Vad menas med en mobilvänlig webbplats?
10 nov 2015
— Content marketing, SEO, Tips
Vi har tidigare skrivit om vikten av att ha en mobilvänlig webbplats. Att anpassa sin webb till alla typer av enheter är smart på två vis:
- Du gör din besökare en tjänst genom att göra det enkelt för henom att hitta rätt. Att snabbt och lätt hitta det man söker kan vara direkt avgörande för om besökaren väljer att stanna kvar på din sida. En undersökning från Episerver visar att hälften användarna (50%) lämnar en mobilsajt om de upplever att den är svår att använda.
- Användarvänlighet är en av Googles huvudsakliga rankningsparametrar. Alt-texter rankas till exempel högt eftersom de gör visuella element tillgängliga även för synskadade (med textbaserade webbläsare). Ett annat exempel är hur Google i våras började premiera mobilvänliga webbplatser, en uppdatering som skämtsamt kallats “Mobilegeddon”. I takt med att användningen av smartphones ökar minskar tålamodet för krångliga mobilsajter.
Vad menas med en mobilvänlig webbplats?
En mobilvänlig webbsida är enkel att navigera på via en smartphone. Det innefattar bland annat:
- En design som automatiskt anpassar sig efter enhetens skärmstorlek.
- Att teckensnitt anpassas för att kunna läsas på en mindre skärm.
- Att besökaren inte måste scrolla sidled för att se kunna hela sidan.
- Att det finns ordentligt med luft mellan knappar eller länkar så att det är enkelt att trycka rätt.
Mobilanpassa även nyhetsbrev
Om du inte redan mobilanpassat din webbplats är det alltså hög tid. Men glöm inte bort kanaler som exempelvis nyhetsbrev, inbjudningar eller andra utskick. Allt fler läser mejl via mobilen, så välj en layout som är snäll mot alla enheter och anpassa innehållet efter dina mottagares behov, intressen och framför allt tid.
Ibland är det lätt fokusera så mycket på de tekniska bitarna att innehållet kommer i kläm. Tänk på att relevanta och intressanta texter rankas högt och utgör själva grundstenen till en användarvänlig webbplats. Här är några inlägg om hur du skriver kvalitativa texter med målgruppen i åtanke:
Att tänka på innan du börjar skriva
Vi hjälper ofta marknadsförare och redaktörsteam som vill fräscha upp sina kunskaper inom sökordsoptimering och textproduktion för digitala kanaler. Hör av dig om du vill veta mer om hur vi arbetar med workshops och utbildningar. Mejla hej@stockholmsskrivbyra.se eller slå en signal till 08-5560 4200