Det här vet vi om Googles nya algoritm

28 sep 2022

Det här vet vi om Googles nya algoritm

Googles algoritm förändras ofta och större förändringar, så kallade core updates, är särskilt viktiga att ha koll på om man vill ranka högt i sökresultaten. Nu i september 2022 genomfördes en sådan core update och då gäller det att snabbt ta reda på vad det betyder för oss som jobbar med SEO. Här sammanfattar vi det viktigaste!

Grundläggande fakta om Googles nya core update

Det brukar ske ett par core updates per år och den senaste släpptes i maj 2022 och dessförinnan i november 2021. Syftet med uppdateringarna är att Google ska kunna presentera ännu bättre och mer relevant innehåll för den som söker. Den här sammanfattningen ger oss några grundläggande fakta om “Google September 2022 Broad Core Update”:

  • Uppdateringen påverkar alla typer av innehåll, snippets och nyhetsflödet Google Discover.
  • Förändringarna sker globalt i alla regioner och på alla språk.
  • Google startade uppdateringen 12 september och den blev officiellt klar 26 september.
  • Google kommer även att fortsätta med mindre uppdateringar som de inte kommer att meddela om i förväg.

Hittills låg påverkan på befintliga rankings

Data från SEO-verktygen Semrush och RangRanger visar att septemberuppdateringen har haft en mindre påverkan än den i maj och ännu mindre än den i november. SEO-verktygen mäter volatilitet i Googles ranking av olika sökresultat, till exempel hur många av de tre, fem eller tio första sökresultaten som är samma före och efter uppdateringen. Och kort sagt är det få url:er som har blivit nerpetade under denna core update av algoritmen, åtminstone enligt amerikansk statistik. Det är däremot svårt att få en samlad bild av hur svenska sökfraser blir påverkade.

Reaktioner på Googles senaste uppdatering

Vissa personer som har märkt av uppdateringen har gått till Twitter och berättat hur om det. Någon berättar om att en och samma sida har behållit sin ranking på en sökfras men trillat ner på andra sökfraser. Vissa har tappat sin ökade trafik som de fått genom tidigare uppdateringar, medan andra har vunnit fler besökare. Och det finns de som är kritiska mot att Google lanserar uppdateringar i algoritmen för ofta för att vi som jobbar med SEO ska hinna lära oss och anpassa vårt arbete.

Tips för att hänga med i Googles nya algoritm

Exakt vilka förändringar som denna core update har fört med sig är än så länge svårt att säga. Att identifiera vad Google premierar är ett arbete som blir ett stort globalt projekt för alla som jobbar med SEO. Förutom att börja med en stabil grund i form av god teknisk SEO och både on-page och off-page SEO, är det en bra idé att leta efter förändringar som har dykt upp nu i september. Bevaka din egen statistik i till exempel Semrush eller Google Analytics:

  • Bevaka extra noga förändringar i er ranking på sökfraserna som ni optimerat på.
  • Analysera orsaker till eventuellt tapp.
  • Planera åtgärder – kanske behöver ni nytt kvalitativt innehåll?

Så skapar du mer relevant och användarfokuserat innehåll

För att verkligen lyckas skapa värde åt läsaren gäller det att förstå vilken avsikt googlaren har, alltså att ta hänsyn till user intent. Varför har någon googlat på en viss sökfras, och hur kan du hjälpa den personen? Kanske kan du ge matnyttig ny information som du samlat ihop genom gedigen research? Kanske kan du skapa underhållande innehåll som framkallar känslor hos läsaren? 

Kom också ihåg att vi alla har kort tålamod när vi googlar. Läsaren måste direkt bli övertygad om att du erbjuder det som de efterfrågar. Det kan du bland annat göra genom en stark rubrik och korta avsnitt med hjälpsamma, informativa mellanrubriker. 

SEO-texter för att klättra i Googles ranking

Vill du ha hjälp med texter till din webbplats? Vi skriver SEO-texter som ger värde för läsaren och Google också gillar. Hör av dig till hej@stockholmsskrivbyra.se så kan vi tillsammans bena ut vad ni behöver.