Sammanfattning av rapporten Svenskarna och internet 2017
20 okt 2017
— Nyheter, SEO, Sociala medier
Stockholms Skrivbyrå var med på presentationen “Svenskarna och internet 2017”, rapporten om vårt avlånga lands digitalisering – om hur vi använder och beter oss på internet. IIS släpper rapporten varje år med insikter från det gångna året och om det som komma skall. Som vanligt var den fullproppad med fakta som varje kommunikatör, marknadschef, frilansande skribent och internetanvändare har nytta av!
Vi har sammanställt nio av de mest intressanta insikterna från Svenskarna och internet 2017 – om internet då, nu och sen.
#1 Nästan alla svenskar är digitaliserade
Hur många som har tillgång till Internet? Förra året var siffran 93%, i år 94% för hela Sveriges befolkning. I åldersgruppen 16-55 år använder alla, 100% av svenskarna internet! Man kan alltså betrakta Sverige som nära helt digitaliserat.
#2 Men inte riktigt alla …
500 000 verkar inte använda internet, och de flesta av dessa befinner sig i åldersgruppen +76 år. 56% av dessa är internetanvändare, resterande inte. På frågan varför de inte gör det svarar många i gruppen att de inte hade något intresse eller användning av nätet. 20% svarade att det var för tekniskt krångligt. Det finns alltså stor anledning att folkbilda kring varför och hur man använder internet.
#3 Facebook blir digital infrastruktur
Facebook fortsätter att växa, med nya tillägg och funktioner, och används idag av 74% av internetanvändarna. Plattformen har utvecklats till att bli en självklar del av vår sociala infrastruktur: för att samordna grupper (för t.ex. diskussion, planering och snabb kommunikation) och hantera evenemang (fester, möten eller föreläsningar), men även för att kommunicera via Messenger. Många flyttar forum och delar av sina intranät från andra platser.
I de yngre åldrarna vinner internetjätten inte så stor mark, i gruppen 12-15 år har användandet minskat med 13% från i fjol, men användandet ökar hos den lite äldre gruppen. En tydlig trend säger att Facebook blir ett självklart sätt för ungdomar i gymnasieåldern att bredda sitt kontaktnät och ta ansvar över sin egen kommunikation. Intressant att notera är att av de 74% i Sverige som använder Facebook skriver knappt hälften egna inlägg.
Hur såg internet ut för ett år sedan? Läs här!
#4 Messenger istället för SMS
81%, av användare över 16 år, använder meddelandeappen Messenger. 25% någon gång och 23% dagligen – ett av Facebooks starkaste kort när det kommer till regelbunden användning.
#5 Twitter ökar igen
Twitter var förra året det enda sociala media som visade på en minskning. 2015 använde 21 % av svenskarna plattformen, och 2016 var den siffran 18%. I år var de trogna användarna ungefär lika många, men den totala gruppen twittrare ökade till 25%, Kan det vara en Trump-effekt?
#6 Snapchat för mamma och pappa
Snapchat ökar också i användning och hela 30% av Sveriges Internetanvändare har appen. Förra året användes den nästan bara av barn och ungdomar. Endast 9% i åldersgruppen 36-49 år var där. I år är har den siffran stigit till hela 24%, då fler i de åldra grupperna har börjat snap:a.
#7 Fler än hälften instagrammar
För första gången använder en majoritet av internetanvändarna, 53%, foto-appen instagram. Instagram har en tillväxt på 9%, lden växer alltså lika mycket som Snapchat – och mer än Facebook som i jämförelse “bara” ökade 3 procentenheter. Allra mest används appen bland yngre, men även äldre börjar sakta men säkert sälla sig till fotoflödet och i den här kanalen är engagemanget stort. Kanske är det dags att kicka igång det gamla kontot?
Vill du synas mer i flödet? Så annonserar du på instagram!
#8 Youtube dominerar playtjänsterna
Alla internetanvändare som är upp till 25 år, tittar på Youtube någon gång. 86% av 12-15-åringar använder Youtube varje dag! Användningen bland de äldre äär också utbredd – nästan två tredjedelar i åldrarna 66-75 år tittar på Youtube någon gång och 37% av gruppen 76+ år är också där.
De flesta använder tjänsten för att titta på underhållning – något som konkurrerar med den uppsjö av betal- eller kostnadsfria playtjänster så som Netflix, HBO Nordic och SVT Play. Medan i princip alla 12-15-åringar tittar på Youtube varje vecka, använder bara 40% av samma grupp andra playtjänster. För gruppen 16-25 år är siffrorna 89%, respektive 32%, men det fortsätter att jämnas ut ju äldre upp i åldrarna man kommer.
Precis som på Facebook används Youtube sällan för eget skapande. Endast 6% har egna kanaler med egenuppladdade klipp – en väldigt liten siffra i proportion till hur mycket tjänsten används.
#9 Poddar, radio och musik fortfarande poppis
Mer än två tredjedelar av svenskarna, använder Spotify och lyssnandet på radio och poddar ökar kraftigt. Poddens frammarsch är tydlig – hela 45 % av Internetanvändarna lyssnar på poddar, och 6% gör det dagligen. En förklaring kan vara att fler program och tjänster nu är tillgängliga. Till exempel är nästan hela SR:s programutbud tillgängligt som poddar och Spotify jobbar med utvecklat gränssnitt, distribution och frekventa uppdateringar för just podd.
Vill du läsa hela rapporten om Svenskarna och internet?
Visst är det många spännande siffror och nya internetinsikter att hålla reda på! Internet är den ständigt växande flugan som man aldrig kan lära sig för mycket om. Om du redan nu vill ta tjuren vid hornen och bli mer digital – ta en av våra digitala webbkurser, ladda ner våra guider eller hör av dig till oss om du behöver expertis!