“Behöver vi verkligen en företagsblogg?”

Hem/Content marketing, Marknad och sälj, Tips/“Behöver vi verkligen en företagsblogg?”

“Behöver vi verkligen en företagsblogg?”

Många förknippar fortfarande ordet “blogg” med redogörelser över veckans inköp, dagens frukost och andra vardagsbestyr. Men faktum är att de allra flesta företag med ambitioner idag har en blogg, en kanal för nyheter eller ett flöde under rubriken “Aktuellt” på sin webb. Kärt barn har många namn och vad man kallar det spelar egentligen inte så stor roll. Huvudsaken är att det finns ett aktivt flöde med, för målgruppen, relevant och intressant information. Större företag har ofta flera bloggar där specialister och nyckelpersoner inom företaget informerar och tycker till om frågor som rör ett tydligt avgränsat område.

En värdefull plattform

Att arbeta strategiskt med en blogg är ett utmärkt sätt att skapa en egen plattform och arbeta långsiktigt för att hamna högt upp i sökmotorerna och skapa en relation med kundgruppen. Oavsett vilka sociala kanaler vi använder i framtiden blir det lätt att fortsätta det arbete som pågår. Om satsningen enbart görs i de sociala kanalerna blir förflyttningen till nya kanaler mer smärtsam och måste börjas på nytt.

I en blogg kan du öka kunskapen kring din produkt eller tjänst på ett lättsamt sätt. Statiska webbsidor behöver egentligen bara innehålla ren fakta om företaget, produkten eller tjänsten. I företagsbloggen å andra sidan, kan du agera snabbt och reagera på aktualiteter som kopplar till ditt erbjudande. Innehållet sprids sedan lätt i de sociala kanaler du valt.

Kom ihåg att innehållet i en blogg ska vara:

  • relevant
  • intressant
  • aktuellt
  • avgränsat

Läs gärna våra tidigare inlägg om bloggning:

Börja blogga

Skrivtips för dig som bloggar

Så skriver du bättre texter

Går du i bloggtankar? Vi på Stockholms Skrivbyrå kan hjälpa till både med att sätta strategi och se till att din blogg tar form. Behöver du hjälp med att producera innehåll finns även många duktiga skribenter och innehållsproducenter i vårt nätverk. Kontakta oss på 08-556 042 00 eller på hej@stockholmsskrivbyra.se så berättar vi mer!

2017-06-14T11:22:53+00:00 29 maj, 2015|Categories: Content marketing, Marknad och sälj, Tips|0 kommentarer