassning så rankar Google numera mobilsajter högre än desktop, så detta behöver ses över omgående om du är osäker på hur ni ligger till. Du kan snabbt kolla hur mobilvänlig din sajt är med verktyget ”Google Mobile-Friendly Test”.

Läs även mer om bland annat mobilperspektiv i vårt blogginlägg om mobile first och mobile only.

Sökmotoroptimering handlar om kvalitet och relevans

Att optimera något handlar kort och gott om att göra det så bra det kan bli, och sökmotorernas krav på kvalitet ökar ständigt. Det finns absolut ingen vinst i att skapa kortsiktiga lösningar. Förr kunde man lura Google och fuska till sig resultat, men idag upptäcker Google det direkt – och din webbsida straffas därefter.

Men även om sökmotoroptimering kan kännas som ett jobb för sökmotorn är det alltid dina besökare som hemsidan ska optimeras för. Ert innehåll ska inte skapas för att hamna högt i rankingen eller tillfredsställa Google, det är er målgrupp ni skriver för. Vad är relevant för era besökare? Rankingen och ett bra resultat är därefter belöningen av ett bra bakomliggande arbete.

Förutsättningarna för SEO förändras

Något vi alla är medvetna om är att villkoren ständigt förändras. Människor förändrar sitt sätt att söka efter information och Google tar fram nya algoritmer som styr sökmotoroptimeringen. Det gäller att aldrig stanna av i sitt SEO-arbete. Google går dessutom aldrig ut med exakt vad som påverkar ens SEO bäst, just på grund av att det inte ska gå att manipulera.

För att få en summering kring dagsläget (och en överblick kring vad som har skett under de senaste åren) finns en lista där företaget Moz presenterar förändringar i det organiska sökresultatet.

Apropå ständig förändring. Det tidigare välkända begreppet Google AdWords heter numera Google Ads.

Vad skiljer sökmotoroptimering från Google Ads?

Du har säkert hört begreppen förtjänad och köpt trafik. Detta beskriver enligt oss rätt bra hur sökmotoroptimering skiljer sig från annonser och sponsrade länkar. När ert innehåll är förtjänat har ni åstadkommit ett bra jobb. Ni har optimerat och publicerat ett kvalitativt innehåll som gör att ni helt enkelt ”förtjänar” att hamna högt upp i listan vid sökresultaten. SEO-arbetet är även mer långsiktigt och ständigt pågående.

Övrig trafik är alltså den ni betalar för, och en mer kortsiktig lösning. Men en lösning som behövs i helhetsekvationen. För allra bäst resultat rekommenderas en kombination av SEO och Google Ads. Organisk trafik från egna och förtjänade kanaler är en rejält viktig pusselbit, men för att synas i dagens konkurrens på nätet krävs ofta någon form av budget och betald annonsstrategi för att få besökare till er sajt.

Ta hjälp för att komma igång med er SEO!

Något ni säkert har insett under läsandets gång är att jobbet med SEO är ett pågående arbete. Det går aldrig att bocka av som klart på att-göra-listan. Idag finns det ett gäng utvecklade verktyg som kan guida dig i ditt SEO-arbete – om du nu inte väljer att anlita en renodlad SEO-byrå eller ta in kompetensen inhouse.

Att investera tid och engagemang är något som krävs – inte minst i början – och det innebär en hel del omsorg för att lyckas. Att skapa en sökmotoroptimerad text har inga quick-fix-tips, utan ju mer du börjar arbeta med det, desto mer naturligt kommer det att flyta på.

Vill er verksamhet ha hjälp med att komma igång med hur ni ska tänka? Låt oss hjälpa er. Att uppdatera sajten kontinuerligt med nytt innehåll är viktigt, så med vår hjälp tar vi fram relevanta texter och strategier – alltid med SEO-tänket i bakhuvudet. Kontakta oss på hej@stockholmsskrivbyra.se!

2019-11-11T23:48:00+00:00 7 november, 2019|Categories: Blogg, SEO, Tips|0 kommentarer

Lämna en kommentar