Tre sätt att återvinna ditt content
20 jun 2016
När det kommer till content marketing gäller det att producera intressant och relevant material löpande. Det är lätt att slå knut på sig själv för att försöka hitta på nya och spännande ämnen att skriva om. Glöm då inte att du troligtvis redan har en stor mängd innehåll som går att justera och använda på nytt. Nej, det är inget lur. Återvinning av content och är ett smart och kostnadseffektivt sätt att få ut det mesta av ditt material. Dessutom får ditt innehåll leva och göra nytta lite längre.
Fräscha upp, justera och anpassa
Återvinning av content fungerar på flera olika vis, här kommer tre exempel på hur du kan gå tillväga.
Paketera om
Du sitter säkert redan på en stor mängd innehåll som kan bakas om och anpassas till nya medier. Ett white paper kan delas upp till flera blogginlägg, ett filmmanus kan omvandlas till en infographic och en hop artiklar kan sättas ihop till en guide eller handbok. Du kan även välja att plocka ut delar av ditt innehåll och göra djupdykningar inom ett avgränsat område. På det här viset sparar du tid eftersom förarbetet och research redan är avklarat. Se däremot upp med att kopiera gamla texter rakt av, Google tycker inte om upprepningar och ditt innehåll riskerar att rankas sämre.
Anpassa för olika kanaler
Du kan även nå ut till fler genom att dra ny trafik till content som redan ligger ute. Din målgrupp rör sig troligtvis i ett antal olika sociala medier och genom att anpassa spridningen till fler kanaler kan du skapa nya ingångar till samma grundmaterial. Har du exempelvis skrivit ett längre blogginlägg kan ett kort utdrag passa bra för Twitter medan en sammanfattande infographic får bäst gensvar på Pinterest och en puff passar bra på LinkedIn.
Kategorisera
Du har säkert en mängd material som anspelar på samma budskap eller kan kopplas till ett visst tema. Samla ihop och kategorisera ditt content i listor eller kampanjsidor. Till exempel “Våra tre mest lästa inlägg om SEO” eller “Så kommer du igång med content marketing”. Var inte rädd för att verka tjatig. I regel krävs flera (ofta upp till ett tiotal) interaktioner för att dina besökare ska gå från probleminsikt till köp. Så upprepning och påminnelser är en nödvändighet för att hålla kunden i handen.
Vill du komma igång och driva trafik till din webbplats? Vi hjälper dig komma igång med content- och inbound marketing. Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se eller 08-556 042 00