Kvalitativt innehåll – Vad är det?

Hem/Content marketing, Marknad och sälj, SEO, Tips/Kvalitativt innehåll – Vad är det?

Kvalitativt innehåll – Vad är det?

Du vet säkert redan att relevant, intressant och innehållsrikt innehåll påverkar om dina läsare väljer att stanna kvar på din webbplats eller inte. Men du vet väl också att ditt innehålls kvalitet även spelar avgörande roll för om vägen till dit ska vara snårig och omständlig eller rak och välskyltad?

Så skapar du kvalitativt innehåll

Kvalitativt innehåll är en viktig rankningsfaktor hos Google och utgör grunden för SEO. Utmärkande för kvalitativt innehåll är att det får mottagaren att agera. Det skapar lust att läsa, lyssna, titta, dela, gilla eller kommentera. I stort sett alla webbplatser mår bra av ett löpande flöde av innehåll, till exempel i form av en blogg eller nyhetskanal. Innehållet ska förstås skapas utifrån läsarnas behov och intresse.

Under hösten släppte Google en guide på 160 sidor som beskriver deras syn på kvalitet. För dig som föredrar mer rafflande nattlektyr har vi sammanfattat denna matiga kvalitetsfilosofi i åtta tips:

  • Strössla inte din webbsida med annonser utan var noga med att skilja reklambudskap och annonsplatser från själva innehållet.
  • Korrläs alltid en extra gång. Stavfel och grammatiska missar uppskattas inte av dina läsare (och därför heller inte av Google). Har du suttit länge med en text är det ofta lätt att bli “blind” för eventuella konstigheter. Då kan det vara bra att be någon annan att korrläsa.
  • Försök att publicera innehåll som dina läsare vill dela vidare.
  • Vad vill dina läsare ha och veta? Det är större chans att de kommer tillbaka om de finner innehållet intressant. Google premierar webbplatser och sidor som erbjuder mervärde för besökaren.
  • Även om du, liksom vi, har en förkärlek till det skrivna ordet, glöm inte bort visuella element som bilder, grafer, video och grafik. En variation av material gör ditt innehåll mer unikt.
  • Lägg tid och omsorg på att hålla din sida uppdaterad. Avsätt några timmar varje vecka för att skapa nytt och intressant innehåll.
  • Varken Google eller besökare har mycket till övers för krångliga och plottriga webbsidor. Rörigt innehåll drar ner kvaliteten, så se till att skapa tydliga flöden, gör det lätt att hitta rätt och försäkra dig om att din webbplats är kompis med alla enheter.
  • Försök att hålla en jämn publiceringstakt. Ju oftare desto bättre är inte sant om du inte klarar att hålla samma kvalitet genomgående. Bättre upp att hålla sig till en plan och ha ett långsammare flöde. Återkommande besökare uppskattar förstås om det finns nytt och relevant innehåll när de kommer tillbaka till sidan.

 

Vill du ha löpande tips och nyheter från Stockholms Skrivbyrå? Prenumerera på vårt månadsbrev!

Lämna en kommentar