Vad händer inom SEO just nu?
08 mar 2024
— AI, SEO, Trendspaning

Det går fort inom SEO, kanske snabbare än någonsin. Så vad är i ropet just nu? Vi har spanat och kokat ner några av de senaste trenderna inom sökmotoroptimering, för dig att hålla dig uppdaterad.
1. Google och andra sökmotorer
Google har länge varit den obestridda ledaren bland sökmotorerna, men riktigt så är det inte längre. Andra sökmotorer och plattformar som Bing och till och med sociala kanaler är ställen där vi väljer att söka upp information. Visste du till exempel att allt fler unga använder Tiktok som sin främsta sökmotor? Här gäller det alltså som marknadsförare, att ha koll på var ens målgrupper befinner sig, och utöka SEO-strategin för flera sökmotorer och plattformar.
2. AI och SEO
Artificiell intelligens (AI) fortsätter att revolutionera SEO, från hur innehåll skapas till hur det rankas. AI kan bli din bästa assistent och hjälpa dig att skapa innehåll och snabba upp produktionen. Förutsatt att du använder det på rätt sätt, förstås. För att få ut det bästa av AI måste alltid du, med dina mänskliga förmågor, säkerställa att innehållet är relevant, korrekt och intresseväckande. Det är något som AI:n, än så länge, inte klarar på egen hand.
Det finns nämligen stora risker med att använda AI-genererade texter rakt av. Förutom att texterna du får ut, kanske inte är sanningsenliga, blir Google allt bättre på att hitta, ta bort och sänka innehåll som är AI-genererat. I alla fall om dess enda syfte är att ranka så högt som möjligt. Som alltid, är det klokt att skapa värdefullt och unikt innehåll – det gillar både Google och din målgrupp!
3. Search Generative Experience (SGE)
Google har lanserat en ny funktion, Search Generative Experience (SGE). Funktionen använder AI för att generera sammanfattande svar på användarfrågor direkt i sökresultaten. Detta innebär att webbplatser måste anpassa sitt innehåll. Inte bara för att ranka bra, utan också för att bli utvalda av Googles AI som en tillförlitlig källa. Det här lägger ytterligare ett lager av komplexitet till SEO-strategin.
4. Voice Search Optimization (VSO)
Med ökad användning av digitala assistenter som Siri, Alexa och Google Assistant blir optimering för röstsök (VSO) allt viktigare. Det innebär att företag behöver börja tänka på hur innehåll kan optimeras för mer konverserande frågor, inte bara för vanliga söktermer. Här gäller det alltså att optimera innehåll genom att använda ett naturligt språk. Och välja sökord som möter talade sökningar snarare än traditionella sökfraser.
5. Zero Click Searches
En växande trend är sökningar där användaren hittar svaret redan i sökresultatet, alltså så kallade Zero Click Searches. Och det går delvis hand i hand med SGE som vi nämnde tidigare. Med Googles SERP-funktioner, som utvalda utdrag (featured snippets) och kunskapspaneler, kan vi nu få svar på våra frågor direkt på sökresultatsidan utan att behöva klicka oss in på en webbplats.
Behöver du hjälp med din SEO-strategi?
På Stockholms Skrivbyrå har vi arbetat med sökmotoroptimering under lång tid. Framför allt är vi duktiga på att ta fram sökmotoroptimerat innehåll och hjälper olika typer av verksamheter att klättra hos sökmotorerna. Vi sätter digitala strategier och redaktionella planer för effektivt och löpande SEO-arbete. Nyfiken? Hör av dig!