Featured snippets – så hamnar du högst upp i sökresultaten på Google

Hem/SEO, Tips/Featured snippets – så hamnar du högst upp i sökresultaten på Google

Featured snippets – så hamnar du högst upp i sökresultaten på Google

I takt med att vi allt oftare söker med längre och mer specificerade fraser i sökmotorerna, får vi också upp bättre och mer träffsäkra resultat. Även ofta högst upp i sökresultaten, i form av en featured snippet. Men vad är egentligen featured snippets, varför är de bra, och hur får du till dem? Vi har svaren!

Alla har vi nog kommit över en featured snippet när vi djupdykt i googlingsträsket, och förhoppningsvis har det också hjälpt oss att nå rätt information snabbare. Featured snippets, eller utvalda utdrag som det kallas på svenska, är i enkla termer en förhandsvisning av en länk som Google valt ut åt oss för att sökningen ska gå snabbare och smidigare. Detta för att Googles automatiska system ansett att sidan har det mest relevanta svaret på det du söker efter.

featured snippet
Ett exempel på en featured snippet/utvalt utdrag

Snippets kan komma i flera olika format, exempelvis i form av paragrafer eller som en punktlista. Dessutom är de mest sannolika att få upp om din sökning är formulerad som en fråga eller specificerad i en längre fras. Vid vissa typer av sökningar kan snippet-delen av sökresultaten även ersättas med ett YouTube-klipp, om det bedömts som mest relevant för sökningen.

Snippets är inte längre position noll

Tidigare refererade man till snippets som ”position zero” eller ”position noll”, på grund av dess topplacering i sökresultaten. För att bli ägare av en snippet behövde din länk inte ligga högst upp på sidan, och kunde därmed också dyka upp längre ned i resultaten. Det utvalda utdraget var med andra ord inte en del av sökresultaten. Det hade snarare en statisk och frilagd nollplacering.

Numera är snippets en del av de organiska sökträffarna, och länken som utdraget tillhör dyker endast upp som första resultat på sidan. Position noll är slopat, och istället är du alltid nummer ett! Med vad är fördelarna med att satsa på organisk trafik framför köpt trafik? Läs vårt tidigare inlägg.

Varför är snippets-platsen bra?

Det finns många fördelar med att kamma hem snippets-platsen på Google.

Du får fler klick

Enligt en studie av Ahref får du i genomsnitt 8.6 % fler klick på din sida om du har en snippet. Dvs. ca 860 fler besök till din sida av 10 000 sökningar. Vem vill inte ha det?

Du blir betrodd av Google

Det är bra att hålla sig på god fot med Google. Om du lyckas ta dig in med en snippet i sökresultaten betyder det att du gjort något rätt. Snippets innebär ökad trovärdighet hos sökmotorerna!

Du syns mer

I och med att fler ser din länk kommer både din synlighet och varumärkeskännedom att öka. Det är positivt för den specifika sidan som är kopplad till ditt utdrag, men också i långa loppet för din verksamhet.

Du optimerar för framtiden

Studier har visat att mobila och röststyrda sökningar har gått om sökningar via datorn. Visste du att det ofta är Google snippets som Apples programvara Siri och Google Assistant läser upp om du ställer en fråga till dem? Snippets är med andra ord ett perfekt sätt att hänga med i utvecklingen.

Att optimera ditt innehåll för att öka chanserna till en featured snippet är lättare än vad du kanske tror. Inte helt oväntat handlar det till störst del om att sökordsoptimera ditt innehåll och hålla det relevant och lättläst. Det positiva är att detta arbete är nyttigt för många andra delar av din webbplats. Så medan du ökar dina chanser att få en snippet, optimerar du även din webb i sin helhet. Här kommer våra bästa tips för att öka dina chanser till en snippet!

Håll dig relevant

Eftersom tanken med snippets är att ge mottagaren ett snabbt svar på det hen söker, är det kanske absolut viktigast att sidan du länkar till svarar på det den tar upp. Svaret får gärna vara unikt för att Google ska välja just din sida.

Sökordsoptimera mera

Eftersom Googles system är automatiskt, är det viktigt att din sida är optimerad till fullo. Skapa en relevant huvudrubrik som H1 och förklarande underrubriker som H2 och H3. Inkludera alltid alt-texter på bilder och skriv relevanta metabeskrivningar. Och få in dina sökord på ett snyggt sätt, men försök inte trycka in dem där de inte passar – det tolkar Google som spam.

Tänk på strukturen

Strukturera upp ditt innehåll så att det är enkelt för mottagaren att hänga med. Detta genom exempelvis styckesindelning, underrubriker och punktlistor.

Inkludera sökfrasen i rubrikerna

Eftersom det är mest troligt att snippets dyker upp vid längre och mer precisa fråge- eller frassökningar, kan du vara steget före och inkludera samma sökfras i dina rubriker. Detta följt av ett kort och koncist svar. Vill du exempelvis att ditt blogginlägg om kreditkort och bankkort ska väljas som snippet av Google, kan det gynna dig att sätta rubriken ”Vad är skillnaden på bankkort och kreditkort?”. Enkelt ska det vara!

Uppdatera webben löpande

Google kommer alltid att premiera att göra sökresultaten på förstasidan som snippets. Därför är det viktigt att du kontinuerligt uppdaterar din webb med innehåll för att klättra högre. Arbeta med ditt innehåll så att det blir så relevant, läsvärt och optimerat som möjligt, och glöm inte att det är ett långsiktigt arbete som måste få ta tid.

Vill du lära dig mer om hur man rankar högre i sökmotorerna?

Stockholms Skrivbyrå är experter på att skriva sökordsoptimerat innehåll till såväl webben som bloggen. Vi arbetar med både strategi och produktion för många av våra uppdragsgivare för att skapa en större digital närvaro och ökad trafik. Säg hej till oss för att höra om hur vi kan hjälpa dig!

2021-08-10T12:23:57+02:00 29 juni, 2021|Categories: SEO, Tips|0 kommentarer

Lämna en kommentar