Effektivt innehåll – producera färre men bättre texter
27 mar 2025

Producerar du, precis som många andra marknadsteam, stora mängder innehåll varje vecka? Blogginlägg, nyhetsbrev och kampanjtexter i all ära, men frågan är om det faktiskt är effektivt innehåll som konverterar och stärker varumärket. Här går vi igenom varför mindre men bättre innehåll ger större genomslag och hur du skapar texter som gör skillnad, på riktigt.
Producerar ni innehåll utan effekt?
Marknadsteam lägger ofta mycket tid på att skapa nytt innehåll, men vad händer sedan?
- Ökar trafiken men konverteringen står still? Då kan texterna behöva en skarpare vinkel eller starkare CTA.
- Får inläggen visningar men ingen interaktion? Då kanske budskapet inte når rätt målgrupp.
- Använder säljteamet inte materialet? Då kanske det inte möter deras behov.
- Vet ni inte vilket innehåll som fungerar bäst? Då saknas en tydlig analys och strategi.
Om du känner igen dig kan det vara dags att fokusera mer på strategi och mindre på volym.
Vad är effektivt innehåll?
Att skapa innehåll bara för att hålla dina kanaler aktiva är sällan en hållbar strategi. Framgångsrika företag har en tydlig plan för hur deras innehåll ska stötta försäljning, varumärkesbyggande och kundrelationer.
Effektivt innehåll bygger på att svara på det din målgrupp faktiskt undrar över och behöver hjälp med. Använd rätt sökord och anpassa ditt innehåll så att det är lätt att hitta. Följ upp vad som fungerar bäst och justera strategin därefter.
Så skapar du färre – men bättre – texter
Börja med att analysera vilka texter och kampanjer som har gett bäst resultat tidigare. Kan de uppdateras, omarbetas eller återanvändas i andra kanaler? Genom att bygga vidare på det som redan fungerar sparar ni både tid och resurser.
Här kommer några exempel på hur ni kan omvandla tidigare producerat innehåll till nytt:
- Kika igenom bloggen och se vilka blogginlägg som genererat mycket trafik. Gör inlägg till sociala medier på samma ämne – exempelvis genom att återanvända copy till en kort film, en karusell eller i en omröstning.
- Samla tidigare artiklar på samma ämne och sätt ihop dem till en nedladdningsbar guide. Med små medel och enklare bearbetning har ni helt plötsligt ett matigt dokument som kan användas för att samla in mejladresser, få nya leads och stärka er position som experter inom ert område.
- Se över vilka sidor som är mest besökta på webben. Samla informationen i ett blogginlägg eller nyhetsbrev med frågor och svar på de vanligaste saker era målgrupper undrar över och söker på. Träffsäkert innehåll som förenklar för er målkund!
- Information om exempelvis medarbetare på en Om oss-sida kan också enkelt göras om till ett roligt inlägg på sociala medier eller ett lite mer personligt blogginlägg.
Ett annat sätt att öka effekten av ert innehåll är att optimera för SEO. När ni skriver med en tydlig sökstrategi kan ni nå ut till rätt målgrupp vid rätt tillfälle, vilket leder till mer organisk trafik och högre konvertering. Med andra ord är det bara fantasin som sätter gränserna för hur du kan effektivisera både arbetet för teamet och era texter!
Behöver du stöd i att skapa effektivt innehåll?
På Stockholms Skrivbyrå stöttar vi företag i att skapa innehåll som konverterar. Vi utvecklar content marketing-strategier, optimerar texter för SEO och skriver effektiva texter som stärker varumärke och driver affärer. Hör av dig!