Case: 94 % ökning i organisk trafik

17 feb 2022

Case: 94 % ökning i organisk trafik

I mitten av 2020 fick vi en förfrågan från Dorunner, om vi kunde hjälpa dem att skriva SEO-artiklar till deras företagsblogg. Sedan dess har vi tillsammans hittat ett vinnande sätt att kraftigt öka den organiska trafiken till Dorunners webbplats. Mycket tack vare effektivt SEO-arbete och träffsäkra texter. Här berättar de mer om hur de har lyckats, både med sin SEO och att välja rätt skrivbyrå.

Siffrorna talar sitt tydliga språk

Tillsammans har vi fått Dorunners trafik att nästan fördubblas mellan 2020 och 2021. Webbplatsen Dorunner.se har ökat med hela 94 % unika besökare. Och då är det enbart den organiska trafiken, inte den betalda trafiken. Om man tittar på trafik enbart till bloggen där Stockholms Skrivbyrås främsta jobb har gjorts så ökade antal unika besökare med 63 % under första halvan av 2021, jämfört med när de började mäta bloggtrafiken i december 2020.

– Det är fantastiska siffror och ett tydligt bevis på att vårt hårda arbete med att skriva bra SEO-texter lönar sig, säger Pi Phatcharasophon, som är Growth Manager på Dorunner.

En proffsig beställare

På Dorunner arbetar man strukturerat med sökmotoroptimering, med en avdelning som fokuserar på den organiska trafiken, SEO, och en annan som jobbar med köpt synlighet, SEM, oftast Google Ads.

Fanny Richter är Digital Content Specialist på Dorunner och vår huvudsakliga kontaktperson.

– Det krävs en del jobb med att ta fram en bra brief. SEO är ingen gissningslek, med rätt verktyg går det att få fram väldigt specifika sökord som en text bör optimeras på. Det gäller att hitta orden som är populära och drar mycket trafik utan att det är för stor konkurrens om dem. Man måste ha örat mot rälsen och se vilka teman och ord som trendar.

Viktigt med smarta SEO-verktyg

På Dorunner använder man sig av Ahrefs, ett verktyg för att identifiera vilka sökord och fraser som kommer generera mest trafik. I sin roll som Growth Manager är Pi expert på just detta.

– Det är viktigt att göra en sökordsanalys innan man börjar skriva. Vi börjar med att titta på inom vilken kategori eller vilket ämne vi borde skriva fler artiklar. Det kan exempelvis handla om badrumsrenoveringar. I Ahrefs får vi då konkreta tips på vilka sökord som är smartast att använda. Det kan vara ord, fraser eller frågor som många söker på.

Högt rankade och harmoniska texter

När Dorunner skulle välja en partner för textproduktion var det viktigaste av allt att hitta någon som kunde kombinera det tekniska SEO-arbetet med värdeskapande innehåll som rankar högt på Google.

– Stockholms Skrivbyrå levererar träffsäkra texter med rikt innehåll, dessutom alltid i tid. Det är inte lätt att få in alla våra önskade sökord och länkar, samtidigt som man får till en harmonisk text som flyter. Dessutom är Stockholms Skrivbyrå kreativa, lösningsfokuserade och har ett starkt självförtroende när det kommer till text och SEO vilket gör att de vågar ta ut svängarna, säger Dorunners Digital Content Specialist Fanny.

Skriv smart, undvik keyword stuffing

När man tänker på SEO är det säkert många som först och främst tänker på det som kallas ”keyword stuffing”. Alltså att få in ett specifikt sökord så många gånger som möjligt. Men Google är smartare än så, och känner genast av att du försöker optimera på ett ord istället för att skapa en läsvärd text. Texten ska istället skapa värdefull och relevant content som besvarar läsarens funderingar. Fanny förklarar:

– Google gillar att man skriver en bra text som har ett faktiskt värde för läsaren. Därför lyfter Google upp innehåll som varierar ett sökord på olika sätt. Istället för att använda ordet ”badrumsrenovering” så många gånger som möjligt, så är det bättre att variera sig med formuleringar som relaterar till det sökordet. Google förstår ändå vad du vill förmedla.

Gammal goding fortsätter toppa

En gång i månaden har man ett möte på Dorunner där man tittar på statistik och vilka inlägg som trendar. Och det är ett specifikt blogginlägg som alltid ligger i topp. Det är en text som vi på Stockholms Skrivbyrå skrev i december 2020, på temat köksrenovering. Välskriven text, smarta externlänkningar och rätt sökord gör att Dorunners blogginlägg toppar Googles resultat på den välbesökta frasen ”ikea kök pris” (i skrivande stund topp 3!).

Vill du också ha texter som lever och levererar för en lång tid framöver, hör av dig till oss på Stockholms Skrivbyrå! Här kan du läsa mer om skillnaden mellan SEO och SEM.

Relaterade inlägg