Så skriver du ämnesrader som lockar till läsning
07 jun 2016
Att drunkna bland olästa mejl eller förpassas direkt till papperskorgen är två av de värsta saker ett mejlutskick kan råka ut för. Du får säkert själv en stor mängd nyhetsbrev, kampanjerbjudanden eller inbjudningar i inkorgen varje vecka. De flesta av dessa förblir förmodligen olästa. Kanske för att ämnesraden inte är tillräckligt intresseväckande.
Ämnesraden är avgörande
Ämnesraden är själva ingången till ditt budskap och det förtjänar ordentligt med tid och eftertanke. Ett starkt varumärke som gör regelbundna utskick med samma typ av innehåll och struktur kan öka öppningsfrekvensen genom att alltid använda samma ämnesrad. Har du varierat innehåll och skickar när du har något att berätta kan det löna sig att skriva en relevant ämnesrad för varje utskick. Vill du verkligen veta vad som funkar för dina mottagare ska du A/B-testa, alltså dela upp mottagarna i grupper och testa olika ämnesrader för att se vilken variant som mest lockar till läsning.
5 sätt att öka din öppningsfrekvens
Här kommer våra bästa tips på hur du kan optimera en ämnesrad för att öka öppningsfrekvensen.
Fatta dig kort – Ämnesraden ska sammanfatta ditt budskap på max 50 tecken.
Var personlig – Vänd dig direkt till mottagaren och försök att göra ämnesraden så relevant som möjligt för den som ska läsa. Undvik klyschor eller torr företagsjargong. Ämnesraden ska svara på varför mottagaren ska öppna ditt brev.
Var tidsbestämd – Ett mejl som kan vänta till senare blir ofta bortglömt. Anspela gärna på något aktuellt eller tidsbestämt, något som gör att mottagaren vill läsa direkt.
Luras inte – Att ljuga för sina prenumeranter eller lova för mycket lönar sig inte. Visst kan det få nyfikna mottagare att öppna brevet, men ett antiklimax skadar din trovärdighet och gör att mottagaren drar sig för att klicka nästa gång.
Spegla innehållet – Använd nyckelord från ditt innehåll så att ämnesraden stämmer så bra överens med innehållet och budskapet i utskicket som möjligt.
Ta en titt i din egen mejlinkorg och analysera vilka brev du öppnar och vilka du slänger. Hur ser ämnesraderna ut? Vilka öppnar du direkt, vilka sparar du och vilka förblir olästa? På så sätt kan du lära dig om vad som funkar och inte.
Vill du starta ett nyhetsbrev eller börja arbeta mer aktivt med e-postmarknadsföring? Vi på Stockholms Skrivbyrå kan hjälpa till hela vägen från strategiarbete till innehållsproduktion och verktyg för marketing automation. Hör av dig till oss på 08-556 042 00 eller på hej@stockholmsskrivbyra.se.