Trendspaning – content marketing 2024
29 nov 2023
Det har hänt mycket inom digital marknadsföring det senaste året, inte minst tack, eller på grund av, AI. De trender vi har sett pekar på att 2024 blir året där vi fokuserar alltmer på AI för att skapa content och på att bygga relationer genom att dela med oss mer av oss själva och vår kunskap.
Stockholms Skrivbyrå håller utbildningar och arbetar med innehållsproduktion för stora och små varumärken. Vi har förmånen att träffa massor av marknads- och kommunikationschefer, företagsledare, frilansande kreatörer och innehållsproducenter. Vi är alltid nyfikna på trender och tendenser. Här kommer våra spaningar kring content marketing 2024.
1. AI är här för att stanna
AI (Artificiell Intelligens) fortsätter att pocka på vår uppmärksamhet och revolutionera sättet vi skapar och distribuerar content. Utvecklingen går oerhört snabbt och skapar fantastiska möjligheter att snabba upp tempot för innehållsproduktion. Men det medför också risker. Det gäller att ha stenkoll på mål, målgrupper och strategi för att lyckas. AI i händerna på den som inte riktigt förstår mekanismerna kring kommunikation och marknadsföring kan skada både varumärke och kundrelationer.
2. SEO på fler ställen än Google
Google är den överlägset största sökmotorn och därför har SEO-fokus länge legat där. När allt fler börjar använda ChatGPT, som är kopplat till Bing, är det läge att fundera över hur ni rankar där. Visste du förresten att SEO blir viktigare även på sociala plattformar? På LinkedIn kan du med fördel optimera din profil för att dina målgrupper ska hitta dig. Och om du vill locka Generation Z ska du fokusera på närvaro på Youtube och TikTok, som ofta används som alternativ till Google. Spännande, eller hur?
3. Visuellt innehåll och ökad användning av video
Visuellt innehåll, särskilt video, fortsätter att dominera. Här tar live-streaming, interaktiva videoformat och korta, snabba videor större plats. De här formaten erbjuder ett mer engagerande sätt att kommunicera med olika målgrupper. Det är inte så konstigt med tanke på att vi nås av otroligt mycket information av olika slag, i olika kanaler. Även om vi på Stockholms Skrivbyrå älskar text går det inte att komma ifrån att om en bild säger mer än tusen ord, så säger en film ännu mer!
4. Personliga varumärken
Att bygga personligt varumärke i sociala medier blir viktigare, och något vi tror fler kommer att satsa på som en del i sin marknadsföring. Vi människor värderar autenticitet högt i våra digitala flöden. Vi stannar till och blir berörda av berättelser, från verkliga människor, inte från företag. Att skapa innehåll som kommer från dig, snarare än ditt företag, inger förtroende och kan öppna dörrar till nya samarbeten, affärer och relationer. Vi ser att allt fler företagsledare och nyckelpersoner inser att de vinner på att själva bli mer aktiva i sociala kanaler, för att öka inflödet av affärer. Vi sätter enkla strategier och spökskriver åt många som inte har tid eller känner sig tillräckligt vassa på att skriva. Det är väldigt roligt att se vilka effekter det ger!
5. Personalisering på ny nivå
2024 kan bli året då personalisering inom marknadsföring tar ett stort kliv framåt. Tack vare AI och maskininlärning blir det lättare att skapa innehåll som är skräddarsytt för varje individ. Detta innebär stora möjligheter att förbättra användarupplevelsen och effektivisera konverteringsarbetet. På samma gång ser vi att många varumärken har en alltför stor tilltro till data och automatiserad kommunikation. Är man inte varsam med hur man väljer innehåll och tonläge är risken att kunderna surnar till eller tappar intresset.
6. Fokus på kunskapsdelning
Under lite tuffare tider, som nu, behöver vi vara sparsamma med våra resurser och kreativa i hur vi snabbt kan skaffa ny kunskap. När marknads- och kommunikationsavdelningar krymper eller får minskade anslag, behöver vi nya arbetssätt och mer kunskap. Micro learning i form av till exempel webbinarier och nischade utbildningar blir allt mer populärt. Det är ett snabbt sätt att få in ny kunskap i organisationen och för den som erbjuder kunskapen, ett sätt att nå ut till nya kunder.
Vill du tanka ny kunskap inom skrivande, marknadsföring och digital kommunikation? Kika in kursutbudet hos vår systerbyrå Skrivskolan!
7. Bygga community
Att människor samlas kring gemensamma intressen och influencers är inget nytt. Det vi ser mer av framåt är att varumärken och influencers ännu mer medvetet bygger communities för att dela kunskap, skapa engagemang och skaffa ambassadörer. Genom prenumerationstjänster och reklamfria ytor tar communityägare betalt för att underhålla, kurera och växa skaran av följare. Data, lojala följare och insikter om målgruppen är mycket värt även framöver.
Behöver du hjälp med ditt content inför nästa år?
AI, SEO, video, varumärkesbygge och kunskapsdelning – det är minst sagt mycket att hålla koll på inför nästa år. Om du behöver hjälp med att maxa ditt innehåll och skapa träffsäker kommunikation i linje med alla nya trender och beteenden, hör av dig till oss.
Vi arbetar ofta som en förlängning av marknads- och kommunikationsavdelningar och finns nära, fast på distans. Vi hjälper små och stora företag att växa med hjälp av digital närvaro. Kontakta oss, så hjälper vi dig.