Företag på TikTok – så lyckas du
03 jul 2023
Det har inte gått någon förbi att TikTok har blivit en global succé. Men hör företag verkligen hemma där? Låt oss titta närmare på varför det är dags för er att hoppa på TikTok-tåget, dra nytta av dess potential och ha koll på utvecklingen.
Först och främst är det dags att ta död på den vanliga missuppfattningen att TikTok bara handlar om att dansa eller delta i virala trender. Visst, danserna är populära och trenderna sprider sig som löpeld, men TikTok är mycket mer än så. Det är en kreativ och dynamisk plats där företag kan uttrycka sin unika röst och skapa meningsfulla interaktioner med tusentals människor.
Varför ska företag använda sig av TikTok?
Idag behöver du anpassa dig till det föränderliga medielandskapet och nå ut till dagens och framtidens konsumenter. Vi lever i en tid där uppmärksamhet är en bristvara och att nå ut till den digitala publiken är viktigare än någonsin. Nedan listar vi tre anledningar till varför vissa företag kan ha stor nytta av att använda TikTok i sin marknadsföring.
-
Snabbt, enkelt och engagerande
Med en kort videolängd på 15 till 60 sekunder är Tiktok det perfekta verktyget för att snabbt och enkelt fånga användarens uppmärksamhet. Dessutom kan du låta kreativiteten flöda genom att använda det breda utbudet av effekter och musikinslag.
-
Nå ut med hjälp av influencers
TikTok är ett hem för många inflytelserika personer. Med hjälp av influencers kan du nå ut till en bredare publik. Du kan exempelvis anlita microinfluencers för att rikta in er till specifika målgrupper och dra nytta av kreativitet och autenticitet. Sammanfattningsvis är det en effektiv strategi för att bygga varumärke, öka försäljning och etablera en stark närvaro på plattformen.
-
En bred och diversifierad användarbas
TikTok lockar en omfattande användarkrets globalt och är populärt bland människor med många olika intressen och åldrar. För att effektivt nå ut på TikTok kan ni som företag hoppa på de aktuella trenderna som är relevanta inom er bransch. Genom att vara relevanta kan ni attrahera era målgrupper och bygga en lojal följarskara.
Vilka trender finns på TikTok just nu?
Vi är medvetna om att trenderna på TikTok ändras snabbt. Nästan lika snabbt som det tar för dig att läsa igenom denna artikel. Trots det vill vi gärna dela med oss av vilka trender vi tror kommer vara aktuella på lång sikt och vad ditt företag kan göra för att dra nytta av dem
-
SEO + TikTok = sant
SEO innebär generellt att arbeta medvetet med relevanta sökord och sökfraser på webbplatsen för att öka synligheten på Google och andra sökmotorer. Visste du att SEO även är viktigt på TikTok? Det beror på att TikTok snabbt håller på att bli Generation Z:s primära val av sökmotor, och utvecklingen ser ut att fortsätta.
Så, hur ska du lyckas med SEO på TikTok? För att dina videor ska ranka högt i TikToks sökresultat behöver du ha koll på din målgrupp. Ta reda på de mest relevanta sökorden inom din bransch och det aktuella ämnet och inkludera dem i ditt innehåll. Du kan använda sökord i bildtexter, hashtaggar och till och med genom voiceovers. Gör du detta ökar du chanserna för att ditt innehåll ska bli synligt för rätt målgrupp. -
Kreativ annonsering
Framgången för TikTok har gjort plattformen till en eftertraktad kanal för företag att marknadsföra sig på. Många marknadsförare är angelägna om att få ut maximalt värde av sina annonseringar. Därför förväntas de fortsätta använda sociala plattformar som TikTok för att marknadsföra sina produkter eller tjänster.
När du annonserar på TikTok bör du undvika traditionella annonser eftersom de kan uppfattas som krystade och avvikande i flödet. För att skapa engagerade annonser är det avgörande att bevara autenticiteten och följa företagets värderingar. Fokusera på att skapa innehåll som inte ser ut som vanliga annonser, utan som känns mer naturligt och underhållande. Anpassa därför ditt budskap till TikToks unika ton och stil och utnyttja de kreativa verktygen för att sticka ut. -
Bygg förtroende med UGC
UGC, som står för user generated content, krasst översatt till användargenererat innehåll, är en trend som blir allt viktigare på TikTok. Det innebär att företag uppmuntrar sina följare att skapa och dela sitt innehåll på egna kanaler. Det fungerar som en digital mun-till-mun marknadsföring. Genom att visa att andra redan använder och gillar en produkt eller tjänst byggs en tillit som ökar sannolikheten att människor engagerar sig.
Utmana dina följare att vara kreativa med en produkt, dela erfarenheter och berätta sina historier. UGC på TikTok främjar lojalitet, engagemang och stärker kännedomen om ert varumärke.
Så, här har du det – ett recept för att lyckas som företag på TikTok. Genom att anpassa dig till det föränderliga medielandskapet och dra nytta av de senaste trenderna, kan du skapa meningsfulla interaktioner med en bred publik. Kom ihåg – var autentisk, använd kreativa verktyg och uppmuntra användargenererat innehåll. På så sätt kan du stärka ert varumärke och dra nytta av TikToks enorma potential.
Behöver du SEO-innehåll för TikTok eller andra kanaler?
Behöver ditt företag hjälp med SEO-optimerat innehåll på TikTok, eller annat content? På Stockholms Skrivbyrå och Filmbyrån i Stockholm är vi experter på att skapa engagerande innehåll som når fram till rätt publik. Hör av dig för att veta mer!