Webbdagarna 2019 – tre spaningar!
25 mar 2019

Webbdagarna 2019. I år var vi på Stockholms Skrivbyrå inte bara några av de 1200 personer som var där – vi agerade dessutom partner. Det innebar två dagar fyllda av mycket snack och nätverkande i vår monter, men vi hann också med att gå på en och annan spännande föreläsning.
Många intressanta ämnen togs upp, och en sak är säker: webben är i lika konstant rörelse som Stockholms gröna tunnelbanelinje. Här har vi samlat tre spaningar från årets webbdagar som vi tycker är extra viktiga att lägga på minnet.
1. AI-resan har bara börjat
Artificiell intelligens har varit på folks läppar länge, men vad innebär det egentligen för oss som kommunikatörer och content-kreatörer? Tack vare AI kan innehåll anpassas och skräddarsys efter väldigt precisa målgrupper.
Det innebär att du som konsumerar digitalt innehåll helt enkelt möts av det du är intresserad av. Framtiden kommer att bjuda på fler och smartare AI-lösningar och ännu mer riktat innehåll än någonsin tidigare. För oss betyder det att målgruppsanpassning blir viktigare än någonsin tidigare. Har du koll på din målgrupp och dina personas?
2. Dark social – värdefull konvertering trots att den inte går att analysera
Dark social kallas konversationer som sker i slutna grupper, forum och diskussionstrådar i till exempel Messenger. Ni har med all säkerhet en hel del trafik som drivs till er webb och som ni inte kan spåra.
Den ser ofta ut som direkttrafik i statistiken, men drivs av att någon tipsat om er eller delat en länk i en kanal som du inte kan spåra. Det ökar anledningarna till att bygga långvariga och goda relationer med målgrupp, samarbetspartner och andra som rör sig i samma område som din verksamhet. Här blir content och inbound marketing viktiga verktyg.
3. Content behöver spridning för att skapa värde
Experterna skrek “Content is king” och alla lyssnade, och visst är content fortfarande king – men relevant innehåll kräver relevant spridning. Det blir allt vanligare att fylla webben med innehåll utan att tänka på att också sprida det. Det viktigaste, menar experterna nu, är därför att inte enbart ta fram innehåll utan att också lyckas dela och sprida innehållet i relevanta kanaler. Det är hur du distribuerar ditt innehåll som får det att flyga, och möjligheterna att hitta nya kanaler och forum för spridning är många!
Vill du ha hjälp att ta ett nytt grepp om din webb, sprida ditt content på rätt ställen eller kanske veta mer om vad som hände under Webbdagarna 2019? Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se så berättar vi mer!
Vill du lära dig mer om skrivande och digital kommunikation?
Prenumerera på vårt månadsbrev!