Bloggskolan – börja blogga!

Hem/Blogg, Content marketing, Tips/Bloggskolan – börja blogga!

Bloggskolan – börja blogga!

Genom att ha en aktiv företagsblogg tar du vara på möjligheten att informera om nyheter, dra trafik till företagets webbplats och samtidigt skapa en god relation med nuvarande och potentiella kunder. Men vad bör man tänka på när man ska börja blogga och hur skriver man ett bra inlägg? Här kommer några matnyttiga tips som hjälper dig komma igång.

Varför bloggar du?
När du startar en blogg, fundera över vad syftet är med att blogga? Vill du sälja något, stärka ditt varumärke eller skriver du för ditt eget höga nöjes skull? Tänk på samma sätt varje gång du skriver ett inlägg. Vad ska hända när läsaren har läst texten? Vill du locka till kontakt, till ett köp eller till en ny tanke?

Vem skriver du för?
Innan du börjar skriva ditt blogginlägg, fundera över vem som ska läsa texten. Vad är din målgrupp intresserad av? Hur kan du hjälpa dina läsare att hitta det de söker?

Vad ska du skriva om?
Att varva informationstunga texter med lättsammare tips och länkar är ett bra recept på en varierad och aktiv blogg. Genom att blanda korta och långa inlägg känns det heller inte lika tungt att hålla igång bloggandet. Du kan till exempel ta upp:

– Vanliga frågor
– Berättelser eller anekdoter från ditt företags verksamhet. Läs gärna mer i vårt inlägg om storytelling.
– Länkar till intressanta artiklar
– Trendspaningar eller tips som läsaren kan ha nytta av
– Intervjuer med andra som verkar inom ämne

Långt eller kort?
En blogg behöver inte bestå av milslånga texter. Tvärtom! Många läser bloggar via telefonen på bussen eller som hastigast under kafferasten. Några få rader och en länk kan därför duga alldeles utmärkt. Ta för givet att läsaren har bråttom – då skriver du kärnfullt.

Våga vara personlig!
Bloggen är ett sätt för dig att ge en personlig röst till ditt företag. Att skriva i jag- eller vi-form är mer förtroendeingivande än att bara benämna företaget i tredje person. Att dessutom blanda informativ text med inslag av personliga tankar och åsikter gör dina texter roligare att läsa – och att skriva!

Marknadsför dina inlägg
Se till att få spridning på dina inlägg genom att posta dem på Facebook och i andra sociala kanaler. Du kan även länka till bloggen i nyhetsbrev och andra utskick. På så vis når du fler och drar samtidigt trafik till din webbplats.

Skriv även för Google
Vilka ord söker dina kunder och potentiella kunder på? Vilka ord vill du och din verksamhet bli förknippade med? Välj ut ett fåtal nyckelord och använd dessa i rubriker, mellanrubriker, sidtitel och i länkar. Det är ett plus om sökorden finns i domännamnet också. Vill lära dig mer om hur man charmar sökmotorerna? Här hittar du våra tio bästa SEO-tips.

Mät och analysera
Att mäta och analysera besökarantal, lästid, in- och utgångssidor och målgrupper är nyckeln till en framgångsrik blogg. När du förstår vad dina läsare vill ha och hur de beter sig blir bloggen en strategiskt och mycket effektivt verktyg.

Kanske vill du även läsa:

Behöver vi verkligen en företagsblogg?

Bloggskolan – börja skriva!

Så skriver du ännu bättre texter

Vi på Stockholms Skrivbyrå har flera duktiga copywriters och webbredaktörer. Vi kan hjälpa dig att sätta upp en företagsblogg och hjälpa till att producera och publicera innehåll som passar verksamhetens mål och målgrupper. Vill du veta mer? Hör av dig till: hej@stockholmsskrivbyra.se eller 0708-318511.

2017-06-14T11:22:53+00:00 23 april, 2015|Categories: Blogg, Content marketing, Tips|Tags: , |0 kommentarer

Lämna en kommentar