Inspiration: Gör stort avtryck med små medel

Hem/Kundcase/Inspiration: Gör stort avtryck med små medel

Inspiration: Gör stort avtryck med små medel

Sedan några månader har Stockholms Skrivbyrå arbetat med Svensk Kooperation, en organisation som verkar för att lyfta medvetenheten och kunskapen kring kooperativa och ömsesidiga företag. Trots att hela organisationen består av bara två personer lyckas Svensk Kooperation producera och publicera bra kommunikation i snabb takt. Hur går det till?

Vi ställde några frågor till Petra Pilawa och Camilla Lundberg Ney, verksamhetschefer på Svensk Kooperation. Fotot ovan är taget av Marcus Lundstedt.

Ni blev nyligen utsedda till ”Sveriges bästa företag på Twitter”, en förstaplats som delas med krisinformation.se. Varför tror du att ni vann?

– Det var under mars månad som vi blev utsedda till det i en mätning, vilket så klart var väldigt roligt. Vi hade mycket aktiviteter och inlägg på Twitter under mars, och under hela veckan fram till 8 mars så hade vi också en uppmärksammad och uppskattad kampanj där vi lyfte fram några av alla de kvinnor som är vd:ar för väldigt stora kooperativa och ömsesidiga företag i Sverige.

Vi hjälper er med kommunikation och innehållsproduktion. Hur kommer det sig att ni har valt att lägga ut det arbetet? 

– Svensk Kooperation är en väldigt liten organisation, där vi är två personer som jobbar deltid som verksamhetschefer. Vi håller kontakt med politiker, ordnar seminarier i riksdagen, tar fram statistik, ordnar utbildningar. För att det ska vara möjligt att genomföra allt vi ska göra, anlitar vi ofta enskilda eller små företag. Det är kostnadseffektivt och smidigt!

Fördelen med att vara en liten, ganska ny organisation är att vi kan vara snabbfotade och hålla det enkelt. När vi får en idé om att göra något så går det snabbt till att faktiskt bli av. Det är också en stor fördel att vi har våra medlemsföretag, som är stora kooperativa och ömsesidiga företag – som ofta förstärker våra budskap och sprider vidare i sociala medier.

Hur upplever ni samarbetet med Stockholms Skrivbyrå? 

– Vi har samarbetat några månader nu, och vi tycker att det funkar väldigt bra. Vi anlitar bara bra personer, och hade vi inte varit nöjda så skulle samarbetet varit avslutat redan. Det går alltid väldigt smidigt och otroligt snabbt – precis som vi vill ha det! 

Vi uppskattar verkligen den konstruktiva tonen i samarbetet. När vi kommer med mejl om att vi har en ny kampanjidé och gärna skulle vilja ha den klar och lanserad nästkommande vecka är responsen från Stockholms Skrivbyrå ”Vad kul, vilka bra exempel. Vi är redo att hjälpa till”. Och med skrivbyråns hjälp hade vi också en kampanj klar och lanserad inom en vecka.

Kort om Svensk Kooperation

Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Arbetsgivarföreningen KFO. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential. Exempel på kooperativa företag är: Coop, Fonus, Arla, Riksbyggen, Södra, Folksam, Lantmännen, Mellanskog och OK.

Tack Petra, Camilla och svenskkooperation.se för fint samarbete!

2020-04-24T14:54:58+02:00 24 april, 2020|Categories: Kundcase|0 kommentarer

Lämna en kommentar