8 SEO-tips för din webbplats!
26 aug 2015
— Content marketing, SEO, Tips
SEO står för Search Engine Opimization (sökordsoptimering) och är en grundsten när det kommer till att locka besökare till din webbplats. Ett köp börjar ofta med en sökning på Google och idag letar vi information överallt. I väntan på bussen, under fredagsfikat eller på språng från ett möte till nästa. Att göra det enkelt för dina besökare att snabbt hitta rätt har därför avgörande betydelse. För att citera Dharmesh Shah, grundare av HubSpot:
“The best place to hide a dead body is page two of google”
Eller om man vill vara mindre dramatisk: 99% av alla klick sker på Googles förstasida. Det är helt enkelt där du vill hålla hus.
Sökoptimera med bra innehåll
Så hur hamnar man högt i Googles listor? Det är inte lätt att hålla koll på exakt hur Googles sökresultat fastställs eftersom kriterierna ändras kontinuerligt. Målet är att det inte ska gå att lura sökmotorn, utan att den ska lyfta de resultat som faktiskt är mest relevanta för besökaren. Därför ska ditt mål heller inte vara att överlista Google på slugaste vis, utan att skapa intressant, relevant innehåll med väl valda nyckelord på rätt ställen.
8 tips för bättre synlighet
1. Nyckelord
Vilka ord vill du och din verksamhet bli förknippade med? Besluta dig för några få nyckelord och forma din webbplats efter dessa. Använd orden i rubriker (H1), mellanrubriker (H2), i sidans titlar och i länkar. Men tänk på att överdrivet användande av nyckelord i löpande texter kan straffa sig. Detta av två anledningar: dels på grund av att Google ser det som försök till fusk och kan plocka bort dig från index, och dels för att det gör texten stolpig och svår att ta till sig. Läsvänligheten är viktig och får aldrig komma i kläm.
2. Publicera bra innehåll
Återigen, en hemsida med relevant och korrekt innehåll rankas högre än motsatsen. Håll din målgrupp i tanken när du skriver texter till webben och ge dem det de vill ha. Intressant innehåll ger en trogen läsarkrets och du skriver i första hand för dina läsare, inte för en sökmotor. Om din blogg eller webbsida laddas för långsamt – byt webbhotell och/eller ta bort onödiga plugins.
3. Lägg krut på H1 och H2 taggar
För att veta vilket ämne du skriver om tittar Google i första hand på inläggs titel, H1 (största rubrik), H2 (underrubrik) och namnet i URL:en (adressen). Se till att dessa är unika och gärna innehåller ett eller flera nyckelord.
4. Sökoptimera dina bilder
Optimera bilderna på din sajt med hjälp av ett tydligt filnamn samt ett så kallat “alt attribut”. Detta beskriver vad som finns på bilden i ord vilket även snappas upp av Google. Text direkt i bilder fungerar däremot inte i sökoptimeringssyfte.
5. Försök att få andra att länka till dig
Google lägger märke till hur många webbplatser som länkar till din webbsida. Om välbesökta webbplatser pekar till din sida klättrar den i sökmotorerna.
6. Ha koll på meta-taggarna
Se till att dina meta-taggar, sidornas titlar och beskrivningar är relevanta och att de håller sig inom de tillåtna ramarna. Om du inte vet hur du kontrollerar eller ändrar meta-koden, prata med den som är ansvarig för webbplatsen eller med något annan expert.
7. Analysera
Använd t.ex Google Analytics för att läsa statistik och analysera den. Besökarnas beteende kan ge dig svar på vad som fungerar och inte. Kanske behöver du ändra något?
8. Ge det tid och omsorg
Sist men inte minst, ha tålamod och pyssla om din webbplats. Ju längre en webbplats har funnits och skötts om desto mer gillas den av sökmotorerna.
Vi på Stockholms Skrivbyrå kan sätta dig i kontakt med en duktig SEO-skribent eller utvecklare om du behöver hjälp med att sökordsoptimera din webbplats. Kontakta oss på hej@stockholmsskrivbyra.se