3 smarta sätt att använda marknadsbudgeten
30 nov 2022
Ibland finns det marknadsbudget kvar när det nya året närmar sig. Istället för att göra ogenomtänkta investeringar, ta vara på chansen och investera på ett sätt som verkligen ger goda förutsättningar att lyckas under 2023.
1. Fyll på med kunskap genom en utbildning eller workshop
Kunskap och insikter är kanske de mest värdefulla verktygen för marknadsföringen. Varför inte kompetensutveckla teamet genom en workshop, föreläsning eller en kort kurs? Kanske vill ni ranka högre i Google och själva kunna skriva sökmotoroptimerade texter? Eller borde ni stärka ert varumärke med en tonlägesmanual eller en uppdaterad tagline? Om ni är många på företaget som skriver kanske ni ska utveckla effektiva sätt att arbeta med en redaktionell plan? En workshop för era kommunikatörer och skribenter kan göra underverk i att jobba smartare tillsammans med texter som bygger varumärke och driver affärer. Vi skräddarsyr halvdagar, heldagar och längre kurser för folk som redan kan skriva och vill bli bättre.
2. Utöka webben med sökmotoroptimerade texter
Att livet online utgör en stor del av våra liv är ingen nyhet, men riktigt hur stor går att läsa i sammanfattningen av rapporten Svenskarna och internet 2022. Det betyder att det är viktigare än någonsin att synas på Google för att nå fram. Därför kan det vara klokt att använda er marknadsbudget på att förbättra er SEO. Det grundläggande arbetet för att Googles algoritmer ska placera er webbplats högt i sökresultaten är bland annat att regelbundet publicera sökmotoroptimerade texter. Mer läsvärt innehåll till era läsare och till Google ger en långsiktig skjuts till er synlighet.
Varför inte producera sökmotoroptimerade blogginlägg och landningssidor nu så att ni har färdigt material till Q1?T Vi kan hjälpa till att ta fram idéer och vinklar som passar ert erbjudande, era målgrupper och önskade sökord. Hör av dig till oss så kan vi föreslå ett upplägg.
3. Skapa en bank av korta filmer för webb och sociala medier
Video som format är överlägset om du vill skapa engagemang. Det är ofta lätt att paketera budskap, nå fram till rätt målgrupp och skapa effekt. Att ha video som en naturlig del av innehållsmarknadsföringen behöver varken vara svårt eller särskilt dyrt. Videor för sociala medier bör vara genomtänkta och smarta i sitt innehåll, men eftersom de ska vara korta och inte kräver så avancerad produktion går det att få till snabb produktion. Ibland behövs inte ens ljud, då många tittar på videor utan ljud och istället läser videons text.
Ett effektivt sätt att komma igång med video är att samla ihop en bank med korta videor som är ungefär 15 sekunder. De kan användas på webben och publiceras i olika sociala medier. De är perfekta för att skapa kännedom, locka till engagemang och de brukar få bra spridning. Förutom att marknadsföra produkter och tjänster är de ett bra sätt att bygga sitt employer brand i rekryteringssammanhang. Video är med andra ord ett smart sätt att använda marknadsbudgeten och få stor nytta av relativt liten budget.
Vill du ha hjälp med att producera video?
Vår systerbyrå Filmbyrån producerar rörligt material och erbjuder strategisk rådgivning till stora och små företag. Hos Filmbyrån kan du beställa enstaka filmer, en större samling korta filmer eller välja att få en ny film varje månad, eller kanske fem eller tio? Vi kallar det för att prenumerera på film. På så sätt har du alltid nytt content på gång. Fråga våra kollegor på hej@filmbyran.se om vilka slags filmer som kan passa just din verksamhet.