Svenskarna och internet 2020 – fyra insikter!

Hem/Content marketing, Nyheter/Svenskarna och internet 2020 – fyra insikter!

Svenskarna och internet 2020 – fyra insikter!

Äntligen är den här! Internetstiftelsens årliga studie Svenskarna och internet 2020har publicerats. I årets rapport ser vi en ökad internetanvändning från tidigare år, mycket på grund av coronapandemin. Digitaliseringen har gjort det möjligt för många och fler av oss att träffa varandra, handla mat, arbeta och studera – om än på lite nya sätt. I det här inlägget berättar vi om våra viktigaste och mest värdefulla insikter från Internetsstiftelsens rapport Svenskarna och internet!

1. 9 av 10 vill fortsätta jobba hemifrån

Att arbeta hemifrån på heltid har tiofaldigats under året och 9 av 10 vill fortsätta göra det i framtiden. Svenskarna har fått testa på hur hemmakontoret fungerar och många har kommit till insikten att det fungerar alldeles utmärkt. Det innebär en hel del fördelar, exempelvis att man slipper restiden till kontoret och att man får mer gjort. Däremot ser många att de kommer att vilja kombinera hemmaarbete med jobb på plats då de mer sociala aktiviteterna upplevs som svårare att genomföra digitalt.

2. Pensionärerna använder fler nättjänster

Pensionärernas digitala närvaro har varit på tillväxt länge, men nu använder de internet och sociala medier i ännu större utsträckning. Allt fler förstår de många fördelarna det ger. De har e-handlat och träffat nära och kära med hjälp av videosamtal. 7 av 10 personer som är 76 år eller äldre har använt sig av digitala vårdtjänster. Årets rapport visar med andra ord att internet är för alla!

3. 87% har handlat online

Många butiker i olika branscher har tvingats bomma igen och flera har fått hitta andra sätt att sälja sina produkter. Därmed har det ställts större krav på att ha en fungerande e-handel. 87 procent av internetanvändarna uppger att de har handlat online varav en fjärdedel har handlat mer under året än de brukar. 58 procent uppger att de inte har handlat mer online än tidigare, vilket tyder på att e-handeln redan var stark innan. Jämfört med tidigare år handlar fler livsmedel och apoteksvaror på internet.

4. Instagram, LinkedIn och TikTok växer mest

Användandet av sociala medier har också ökat, allra mest bland pensionärer. Plattformarna som har vuxit mest är Instagram, LinkedIn och TikTok. När man tittar på Facebook används mest funktioner så som Messenger och grupper. TikTok har ökat i användning i åldrarna 12-15 år från 28 procent till häpnadsväckande 71 procent, vilket visar på hur snabbfotad denna åldersgrupp är och att TikTok onekligen växer som plattform. Däremot ser vi att användarna känner sig övervakade på internet och oron ökar i takt med att vi blir mer beroende av digitala tjänster. Inte minst att det är svårare att avgöra om information är korrekt eller inte.

Ta fram trovärdigt innehåll som fungerar för olika målgrupper

Om du behöver hjälp med att öka din verksamhets digitala närvaro, är du varmt välkommen att göra av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se. Vi ger råd kring digital kommunikation och skapar innehåll som engagerar olika typer av målgrupper.

Nyfiken på vad som hänt sedan förra året? Läs våra viktigaste insikter från rapporten Svenskarna och Internet 2019.

2020-12-22T16:15:41+02:00 22 december, 2020|Categories: Content marketing, Nyheter|0 kommentarer

Lämna en kommentar