Blogg till företaget – 7 enkla steg för att lyckas
En blogg till företaget är ett bra sätt att locka kunder, såväl nya som befintliga. Det driver trafik till din webbplats och ger möjligheten att presentera era produkter och tjänster. Det är också ett utmärkt sätt att bygga varumärke. Men vilka saker behöver man tänka på för att lyckas med företagsbloggen? I det här inlägget har vi listat våra sju bästa tips!
1. Definiera målgruppen
För att lyckas engagera de kunder som du vill nå ut till på din företagsblogg ska du skapa innehåll som löser deras problem. Det är lätt att tänka att man vill nå ut till alla, men det är väldigt svårt, närmare omöjligt att skapa relevant innehåll som faller alla i smaken. Vill du nå ut till flera olika målgrupper föreslår vi därför att du skapar blogginlägg som vänder sig till olika målgrupper. Ju mer spetsad du kan vara i dina inlägg, desto bättre!
Förutom att sätta målgruppen för dina blogginlägg ska du fundera på var i köpresan som du tror att de befinner sig. Vad ska de göra efter att ha läst inlägget? Att få dem att trycka på en köpknapp kanske inte är aktuellt i just det här läget. Ska de ladda ner en guide eller kontakta er för att få mer information?
2. Sätt tonläget
Ett vanligt misstag är att använda för branschspecifikt och komplext språk som målgruppen nödvändigtvis inte förstår. Det är dessutom ganska tråkigt och tradigt att läsa. Vad du än ska skriva om, vare sig det gäller att förklara en komplex IT-lösning eller hur man bygger en altan, vinner du på att göra texten enkel att förstå. Den får gärna ha ett lättsamt språk, utan att bli för snackig. Eller för säljig för delen.
Här kan du läsa om hur du hittar rätt tonalitet.
3. Skapa en contentplan
Gör en planering för blogginnehållet för att säkerställa att det täcker in hela köpresan och stämmer överens med dina affärsmål. Det är ett strategiskt dokument som ska hålla igång produktionen av inlägg och som ser till att bloggen hålls levande. Gör du ingen plan finns risken att bloggen bara uppdateras ibland, och att den inte prioriteras. Låt därför bloggen bli en del av er kommunikationsstrategi, snarare än ett komplement. Enligt statistik har företag som prioriterar bloggen större chans till bättre ROI (Return on Investment) än de som inte gör det.
4. Gör en SEO-analys
Gör en sökordsanalys för att bilda en uppfattning om vad dina kunder använder för begrepp för dina tjänster, din produkt eller inom din bransch. Detta för att inte riskera att använda interna begrepp som ingen egentligen söker på. Det är också ett bra sätt för dig att få idéer om vad du kan skriva om på bloggen.
5. Strukturera inläggen
Har du tur så läser din besökare hela ditt inlägg, men allt för ofta scannar de bara igenom texten för att hitta det som är relevant. Genom att skapa en luftig text som är lätt att läsa och navigera ökar du chanserna till att fånga läsaren. Det gör du genom att använda:
- Tydliga mellanrubriker
- Styckesindelningar
- Punkt- eller sifferlistor
- Länkar och källhänvisningar
- Korta och långa meningar
Här får du fler tips om hur du kan skriva bra texter som engagerar.
6. Korrläs alltid!
Det kan verka självklart, men det är lätt att glömma eller förbise att korrläsa texten innan publicering. Ibland är det bråttom och ofta vill man bara få ut inlägget så fort som möjligt. Men onödiga slarvfel såsom missade bokstäver eller felstavade ord sänker förtroendet hos dina läsare. Det ser helt enkelt inte seriöst ut. Låt gärna fler än den person som skriver inlägget gå igenom texten en extra gång.
7. Analysera bloggen över tid
En blogg ger sällan snabba resultat, så bli inte besviken om det inte ger effekt på en gång. Se det istället som en långsiktig insats. Här är det viktigt att följa contentplanen och publicera inlägg regelbundet. Över tid kommer bloggen växa organiskt och ge dig mer trafik. Utvärdera hur det går efter en tid, för att se om inläggen ger effekt eller om du behöver justera contentplanen.
Lycka till!
Vill du ha hjälp med din blogg till företaget?
Vi på Stockholms Skrivbyrå har lång erfarenhet av att skapa innehåll inom flera olika branscher. Vi kan hjälpa dig att göra en contentplan såväl som hoppa in när du behöver extra förstärkning i innehållsproduktionen. Hör av dig till oss för att få hjälp med din företagsblogg.