Etik och AI-innehåll – så skapar du content på ett ansvarsfullt sätt

30 apr 2025

Etik och AI-innehåll – så skapar du content på ett ansvarsfullt sätt

AI gör det möjligt att snabbt producera innehåll som effektiviserar din marknadsföring. Men det krävs mer än bara tekniska lösningar för att få ut innehåll som verkligen träffar rätt. Dessutom väcker AI frågor om trovärdighet och ansvar. Att använda tekniken på ett sätt som hjälper att stärka förtroendet för ditt varumärke, snarare än tvärtom, är a och o.

Vad är AI-genererat innehåll egentligen?

AI-genererat innehåll skapas med avancerade språkmodeller som bearbetar stora mängder data. Tekniken används för att snabba upp produktion av exempelvis text, bilder och videor. Verktyg som ChatGPT och Claude gör det enkelt att ta fram utkast till exempelvis bloggar, artiklar och e-postkampanjer.

Så kan du använda AI för din contentproduktion:

  • Textproduktion: Skapa blogginlägg, artiklar och produktexter.
  • Bildgenerering: Generera unika bilder med en enkel prompt.
  • Sökordsoptimering: Identifiera sökord och skapa innehåll som rankar bättre i sökmotorerna.
  • Analys: Dra insikter om målgrupper och optimera innehållsstrategier baserat på data.

Risker och möjligheter med AI

Möjligheterna med generativ AI är oändliga, och det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna för vad du kan göra.

Möjligheter:

  • Effektivisera ditt arbete: AI hanterar tidskrävande och repetitiva uppgifter och frigör tid för strategiskt arbete.
  • Boosta din kreativitet: AI är ett fantastiskt bollplank som ger dig massvis med inspiration och nya idéer.
  • Spara pengar: Automatiserade processer gör det möjligt att snabbt skapa innehåll utan att öka kostnaderna.

Trots alla fantastiska fördelar innebär arbete med AI också en del risker. För dig som använder AI på jobbet är det därför extra viktigt att ha koll på var verktygen ibland brister.

Risker:

  • AI har inte alltid rätt: Utan mänsklig granskning kan AI generera innehåll som känns opersonligt eller är rentav felaktigt.
  • Brister i kvalitet: AI kan inte själv avgöra om en text är träffsäker eller följer varumärkets tonläge. Det är med andra ord här som du kommer in. 
  • Resultatet kan vara vinklat: AI baseras på den data den tränas på, vilket innebär att fördomar kan återspeglas i innehållet om inte modellen övervakas. Producerar du innehåll för företaget med hjälp av AI är det därför superviktigt du ser till att innehållet speglar vad ditt varumärke står för. 

Sätt en strategi för ditt AI-innehåll

För att få ut det mesta av AI – och samtidigt se till att innehållet håller hög kvalitet och följer etiska regler – behöver du en tydlig strategi som kombinerar såväl teknik som mänsklig expertis. Här är några steg du kan följa:

1. Definiera syftet med AI-användningen

Använd AI som ett stöd, inte en ersättare. Genom att tydligt definiera syftet med tekniken kan du se till att etiken hänger med i hela produktionen av AI-innehållet.

2. Kvalitetssäkra allt innehåll

Innehåll som skapas med AI måste granskas och finjusteras av någon som kan tonalitet och text. Det är skillnaden mellan en generisk text och en text som engagerar och tilltalar målgruppen på riktigt.

3. Kombinera AI med mänsklig kreativitet

AI kan göra mycket, men den saknar känsla för det mänskliga. Varför något berör, skapar förtroende eller inspirerar kräver kunskap om kommunikation – och det är här experter inom text och varumärkeskommunikation spelar en viktig roll.

4. Var transparent

Berätta för dina mottagare när du har använt AI i produktionen, och hur du säkerställer att etik i AI-innehåll följs. Till exempel: ”Den här artikeln är framtagen med hjälp av AI och redigerad av vårt team.”

Tappa inte människan när du producerar AI-innehåll

AI kan vara ett fantastiskt verktyg för att få fart på contentproduktionen, men vi får aldrig glömma att vi producerar innehåll som ska läsas av, och förhoppningsvis engagera, människor. Utan mänsklig kunskap om kommunikation och etik riskerar innehållet att bli både opersonligt, felaktigt och sakna det där lilla extra. För att skapa innehåll som verkligen når fram och bygger förtroende krävs en kombination av AI:s snabbhet och den mänskliga känslan för tonalitet och kvalitet. 

På Stockholms Skrivbyrå kan vi, när våra uppdragsgivare vill, kombinera AI med vår kunskap inom text och kommunikation. Vi ser till att innehåll som är framtaget med AI inte bara sparar tid, utan också håller hög kvalitet och stärker ditt varumärke. Skulle du vilja ta ett steg längre, kan vi även ta fram en egen GPT anpassad efter ditt varumärke.

Sugen på att veta mer om hur vi jobbar? Säg hej så berättar vi gärna!