Så skriver du en slagkraftig slogan eller tagline
30 maj 2022
— Tips
Behöver er slogan en uppfräschning eller funderar du på att skapa en ny för att stärka ert varumärke? Då har du kommit rätt. I det här inlägget tipsar vi om hur du bäst går tillväga för att ta fram en slagkraftig slogan eller tagline som era kunder kommer ihåg.
Varför ska man ha en slogan?
Slogan, ofta kallat för tagline, och ibland även payoff, är något de flesta större varumärken har. Men vilken funktion har en slogan egentligen och behövs det verkligen för ett mindre varumärke? En slogan är till för att förtydliga och stärka ert varumärke. Med en slogan kan ni sticka ut och få människor att minnas er. Den ska ha en funktion och ni behöver leva upp till de förväntningar som den förmedlar.
Vad är skillnaden mellan slogan och tagline?
Det finns egentligen ingen skillnad mellan orden, men i USA är tagline det vedertagna begreppet inom marknadsföring, och ordet har faktiskt sitt ursprung i film- och teatervärlden. Eftersom vi i Sverige ofta anammar marknadsföringstrender och metoder från USA, använder vi ofta samma lingo, därför lär tagline bli vanligare även här. Trots att slogan länge har varit det vedertagna begreppet. Det går med andra ord bra att använda båda.
1. Ta hjälp av era kunder
Det första du bör göra är att ta reda på vad ni vill säga, och era kunder är den bästa källan. Börja med att besvara ett antal frågor som ska lägga grund för er slogan:
- Vilken känsla vill ni förmedla med er slogan?
- Hur löser era produkter/tjänster era kunders problem?
- Vad tycker era kunder om ert varumärke? Vilka ord använder de för att beskriva er? Låt kunden skriva er tagline, och det förstås med positiva ord!
2. Tänk tillsammans
När ni väl har kokat ner vad ni vill säga vad gäller vilka lösningar ni erbjuder på era kunders behov, vilken känsla ni vill förmedla och hur era kunder beskriver er är det dags att börja tänka kreativt! Här är ett perfekt tillfälle att slå flera huvuden ihop. Bjud in några kollegor till en kreativ workshop för att hitta de bästa ordvalen och formuleringarna. Kreativa processer mår bäst av att ha vissa ramar, men vara mycket tillåtande. Ha kul, låt associationerna flöda och släng många förslag på bordet innan ni börjar sortera och välja ord. Känns det svårt att komma igång? Lek loss med Shopifys slogangenerator som kan hjälpa er att komma igång och experimentera med ord.
3. Håll det kort
När du saknar ord, tid eller folk – det är vår slogan på Stockholms Skrivbyrå, och med den får du på en kort mening svar på vilka olika tjänster vi erbjuder. Exempel på mer kända slogans är I’m lovin it, Just do it, När du får oväntat besök och Plötsligt händer det. Du känner säkert till dem och vilka varumärken de förknippas med, och de alla är korta och kärnfulla. En lång slogan eller tagline blir sällan effektiv och en kortare mening ser dessutom bättre ut visuellt. Håll det kort, helst inte mer än 3-5 ord. Utmaningen är att koka ner allt som du vill förmedla i så få ord som möjligt. Och här gäller det att vara kreativ, förutom att du behöver veta vad som är viktigast att förmedla. Och, Kill your darlings. Bli inte förtrollad av coola, roliga meningar som faktiskt inte förtydligar ert erbjudande och varumärke.
4. Tänk på takt och rytm
Förutom att den är kort och kärnfull har en bra slogan en härlig rytm och takt. Den låter rätt i mun, helt enkelt. Här handlar det mycket om känsla snarare än konkreta regler. Man hör om en mening låter krånglig eller enkel när man läser den högt, eller hur? Tänk dig att du skriver ett textstycke till en låt, en dikt eller varför inte ett julrim. Det är en konst, helt klart, och samtidigt roligt att leka med orden för att hitta just det där studset som får meningen att sjunga.
Skapa en slogan tillsammans med oss
Vi på Stockholms Skrivbyrå håller regelbundet workshops med kunder för att tillsammans skapa strategier, hitta tonlägen och skapa slagkraftiga slogans. Vi har erfarenhet av att skapa slogans till små och stora företag. Hör av dig till oss om du vill veta mer om hur vi jobbar.