De största digitala kanalerna just nu!
01 mar 2021
I ett tidigare inlägg delade vi med oss av några insikter från Internetstiftelsens senaste studie svenskarna och internet 2020. Förutom att fler har arbetat hemifrån i och med coronapandemin är det också tydligt att fler använt sig av digitala lösningar för att träffas, handla och underhållas. I det här inlägget får du stenkoll på de största digitala kanalerna just nu och hur du ska använda dem för att få nå ut bäst med ditt innehåll till rätt målgrupp.
LinkedIn ökar mest bland högutbildade
LinkedIn är en av de kanaler som har använts mest under det gångna året. Tillsammans med Instagram och Tiktok har den ökat med fyra procentenheter. Bland dem är flest högutbildade eller människor som bor i höginkomsthushåll. Tjänstemännen använder LinkedIn i högre uträckning än andra arbetande. Med andra ord är LinkedIn perfekt för dig som vill nå ut bäst till människor i denna kategori.
Våra tips för hur du når ut bäst på LinkedIn:
- Gör en innehållskalender för era inlägg som är relevanta för er målgrupp
- Marknadsför er med annonser utifrån en tydlig strategi
- Bygg trovärdighet och visa er personlighet genom att dela värdefullt innehåll som exempelvis blogginlägg, guider och white papers.
Facebook och instagram största digitala kanalerna
Facebook och Instagram fortsätter att vara de största digitala kanalerna. Enligt undersökningen har Instagram besökts dagligen av hälften av alla internetanvändare, men det har under pandemiåret använts mest bland unga. Facebook har ökat med 10% i användning. Däremot ser vi att det har skett vissa förändringar i hur Facebook används. 80% använder chattfunktionen Messenger och hälften av alla användare är aktiva och deltar i grupper. Att scrolla i flödet, dela bilder och egna inlägg görs i mindre utsträckning. Så trots att Facebook är störst är det bra att ha i åtanke var dina kunder befinner sig på plattformen.
Pensionärer tar mer plats på internet
Undersökningen visar att pensionärer (personer över 76 år) har befunnit sig online i större utsträckning, inte minst i sociala medier. Det är en grupp som man lätt glömmer bort när man jobbar med marknadsföring. Vissa tänker att de inte är så aktiva på internet eller lika köpbenägna online. Men pandemin har fått fler äldre att upptäcka livet online och använder digitala tjänster för att hålla kontakten med nära och kära, göra digitala vårdbesök och att handla online. Eva Eriksson, förbundsordförande för SPF Seniorerna säger i en artikel på nyhetssajten Voister att hon är övertygad om att detta bara är början av en mer digital användning hos pensionärer.
Youtube och podcasts
Youtube är överlägset störst för videoinnehåll. 58% är på Youtube varje vecka och plattformen har ökat med 5% jämfört med 2019. Många använder det som sökmotor och videor kan dyka upp i sökresultaten på Google. Det används ofta som en funktion för att söka upp information. Man jämför olika produkter och tjänster innan man bestämmer sig för ett köp. Därför tror vi att fler företag borde befinna sig på Youtube för att nå ut till . För strömmat ljudinnehåll lyssnar 68% av alla internetanvändare på podcasts varav 13% lyssnar varje dag. Så att starta en företagspodd kanske inte är så dumt ändå?
Vi gillar helt enkelt att lyssna, kanske för att vi kan göra andra saker samtidigt och att det är ett lättsamt och trevligt sätt att ta till sig innehåll, vare sig det är en podcast eller en ljudbok. Nu har dessutom plattformen Clubhouse börjat ta mark i Sverige. Det är en app där man kan delta i live-chattar och mötesrum endast baserat på ljud. Trots att plattformen är så pass ny har redan kända profiler och branschpersoner börjat använda plattformen för att dela med sig av sin kunskap. Läs vårt inlägg om Clubhouse för att ta reda på mer om hur det fungerar.
Fler handlar online
Att vi handlar mer online än tidigare kommer kanske inte som en överraskning. Det har lett till att många företag har fått skynda på sitt digitaliseringsarbete men även fått köpare att bli mer benägna att handla online. Hela 87% har handlat online under 2020 och det är en ökning på 37% jämfört med 2019. Det är med andra ord viktigare än någonsin att du som jobbar med e-handel lägger ner extra krut på att skapa en bra användarupplevelse och smidiga köpflöden. Vi ser också att det är en bra idé att skapa innehåll som vägleder användaren i köpresan. Våga var generös med information!
Influencer Marketing och Tiktok
Under förra året köpte 18% av alla internetanvändare vid minst ett tillfälle produkter som rekommenderats av influencers och av dem var åldersgruppen 16-25 år störst och dubbelt så många kvinnor som män. Att som företag samarbeta med profiler med högt engagemang kan vara en bra idé om du vill nå ut till främst unga personer och de finns i flera olika kanaler så som Instagram, Youtube och podcasts.
Vi får inte glömma Tiktok. Det har skett ett boom av plattformen, bara under förra året har användningen ökat från 28% (i åldrarna 12-15 år) till 71%, men det har även ökat i alla åldrar. Det är med andra ord ingen dum idé att fundera på att samarbeta med profiler som är stora på Tiktok, eller varför inte starta en egen kanal med inspirerande, roligt eller utbildande innehåll? I en artikel i Dagens Handel berättar tre företag om hur de har lyckats på plattformen.
Ta fram trovärdigt innehåll som fungerar för olika målgrupper
Om du behöver hjälp med att öka din verksamhets digitala närvaro på de största digitala kanalerna, är du varmt välkommen att göra av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se. Vi ger råd kring digital kommunikation och skapar innehåll som engagerar olika typer av målgrupper.
Nyfiken på vad som hänt sedan förra året? Läs våra viktigaste insikter från rapporten Svenskarna och Internet 2019.