E-postmarknadsföring – hur når jag fram?
02 jul 2020
Varje dag blir vi bombarderade av e-post som försöker sälja in oss på både det ena och det andra. Här är det en hårfin linje mellan vad som får läsning och klick och vad som får åka rätt ner i papperskorgen. Men att stå på andra sidan, och vara avsändare till mejlet, är inte alltid helt lätt. E-postmarknadsföring är ett kraftfullt verktyg som effektivt kan se till att dina kunder väljer just ditt företag vid framtida köp. Så hur ska man egentligen tänka när man skickar ett mejl i marknadsföringssyfte? Här kommer tio viktiga punkter som du bör ha i åtanke innan och efter du klickar på ’Skicka’:
1. Håll dig relevant
Se till att ditt innehåll är relevant för din målgrupp och skapar ett värde och en nytta. Det finns till exempel ingen mening att försöka sälja trädgårdsmöbler till någon som inte äger en trädgård. Skapa istället innehåll för kunder som är benägna att köpa.
2. Ha ett tydligt syfte och CTA
Fundera över syftet och din CTA (call to action) med din e-postmarknadsföring. Hur vill du att mottagaren ska agera efter att den har läst ditt mail? När du vet det kan du skapa både större tydlighet och enklare vägar för din mottagare att göra just det du vill att den ska göra.
3. Fatta dig kort
Ingen läser en roman till mejl. Försök att vara så kort och koncis som möjligt utan att tappa budskap och syfte. Kom gärna till saken tidigt i mejlet för att minska risken att du tappar läsaren på vägen.
4. Skriv en ämnesrad som lockar
Ämnesraden är den första och kanske enda chansen du har att locka mottagaren till läsning. Ge ämnesraden den kärlek den förtjänar genom att verkligen fundera över hur den bäst kan formuleras för att få med mottagaren på tåget. Glöm dock inte att hålla dig relevant för ämnet – ingen gillar clickbaits. Läs mer om hur du skriver en intresseväckande ämnesrad här.
5. Var personlig
Få mottagaren att känna sig speciell genom att ge ditt mail en mer personlig känsla. Det kan handla om att tilltala personen vid sitt namn i början av mailet, använda du-tilltal eller, i mån av tid och möjlighet, skräddarsy dina mail efter mottagarens bransch eller persona.
6. Undvik att spamma
Har dina mottagare börjat se dina mejl som spam en gång är risken att de gör det varje gång därefter stor, och då är risken desto större att dina mejl inte kommer få genomslagskraft. Försäkra dig därför om att du har kvalitativt, relevant och varierat innehåll, en bra ämnesrad och ett tydligt avsändarnamn- och adress, så fastställer du att du är seriös. Har du otur kan hela ditt domännamn spamklassas och därmed svartlistas hos vissa e-postleverantörer – så se till att skapa autenticitet för dig själv och ditt företag.
7. Anpassa språket
Fundera över vem du talar till i ditt mail och anpassa ditt företags språk och tonalitet efter det. Hur formell behöver du vara och hur tekniskt kan du formulera dig för att din målgrupp ska förstå? Förmedla rätt känsla till mottagaren genom att sätta dig in i vem din målgrupp verkligen är och vilka behov den har. Det är smart e-postmarknadsföring.
8. Välj rätt tidpunkt
Att välja rätt tidpunkt för att skicka ut mejlet är viktigare än vad man kanske tror. Det handlar om att fånga mottagaren när den är som mest benägen att ta sig tid att läsa. Vill du sälja en produkt eller tjänst till företag? Då kan det vara mest lämpligt att skicka ut mejlet under arbetstid. Vänder du dig istället till privatpersonen är kvällar eller helger kanske bättre.
9. Layout och färg
Tilltala din mottagare genom att skicka mailet i en snygg layout med ett tilltalande färgval. Blanda text med bild och länkar för att skapa rätt känsla och locka till läsning. Tänk också på att datorer, surfplattor och mobiler nu för tiden har så kallade ’dark modes’, där man kan göra bakgrunden helt svart. Välj därför bilder och textfärg med omsorg, och tänk på att göra loggor med vit bakgrund transparenta för snyggast utskick.
10. Utvärdera
Jobbet slutar inte efter att du skickat. Kanske är det viktigaste arbetet att också utvärdera effektiviteten av ditt mejl. Glöm inte att testa dig fram och göra ändringar för att se vad som är mest effektivt för just dig och ditt företag. Det kan handla om att skicka en annan tid på dygnet eller veckodag, bearbeta ditt innehåll eller skicka oftare eller mer sällan.
Behöver du hjälp?
På Stockholms Skrivbyrå vet vi effekten av riktigt bra e-postmarknadsföring. Vi jobbar med många kunder som marknadsför genom just mailutskick, och här är vi särskilt duktiga på att anpassa innehållet efter företagets tonalitet och målgrupp. Vi skriver, bearbetar och översätter mail så att de passar önskad bransch, land och affärskultur. Mejla oss så berättar vi mer!