Vilken skribent behöver du?
30 maj 2017
Oavsett om du är mitt uppe i ett varumärkesarbete, vill ha ett kärnfullt blogginlägg till din webbplats eller vill ha korrekturläsning av din rapport är chansen stor att du behöver en skribent. Men hur vet du vilken skribent som är rätt för just ditt uppdrag? Kommunikationsbranschen innehåller många och långa yrkestitlar som byter namn i takt med den stegrande digitala utvecklingen. Med andra ord är det inte konstigt att dessa titlar kan vara svåra att hålla koll på. Nedan följer en enkel Q&A om du går i tankarna förstärka ditt företags kommunikation med en skribent, men ännu inte vet vilken.
A: Strategisk copywriter
Vi är i uppstarten av att lansera en ny kampanj med innehåll till webb och annons, och behöver en spindel i nätet för det kreativa arbetet — vilken skribent behöver jag?
En strategisk copywriter tänker gärna med stora bokstäver, jobbar strategiskt långsiktigt och är proffs på varumärkes- och ompositioneringsarbete. Den här skribenten arbetar bra i team med andra innehållsproducenter och tar ett stort kreativt ansvar över uppdraget, från början till slut.
A: Redaktionell copywriter
Vi vill arbeta mer effektivt med content marketing och behöver löpande innehåll till våra sociala medier och andra digitala kanaler – vilken skribent behöver jag?
Att ta fram intresseväckande och spännande content som skapar engagemang och lojalitet hos dina kunder är den redaktionella copywritern expert på. Den här skribenten kan SEO-strategier, white papers, redaktionella planer och är lika mycket en flitig textproducent som en digital strateg för content eller inbound marketing. En redaktionell copywriter lär snabbt känna ditt företag och dina kunder och kan jobba på distans eller hos dig.
Digital stjärna
Vi letar efter en person som kan hjälpa oss att utveckla våra digitala tjänster och produkter tillsammans med designers, strateger och andra utvecklare – vilken skribent behöver jag?
Våra digitala stjärnor har en stor förståelse för hur du når målgrupper idag, imorgon – och i övermorgon. Denna skribent har anammat den digitala utvecklingen och är van att jobba tätt i team. Bland våra stjärnor finner du bland annat UX-copys som är proffs på webb och appar, som leder ditt företag framåt i den digitala framtiden tillsammans med andra utvecklare.
A: Specialist
Vi har en branschtidning och tillhörande webbplats med tydlig målgrupp men saknar – vilken skribent behöver jag?
Ingen skriver bättre om ett ämne än den som verkligen brinner för det. En specialist har erfarenhet från din specifika bransch och är påläst samt engagerad om det innehåll som den producerar. Oavsett om det handlar om finans, juridik, mat, mode, film, trav eller IT så kan vi matcha rätt skribent med rätt uppdrag.
A: Språkvårdare, översättare och korrekturläsare
Vi ska publicera en landningssida för en kampanj. Webbsidan har en stor mängd text som behöver översättas och ses över – vilken skribent behöver jag?
Dessa skribenter är språkekvilibrister med knivskarp blick för rätt och fel. De är proffs på att översätta text så att de kommunicerar samma sak på målspråk som på källspråk. De tar sig snabbt igenom långa partier av text och ger texterna språklig kvalitet utan att kompromissa med originalinnehållet.
Vi har alla typer av skribenter
Oavsett vilken sorts hjälp du behöver kan vi matcha dina behov med rätt skribent. Med vårt nätverk har vi stor bredd och förståelse för olika branscher. Vi hjälper dig gärna en bit på traven om du inte vet vilken sorts kompetens du letar efter. Hör av dig på hej@stockholmsskrivbyra.se så tar vi det där ifrån!
Lär dig mer om skrivande och content – ladda ner vår guide!
Content marketing-guide: https://stockholmsskrivbyra.se/guide-satt-en-redaktionell-plan/
Behöver du rekrytera?
Hör av dig till vår systerbyrå Knack Rekrytering