Skapa bilder med AI
16 jun 2023
— AI, Tips, Trendspaning
Bild: Skapad med verktyget DALL-E där vi bett verktyget om följande: An impressionist oil painting of a person sitting by a desk with a laptop, where the dominant color is yellow.
Med utvecklingen av artificiell intelligens (AI) har vi nu en uppsjö av verktyg som kan hjälpa oss att skapa och förbättra vårt visuella innehåll. Så hur kan du skapa bilder med AI för ditt innehåll som marknadsförare, och vilka verktyg är bra? Låt oss dyka in i ämnet.
Redigera och skapa bilder med AI
AI-verktyg för bilder kan generera proffsiga och anpassade bilder baserat på ditt innehåll och ditt varumärke. Med dessa verktyg kan du skapa bilder, infographics och andra visuella element med en bråkdel av den tid och ansträngning som det tagit tidigare. De kan även redigera bilder genom att justera ljus, kontrast och färgbalans för att ge ditt innehåll en extra touch.
Låt AI:n analysera dina bilder
Genom att låta AI analysera ditt bildinnehåll kan du få insikter om vilka typer av bilder som fungerar bäst för ditt varumärke och din målgrupp. Dessutom kan AI förstå innehållet i bilder och använda denna information. Till exempel för att generera lämpliga bildtexter, alt-texter för tillgänglighet, och även sökordsfraser för SEO.
Tips på AI-verktyg för att redigera och skapa bilder
Möjligheterna är närmare oändliga vad gäller AI-genererade bilder. Sedan vi skrev det här blogginlägget har säkert utvecklingen bjudit på desto bättre verktyg och metoder för AI-bildsättning. Här är tips på några verktyg som vi själva har testat och tycker fungerar bra för att skapa bilder med AI:
- Midjourney – detta sägs vara det allra bästa verktyget just nu för att skapa AI-genererade bilder av text-prompts, alltså att du skriver in en textrad som beskriver vad du vill ha för bild.
- DALL-E 2 – verktyget är utvecklat av OpenAI som står bakom ChatGPT. Vår AD Sandra tycker verktyget fungerar okej, men att Midjourney är överlägset bättre.
- Adobe Firefly – Adobe har lanserat en imponerande AI-motor, i skrivande stund integrerad i deras beta-version av Photoshop. Med funktionen “Generative fill” kan du lägga till, förlänga och ta bort innehåll från dina bilder med enkla textkommandon.
- Canva – det populära verktyget har lanserat en rad olika funktioner med AI-teknik. Bland annat en bakgrundsremover som kan ta bort bakgrunden från vilken bild som helst med bara ett klick. Och möjligheten att markera innehåll i en bild och med ett textkommando byta ut det innehållet till något annat. Sandra tycker att den sistnämnda funktionen fungerar med varierande resultat (och att Firefly är bättre).
Kom ihåg att alla dessa verktyg kräver att du som användare gör din del. Ju bättre du kan beskriva vad du vill ha för typ av bild, desto bättre resultat!
Exempel på vad du kan göra med generative fill-funktionen i Photoshop. Här har Sandra tagit bort hus, moln och det trasiga i vägen och lagt till träd.
Hur fungerar det med upphovsrätt?
AI erbjuder ett överflöd av möjligheter för bildsättning av innehåll. Genom att använda dessa verktyg kan du spara tid och resurser, förbättra kvaliteten på ditt innehåll och skapa en mer engagerande och personlig upplevelse. Men frågan du kanske ställer dig är om du får använda AI-bilder helt fritt?
I en artikel i M3 från december 2022 menar Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt på Svenskt Näringsliv, att upphovsrätten inte kan gälla för en stil eller ett manér, utan en bild i sig. Därför är det viktigt att en bild är tillräckligt unik vad gäller form, färg och proportioner – oavsett om en människa eller en AI skapar bilden.
Olika AI-verktyg har olika regler för hur du får använda deras bilder. Eftersom AI-bildgenerering är så nytt bör du noga läsa igenom villkoren innan du använder eller distribuerar en bild du skapar genom AI. I vissa verktyg krävs till exempel ett premiumkonto för att du ska få använda bilderna fritt, till exempel i Midjourney.
Behöver du hjälp med ditt innehåll?
På Stockholms Skrivbyrå skriver vi allt från blogginlägg, kundcase, SEO-texter, blogginlägg och inlägg på sociala medier. När det passar använder vi oss av AI-verktyg som ChatGPT. Hör av dig så pratar vi om era behov!