Skrivtips för ännu bättre texter – del 1

07 aug 2012

Skrivtips för ännu bättre texter – del 1

Oavsett hur din text ska användas eller var den ska publiceras är det viktigt att ställa sig frågan: Vad ska hända när mottagaren läst texten?

Det är förvånansvärt lätt att glömma bort call to action, dvs att ha ett syfte med texten och berätta för läsaren vad hen ska göra härnäst. Att skriva utan syfte resulterar ofta i att texten blir svårtolkad för läsaren. Oavsett om du ska skriva ett blogginlägg, en pressrelease eller en reklamtext kan vi anta att du i förlängningen vill sälja en produkt, locka folk att beställa en tjänst eller få läsaren att förändra ett beteende, tänka till eller känna något.

Skrivtips innan du börjar skriva

1. Var konkret och håll det enkelt
Fundera ut vad det är du vill berätta och förenkla det så mycket du kan. Enkla och självklara idéer och erbjudanden är lättast att ta till sig för mottagare som är drabbade av informationsöverflöde och tidsbrist.

2. Locka till handling

Vad händer när texten är slut? Om du vill att någon ska köpa din produkt, glöm inte att hänvisa till din butik eller webbplats. Om du vill att läsaren ska kontakta dig, säg det och missa inte att publicera ditt telefonnummer. Om du vill få läsaren att tänka till kan du till exempel ställa några kluriga frågor mot slutet.

3. Skriv för den som ska läsa
Glöm inte att formulera ditt budskap så att det passar mottagarens ögon. Hur ni är organiserade internt, hur era rutiner ser ut och vilka begrepp ni använder där du arbetar är oftast helt ointressant för mottagaren. Rensa ditt budskap på onödig information. På samma gång gäller det att kontrollera att det inte finns några luckor i budskapet. När man är expert på något är det väldigt lätt att anta att folk förstår och är mer insatta än de faktiskt är.

Tips på fler inlägg inom ämnet:

Skrivtips för ännu bättre texter – del 2

Skrivtips för ännu bättre texter – del 3

Vi hjälper ofta marknadsförare och redaktörsteam som vill vill fräscha upp sina kunskaper inom textproduktion för digitala kanaler. Hör av dig om du vill veta mer om hur vi arbetar med workshops och utbildningar. Mejla hej@stockholmsskrivbyra.se eller slå en signal till 08-5560 4200