Annonsera på Instagram – snabbguide

Hem/Sociala medier/Annonsera på Instagram – snabbguide

Annonsera på Instagram – snabbguide

Även om det har varit möjligt att annonsera på Instagram sedan hösten 2015 är det fortfarande relativt få företag som har kommit igång med att utnyttja kanalen till fullo. Här finns med andra ord alla möjligheter att sticka ut nosen och verkligen skapa engagemang. Eftersom annonserna på Instagram blandas in i flödet och visas en och en får de bättre fokus och större möjlighet att nå fram än på exempelvis Facebook där det vimlar av annonser, både i flödet och i sponsorfältet.

2016 fanns 44 procent av de internetanvändande svenskarna på Instagram och det är framför allt den yngre publiken som lockas. 54 % av åldersgruppen 16-25 använder Instagram dagligen och i åldrarna 12-15 uppgår samma siffra till hela 61% (källa: IIS)

Så gör du för att annonsera på Instagram

Instagram ägs av Facebook och det är antingen genom Facebooks vanliga annonseringsverktyg (ads manager) eller i Power Editor som du kan skapa och publicera dina annonser. Så här kommer du igång:

  1. Om du inte redan gjort det, lägg till ditt Instagramkonto i Business Manager eller via företagets sidinställningar.
  2. Gå till annonsverktyget och välj en av följande målsättningar:
    • Varumärkesmedvetenhet
    • Räckvidd
    • Trafik (för klick till din webbplats eller till appens appbutik)
    • Applikationsinstallationer
    • Interaktion (endast för inläggsinteraktion)
    • Videovisningar
    • Konverteringar (för konverteringar på din webbplats eller i din app)
  3. Välj ett namn för din kampanj.
  4. Välj målgrupp för din annons (här kan du fylla i exempelvis plats, ålder, kön, intressen m.m.)
  5. Välj en budget och ange ett schema för annonsen.
  6. Bredvid Namn på Ad Set kan du lägga till ett eget namn för ditt ad set (du kan även nöja dig med standardnamnet som visas).
  7. Nu är det dags att välja format! Det finns idag tre olika format att välja på för din instagramannons: enskild bild, bildserie eller filmklipp på upp till 30 sekunder. Oavsett vilket format du väljer kan din annons antingen länka till din webbplats/landningssida eller ha en call to action-knapp (t.ex en köpknapp).
  8. När du kommer till innehållsavsnittet väljer du en Facebook-sida som representerar företaget i Facebooks nyhetsflöde.
  9. Fyll i detaljerna för annonsen som Rubrik, Text och Call to Action-knapp.
  10. Nedanför Förhandsvisning av annons ser du alla placeringar där din annons visas. Om du bara vill att din annons ska visas på Instagram klickar du bort alla andra alternativ.
  11. Klicka på Beställ. Hurra, nu är din annons klar!

3 tips för din annons

1. Välj rätt bild
Precis som i alla kanaler är det viktigt att anpassa budskap efter målgrupp och på Instagram ligger användarnas förväntningar i att bli inspirerade. En bild säger mer än tusen ord är ett slitet uttryck men faktum är att bilder har en förmåga att engagera och förmedla känslor mycket snabbare än text (även om det svider lite för oss skribenter att höra). Men annonsering med hjälp av bilder och klipp ställer höga krav på kvalitet och komposition. Var därför mycket noga med kvalitet och utförande i ditt bildval och fundera på vad din bild förmedlar.

2. Var hamnar dina besökare?
Eftersom vi i huvudsak använder Instagram i mobilen i huvudsak är det också viktigt att landningssidan är anpassad för att ta emot mobiltrafik. Mer läsning om vikten av mobilvänlighet hittar du här. Tänk även på att din landningssida snabbt ska fånga upp dina besökare och möta deras förväntningar. Vill de ha svar på en specifik fråga, få mer information om en viss produkt eller läsa mer om en aktuell kampanj? Idag har vi ont om både tid och tålamod, så se till att ett klick på din annons är värt

3. Mät och justera
Se till att kontinuerligt följa upp och mäta effekten av dina annonser och justera därefter.

Behöver du hjälp med digital marknadsföring eller hjälp med att annonsera på Instagram? Vi på Stockholms Skrivbyrå har många duktiga digitala redaktörer och community managers i vårt nätverk. Vi hjälper även till med att sätta en strategi för de sociala kanalerna. Vill du veta mer om hur vi jobbar? Slå en signal till 08-5560 4200 eller mejla oss på hej@stockholmsskrivbyra.se

2017-05-21T23:08:36+00:00 11 april, 2017|Categories: Sociala medier|Tags: , |0 kommentarer

Lämna en kommentar