Digital marknadsföring – 4 saker att satsa på i år

Hem/Inbound marketing, SEO, Trendspaning/Digital marknadsföring – 4 saker att satsa på i år

Digital marknadsföring – 4 saker att satsa på i år

Nytt år ger nya digitala möjligheter. Det har aldrig förr varit viktigare att skapa relevant, lättillgängligt och fördjupande innehåll för våra användare. Här ger vi dig tips på fyra strategier för digital marknadsföring, trofasta som trendiga, att satsa på i år.

1. Rörligt

Varför inte inkludera rörligt material i marknadsföringsplanen i år? Vi människor spenderar timmar varje dag på att konsumera rörligt material på sociala medier och videoplattformar. Därför är det en självklarhet att också inkorporera rörligt i din marknadsföringsstrategi om du vill sticka ut i mediebruset.

Att publicera en video i marknadsföringssyfte är ett utmärkt sätt att nå ut till användare direkt i deras sociala kanaler och få dem att engagera sig i ditt innehåll. Det blir en organisk marknadsföring, där ditt budskap effektivt når ut till rätt målgrupp.

2. Sökordsoptimering

Optimera mera! Att googla verkar aldrig gå ur mode, så se till att din webbplats lockar klick i sökresultaten. Detta gör du dels genom att skapa relevant och kvalitativt innehåll som fångar intresset hos din önskade målgrupp, dels genom sökordsoptimering.

Genom att sökordsoptimera ditt innehåll ökar chanserna att hamna högt upp hos Google och få målgruppen att hitta dig. SEO (Search Engine Optimization) är en nödvändighet för att synas bra hos Google. Genom att rankas högre i sökmotorns listor ökar synligheten bland besökare och ni får mer trafik till webbplatsen. Är du intresserad av vad SEO kan göra för ditt varumärkesinnehåll? Läs mer här!

3. Inbound Marketing

Hur gör man då för att nå ut till en speciell målgrupp utan att bombardera dem med kampanjer och reklam? I dagens medielandskap blir det allt svårare att fånga konsumenternas öga, och det är här inbound marketing kommer in i bilden. Se till att folk hittar dig istället för att leta efter dem!

Genom att upprätthålla en stark digital identitet, skapa innehåll som är relevant, sökmotoroptimerat och håller god kvalitet har du en kundmagnet som jobbar dygnet runt. Jobba strategiskt med hjälpsamt och varierat innehåll som verkligen hjälper din målgrupp att fatta rätt köpbeslut.

Låt till exempel blogg-inlägg lotsa dina besökare vidare till en e-bok, guide eller white paper som ger mer fördjupad kunskap och detaljerad information. Då kan du göra din potentiella kund redo att prata med dig och då kan själva affären gå snabbt.

4. Storytelling

Data i all ära, men faktum är att oavsett hur högt upp du rankar hos Google kommer dina kunder att engagera sig först när du bjuder på relevant och kvalitativt innehåll. Du åstadkommer detta lätt genom storytelling – en strategi inom marknadsföring som låter dig bygga och stärka ditt varumärke genom att berätta om produkten, tjänsten, varumärket, grundarna eller syftet med hela affärsidén på ett intressant sätt. Är du nyfiken på att veta mer? Läs vårt blogginlägg om storytelling här.

Behöver ditt företag en digital marknadsföringsknuff in i det nya året? Tveka inte att höra av dig till oss på Skrivbyrån – vi ses gärna på en kopp kaffe och berättar hur vi kan bidra!

2020-09-26T17:22:26+02:00 18 februari, 2020|Categories: Inbound marketing, SEO, Trendspaning|0 kommentarer

Lämna en kommentar