SEO eller SEM – vad är skillnaden och vad bör ni satsa på?

16 feb 2022

SEO eller SEM – vad är skillnaden och vad bör ni satsa på?

Det är svårt att vara smartare än Google. Och hen är svårflirtad. Men det är inte omöjligt att få Google att gilla dig! Allt handlar om hur du jobbar med SEO och SEM. Alltså hur du jobbar med text, övrigt content, tekniska lösningar och annonsering för att hamna på högt upp på Googles förstasida. Och ja, visst finns det andra sökmotorer att ranka på, men Google is gold.  

SEO – förtjänad synlighet

SEO står för Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering. Det kallas ibland också för förtjänad synlighet. Det är ingenting du kan betala dig till. Ju bättre du är på att skriva SEO-texter, desto högre rankar du i Googles organiska sökresultat. Att klättra hos Google tar ofta lång tid och det är ett kontinuerligt arbete med webbplatsen, både innehållsmässigt och tekniskt. 

SEM – köpt synlighet

SEM står för Search Engine Marketing, på svenska sökmotormarknadsföring. Syftet med SEM är att få ökad synlighet, fler konverteringar och kvalificerade leads. Till skillnad från SEO är SEM en snabbare väg till affärer. Allt har dock ett pris, ju fler klick på din annons, desto mer får du betala. Vad priset per klick landar på beror på konkurrensen om sökordet. Eller så betalar du en fast summa för ett visst antal visningar. En ganska fair deal ändå? SEM görs via Google Ads (tidigare Adwords), så steg ett är att företaget skaffar ett Google Ads-konto.  

Analys och A/B testning

Vi kan ana vad du tänker nu. Hur ska du kunna skriva SEO-texter om du inte vet vilka ord som är rätt att optimera på? Konkurrensen är hård om vissa sökord så det gäller att inse vilka sökord som är mest lönsamma för er att optimera på. Dels finns det byråer som kan hjälpa dig med den analysen, och sen finns det verktyg där du kan analysera konkurrenternas och dina sökord själv. 

När det handlar om SEM och Google Ads rekommenderar vi klassisk A/B-testning för att ta reda på vilken text och vilket budskap som ger bäst effekt. A/B-testning innebär att du skriver två olika annonser eller använder samma annons mot olika målgrupper och sedan analyserar vilken som gick bäst och fortsätter på det spåret. Trial and error helt enkelt! Vi på Stockholms Skrivbyrå är specialister på att skriva träffsäkra texter för specifika målgrupper och är ofta involverade i SEM-textproduktion för A/B-testning.

Google Marketing Platform är ett bra samlingsverktyg för analys och optimering av webbtrafik och annonsering. 

SEO och SEM är en vinnande kombination

Det allra bästa är att ha ett långsiktigt SEO-arbete, det tar tid men betyder också att du alltid är sökbar. Din närvaro på Google är långsiktig och du kan hittas av vem som helst när som helst på dygnet. Som ett komplement bör du ha en budget och strategi för SEM och Google Ads. Du får högre konvertering men dina annonser syns bara under den period och den tidsintervall på dygnet du har betalat för. Är du en start-up som behöver snabb synlighet eller ett företag med en tillfällig kampanj, då är det värt att satsa mer på betald annonsering.

SEO och SEM är en konstform

Att skriva SEO-texter är verkligen inte lätt. Det handlar ju inte bara om att använda rätt ord och fraser så många gånger som möjligt. Dina sökord ska förekomma på rätt ställen (H1, H2, brödtext osv). Texten ska vara lagom lång för att falla Google i smaken. Google utvärderar läsvänlighet, exempelvis ska meningarna inte vara för långa och texten bör innehålla stycken med mellanrubriker och gärna punktlistor. Detta kallas On page SEO, alltså innehållet på er egen sida. Off page SEO handlar istället om det som finns på andra sajter. Hur många länkar det finns in till din webbplats är avgörande för hur du rankar. Så det gäller att ha en strategi kring hur du får det att hända.

Kravlistan kan göras lång, och dessutom är den i ständig förändring. Googles algoritmer som automatiskt utvärderar dina texter justeras med jämna mellanrum, vilket betyder att du som framgångsrik SEO-skribent måste hålla dig uppdaterad. Örat mot rälsen hela tiden!

Anlita en byrå och digitala copywriters

Är du med på allt du precis har läst eller känns det övermäktigt? Kan du avvara en budget för SEM och är du villig att göra en långsiktig strategi för SEO? Vi förstår att tiden inte alltid räcker till. På Stockholms Skrivbyrå kan vi ta oss tid för dig. Vi jobbar dagligen med att optimera innehållet på våra kunders webbplatser, så att Googles sökspindlar ska kunna nästla sig in på sidan. Ofta har våra uppdragsgivare en webbyrå eller en SEM-byrå som kan det tekniska men inte skriver texterna som ska fylla webben eller annonsen. Då kopplas vi in!

Ta kontakt med oss eller be er digitalbyrå, webbyrå eller SEM-byrå ta kontakt med oss. Skriv till hej@stockholmsskrivbyra.se.

 

Relaterade inlägg