Frilanscopy – så hittar du rätt!

20 apr 2018

Frilanscopy – så hittar du rätt!

En frilanscopy kan hjälpa dig att skriva texter och producera innehåll för digitala kanaler och trycksaker. Många verksamheter tar hjälp av en frilansande copywriter vid arbetstoppar eller specifika projekt. Kanske behöver du en frilansande copywriter för att driva arbetet under föräldravik eller sjukfrånvaro.

En frilanscopyn kan skriva alla möjliga texter. Det vanligaste är att copywritern skriver SEO-anpassade texter, nyhetsbrev och white papers. Troligtvis kan ni även ha hjälp av någon som skriver blogginlägg, pressreleaser och content för sociala kanaler. Eftersom frilansande copywriters ofta har arbetat för många olika uppdragsgivare brukar de snabbt kunna sätta sig in i erbjudanden, målgrupper och olika tonlägen.

 

Hur hittar du rätt frilanscopy?

Det kluriga är att hitta rätt frilanscopy. Det finns många erfarna och duktiga copywriters som inte har lagt tid på att bygga digitala skyltfönster. Kanske har de så många uppdragsgivare att de inte behöver marknadsföra sig. Det gör att du inte hittar dem när du googlar. Risken är istället att du hittar till webbplatser som drivs av människor som är duktiga på teknisk marknadsföring, men inte bäst på att skriva texter.

Stockholms Skrivbyrå har ett nätverk med fler än 3000 frilansande copywriters. Vi som arbetar på Stockholms Skrivbyrå är lärare på några bland annat Berghs och Forsbergs, så vi har koll på nyexade copywriters och digitala kommunikatörer. Vi har även många seniora personer i vårt nätverk och har tät kontakt med frilansar i vår bransch.

De frilansar som vi samarbetar med finns samlade i en databas som gör att vi kan söka på kunskap och kompetenser.  Vi kan alltid sätta dig i kontakt med den person som passar bäst för just dina projekt. Ofta söker våra uppdragsgivare dubbla kompetenser. Det kan till exempel handla om en frilanscopy som är duktig på sociala medier och har engelska som modersmål, eller en digital kommunikatör som har koll på finans och är duktig på sökmotoroptimering.

Här är andra behov som vi ofta möter hos våra beställare.

Frilanscopy som kan hjälpa till med både strategi och produktion 

Copywriters skriver texter, men de gör ofta mycket annat också. I vårt nätverk finns frilanscopys av olika slag. Här är några exempel:

En strategisk copywriter passar perfekt när ett projekt ska dra igång och nya koncept ska tas fram. Den här personen har ofta kunskaper kring hur man bygger varumärke och hittar rätt tonläge. 

Den redaktionella copywritern, eller content writern, är van vid att skriva mycket och snabbt. Den här typen av copywriter är ofta språksäker och van vid att planera och ta fram innehåll som passar erbjudande och målgrupp.

Vi har båda sorter i vårt nätverk och ett helt gäng som behärskar båda strategi och snabb produktion.

För inte så länge sedan var det självklart att en copywriter skrev reklam. Idag innefattar titeln copywriter ofta strategiskt arbete som rör seo (sökmotoroptimering), ux (user experience) och produktion av texter för många olika typer av kanaler.

Behöver du en copywriter eller skribent med kunskaper inom ett visst ämne?

Ibland är det klokt att anlita en frilanscopy som har kunskaper i ämnet som texterna ska handla om. Ibland är det bättre att ta hjälp av någon som inte har så mycket kunskap. Ofta beror det på om målgruppen som ska läsa texterna har mycket eller lite kunskap i ämnet. När nya uppdragsgivare hör av sig till oss brukar vi ställa några kontrollfrågor för att kunna hjälpa till att avgöra om det behövs en frilanscopy med djupa eller grunda kunskaper inom det specifika branschen.

Om du exempelvis vill ha hjälp med att skriva ett white paper eller kundcase inom ett utmanande område som IT, medicin eller juridik är chansen stor att du behöver en skribent med spetskunskap. Det kan vara en fördel att ha koll både på erbjudandet och på hur branschen och köpbeteenden funkar.

En generalist, en all-round-copy, är i de allra flesta fall ett perfekt val av skribent. De är vana att snabbt sätta sig in i nya ämnen och intervjua specialister som finns hos uppdragsgivaren för att skriva texter som talar till  den tänkta målgruppen. Frilanscopys är tränade i att snabbt förstå strategi, taktik och tonalitet. En generalist är bra på de flesta format, både digitalt och analogt. Läs vårt blogginlägg om olika typer av texter som vi ofta får förfrågan om att skriva.

Frilanscopy på heltid, deltid, distans eller på plats?

Det fina med frilansande copys är att de är flexibla när det gäller tid ovh plats. Oavsett om du behöver en frilanscopy på heltid eller deltid hittar vi snabbt någon som passar. Vi kan även sätta ihop mindre team. Kanske skulle du ha större nytta av två olika copywriters med olika styrkor på 50% vardera, istället för att anlita en person på 100%? Ett plus ett kan verkligen bli tre, särskilt när det gäller produktion av kreativt och relevant innehåll.

Sedan pandemin har vi märkt att många söker en frilanscopy som jobbar delvis på distans och som finns tillgänglig för uppstarts- och avstämningsmöten hos dig på kontoret. Några önskar sig istället en copywriter eller kommunikatör på plats. Om du söker någon som verkligen ska bli en del av teamet, kan det vara klokt att göra en mer gedigen urvalsprocess för att säkerställa att personen funkar med kultur och kollegor. Kanske vill du hyra in en konsult som på sikt kan rekryteras och bli tillsvidareanställd.

Vad kostar en frilanscopy?

När du tar hjälp av Stockholms Skrivbyrå blir det inte dyrare än att anlita en frilanscopy direkt. Eftersom vi förser våra frilansande copywriters med uppdrag har de inget emot att gå ner i arvode. Det gör att vi kan få lite emellan för vårt arbete. Vi lägger mycket tid och engagemang på att bygga relationer med och utvärdera styrkor hos de copywriters, content writers och webbredaktörer som finns i vårt nätverk. 

Om du behöver en frilansande copywriter tar vi kostnadsfritt fram förslag, Du väljer vem du vill jobba med. Om det inte känns bra går det bra att byta copywriter. Och vi finns alltid med som bollplank om ni behöver diskutera arbetsrutiner eller kompetensbehov. Vi tar hand om både korta sporadiska behov av frilansare och om längre, långsiktiga samarbeten.

Fakturan kommer från oss på Stockholms Skrivbyrå. Det gäller oavsett om du anlitar en eller ett helt team av copywriters och content writers.

Fler råd och tips!

Om du vill ha råd och tips innan du anlitar en frilanscopy, ladda ner och läs vår guide!

Oavsett vilket upplägg som passar dig bäst är vårt mål att hitta den frilanscopy som passar dig bäst. Ofta handlar det om att skapa kvalitativt innehåll som engagerar rätt målgrupp. Hör av dig till hej@stockholmsskrivbyra.se om du vill ha förslag på tillgängliga frilansare. Ser du ett mer långsiktigt behov, kontakta vår systerbyrå Knack Rekrytering som är specialiserade på rekryteringar inom digital kommunikation.