Redaktörens SEO-guide
18 nov 2015
För en digital redaktör är SEO, eller sökmotoroptimering, en självklar del av det dagliga arbetet. Vi lever i ett ständigt informationsflöde där Google lyfter relevanta och användarvänliga sidor. För att Google enkelt ska förstå vad ditt innehåll handlar om krävs lite hjälp på traven i form av sökmotoroptimering.
För dig som precis börjat nosa på SEO har vi här satt ihop en kort guide som förklarar grunderna. Om du vill läsa mer om SEO, content marketing och digital marknadsföring i stort, prenumerera gärna på vårt månadsbrev.
Sökord eller sökfraser
Redan innan du börjat skriva en text, bestäm dig för vilken fras eller vilket sökord som ska vara det prioriterade för just den här texten. Om du är osäker på vilka fraser som är mest troligt att din målgrupp använder kan du testgoogla dina sökord och se vilka fraser som dyker upp. Du kan även använda dig av Google Trender för att se vad många googlar på just nu (inom ditt ämne).
Rubriker
H1, H2, H3 är benämningar på rubriker. H1 (även kallad H1-taggen) är huvudrubriken och den får bara förekomma en gång per sida. H2 och H3 är mellanrubriker och kan gärna användas flera gånger. Att dela upp sin text med mellanrubriker är inte bara bra för läsvänligheten, rubrikerna är dessutom av stor vikt för rankningen i Googles listor. Huvudrubriken ska helst innehålla sidans viktigaste nyckelord eller –fras på samma gång som den sammanfattar innehållet i texten och lockar till läsning. Kom ihåg att hålla huvudrubriken kort (helst max 40 tecken).
Ingress
Det är bra om sidans prioriterade sökord- eller fras förkommer tidigt i ingressen. I övrigt ska ingressen locka läsaren att stanna kvar på sidan även vilja ta till sig brödtexten. Om du inte väljer att ändra dina metabeskrivningar manuellt är det bra att lägga lite extra krut på de första 155 tecknen i brödtexten. Det är nämligen dessa som automatiskt plockas som metabeskrivning. Vi kommer att berätta mer om just metabeskrivningar och om hur de kan ändras manuellt i nästa inlägg.
Brödtext
När du skriver en text ska du alltid ha mottagaren i tanken. Vad är relevant och intressant för din målgrupp? Oftast kommer de prioriterade sökorden att dyka upp naturligt i texten. Men försök inte upprepa sökord alltför många gånger. Det blir lätt stökigt och störande för den som läser. Google förstår och premierar numera synonymer, så fokusera istället på att skriva bra innehåll som hänger ihop med sidans sidtitel och rubriker.
Väl valda bilder
Bra bilder är inspirerande och ökar chanserna för att dina läsare stannar på sidan och läser texten. Se till att alltid döpa bilderna på ett sätt som passar ihop med sidan. En bild ska inte heta: 2150415_154947.jpg, utan hellre: seo.jpg. Se även till att lägga till en alt-text när du lägger in bilder i webbpubliceringssystemet. Alt-texten är ett hjälpmedel för synskadade och ökar alltså användarvänligheten. Dessutom ökar chansen för synlighet i Googles bildsök. Tänk på att filnamn inte bör innehålla bokstäverna å,ä,ö , blanksteg eller andra specialtecken. Håll dig därför enbart till engelska alfabetet, siffror, bindestreck och understreck.
Luft
En vägg av text kan vara svår att överblicka och ta sig igenom. Att varva text, mellanrubriker och luft är ett bra sätt att få läsarna att orka mer. Luft är inget som premieras av Google, men gör det enkelt för den som skumläser.
Länkar
Länkar i texten hjälper Google att förstå vad texten handlar om, särskilt om länktexterna beskriver vart länken leder. Istället för att skriva ”Läs mer”, skriv ”Fler SEO-tips”. Detta gör även sidan mer tillgänglig för synskadade besökare.
Fet, kursiv och understruken
Google gillar det lilla extra. Punktlistor och text som är fet, kursiverad eller understruken skvallrar om att informationen är extra viktig. Åtminstone enligt Googles algoritmer. Att stryka under eller kursivera sökord- eller fraser är därför bra ur SEO-perspektiv. Men glöm inte att tänka på läsvänligheten. En text som är fullproppad av feta och understrukna ord kan skrämma iväg läsaren.
Till sist, tänk på att ett kontinuerligt SEO-arbete tar tid och tålamod i anspråk, men ger långsiktiga resultat. Glöm heller inte bort att använda ett analysverktyg (t.ex Google Analytics) för att sätta och följa upp mätbara mål.
Vill du ta en kurs i seo?
Vi på Stockholms Skrivbyrå hjälper ofta marknadsförare och redaktörsteam som vill fräscha upp sina kunskaper inom sökordsoptimering och textproduktion för digitala kanaler.
Om du vill ta en kurs och lära mer om skrivande, seo och digital marknadsföring, ta en titt här!
Hör av dig om du vill veta mer om hur vi arbetar med workshops och utbildningar. Vi nås på hej@stockholmsskrivbyra.se eller telefonnummer: 08-556 042 00