Bloggskolan – skrivtips!

Hem/Blogg, Content marketing, Tips/Bloggskolan – skrivtips!

Bloggskolan – skrivtips!

Du har nu funderat på varför du vill starta en blogg, vilka du skriver för och kanske redan kommit på några bra ämnen. Då är det dags att börja skriva! Om din skrivvana främst sträcker sig till mejl och sporadiska julkort – frukta ej. Här kommer några enkla men konkreta tips kring hur du strukturerar upp ditt inlägg.

Rubrik
Med rubriken vill du knyta ihop vad inlägget handlar om och locka dina besökare till att vilja läsa vidare.
På webben skumläser vi gärna och ofta, vilket ställer höga krav på rubrikerna. Rubriken avgör ofta om texten över huvud taget blir läst eller inte. Eftersom rubriken är den del av ditt inlägg som ger störst utslag i sökmotorerna är det även viktigt att den innehåller bra nyckelord. Det kan vara smart att forma rubriken som en fråga då vi ofta söker i frågeform t.ex: “Hur bloggar man?”

Ingress
Ingressen ska sammanfatta inläggets innehåll och fungera som en aptitretare innan den lite matigare brödtexten tar vid. Förstår man inläggets budskap enbart genom att läsa ingressen? Du har du gjort rätt!

Mellanrubriker
En kompakt text är tung att läsa. Genom att dela upp texten i flera stycken med mellanrubriker gör du den mer läsvänlig och enklare för läsaren att skumma igenom. Om du känner dig osäker på ett styckes längd, gå efter grundregeln en tanke– ett stycke. Även i mellanrubrikerna bör du tänka på att använda sökmotorvänliga nyckelord.

Luft
Rubriken må låta märklig, men en hel del av svenskarnas surftid tillbringas på smartphone eller läsplatta. På en liten skärm blir texterna lätt kompakta. Hjälp läsaren att orka vidare genom att dela upp stycken med ordentligt mellanrum.

Länkar
Vill du att besökaren ska läsa fördjupa sig i ämnet eller ledas till information om en produkt eller tjänst? Servera läsaren möjlighet till mer läsning.

Kontaktinformation
Om du använder bloggen som marknadsföringskanal är det viktigt att besökaren lätt hittar kontaktinformation till företaget. Självklart, men ack så lätt att glömma.

Bild 
Bilder lockar till läsning och gör att texter har större chans att spridas i sociala medier. Undersökningar visar att vi dras till ansikten och ögon, så underskatta inte kraften i foton på människor.

Call to action
Sist, men kanske allra viktigast. Vad händer när besökaren har läst klart ditt blogginlägg? Vill du att personen ska ringa dig, ladda ner en guide eller tänka något eller köpa något?
Lycka till!

 

Vi på Stockholms Skrivbyrå har flera duktiga copywriters och webbredaktörer. Vi kan hjälpa dig att sätta upp en företagsblogg och hjälpa till att producera och publicera innehåll som passar verksamhetens mål och målgrupper. Vill du veta mer? Hör av dig till: anna@stockholmsskrivbyra.se eller 0708-318511.

2017-06-14T11:22:53+00:00 24 april, 2015|Categories: Blogg, Content marketing, Tips|Tags: , , |0 kommentarer

Lämna en kommentar