Webbdagarna i Göteborg – åtta spaningar!
14 okt 2019
Nu har vi (nästan) lyckats smälta allt vi tog in under besöket av Webbdagarna i Göteborg. Vi var delvis på plats för att hålla föredrag om copywriting, men passade också på att lyssna till andra proffs och inspiratörer i branschen.
Som alltid på den här typen av evenemang fick vi många nya insikter. Vi träffade också nya, härliga kontakter som vi hoppas på att möta igen. Här har vi summerat några av våra spaningar.
1. Ha kundens behov och upplevelse i fokus
Men vänta lite nu. Kunden i fokus. Det har vi väl alla – alltid? Ja, vi tror nog att vi vet vad kunden vill ha. Men vi behöver (uppenbarligen) påminnas om att ta reda på om det vi tror stämmer överens med hur det är. Som avsändare behöver man bli tydligare, nischa sig och skapa mer värdefulla mötesplatser, såväl fysiska som digitala.
2. Skapa ett community av värde
Människor vill känna sig älskade, validerade och sedda och det påverkar såklart hur man vill känna sig när man handlar, väljer samarbetspartner eller leverantör. Vårt agerande i sociala medier och strategin bakom behöver förändras. Fördjupas. Vi behöver spendera mycket mer tid på att interagera med våra kunder. Delvis för att lära känna dem men också för att de ska lära känna oss.
Erikan Obotetukudo, grundaren av nätverket KIN, pratade bland annat om kundfokus och tillhörighet. Även kärlek var ett ledord.
Syssla gärna mer med livesändningar och aktivt interagerande med målgruppen. Tänk längre än produkten och fundera över vem du pratar med? Tala med fokus på målgruppens behov. Och lyssna. Ta dem bakom kulisserna och våga fråga både vad ni gör bra och mindre bra. Vad behöver ni erbjuda mer av och hur kan ni stötta er målgrupp, användare eller köpare på bästa sätt.
Att skapa kvalitetstid med kunden är en av utmaningarna i dagens business-klimat. Förr sågs kunden mer som en maskin som inte agerade på känslor, men känslorna är det som får din verksamhet att lyfta.
3. Se till att fler blir bra på att skriva
Idag skriver vi mer än någonsin. För att hålla den snabbhet som kommunikation och marknadsföring kräver behöver man ofta involvera medarbetare som inte är professionella skribenter. Vi förväntas kunna slänga upp en LinkedIn-uppdatering, skriva ett gästblogginlägg, sätta ihop en offert och skriva mail som ger effekt istället för att äta upp värdefull tid hos mottagaren. Skrivbyråns grundare Anna tog med sina lyssnare på en snabbkurs i copywriting. Hon menar att alla, med enkla knep, kan utveckla sitt skrivande på väldigt kort tid.
Anna Kleinwichs Magnusson körde en extra uppspeedad variant av workshopen Snabbkurs i copywriting. Mejla för att diskutera en skräddarsydd kurs hos oss.
Att ta reda på vem som ska läsa texten och vad texten har för syfte är en bra början! Anna tog även upp metoder för att mejsla fram bra budskap, skapa skönt tempo i en text, undvika vanliga språkmissar och framför allt skriva texter som når fram och ger effekt.
Severin Matusek från Co-matter lyfter The Guardian som ett framgångsexempel inom prenumerationsekonomin.
4. En era för prenumerationsmodeller
På samma sätt som vi vill ingå i ett värdefullt sammanhang, så är en ökad tydlig delaktighet i varumärket och verksamheten av intresse. Ett exempel som föredragshållaren Severin Matusek tar upp är The Guardian som etablerade en prenumerationsmodell för läsarna – där läsarna själva fick välja hur mycket pengar de ville bidra med. Men vem vill betala för att läsa något som tidigare varit gratis? Receptet stavas att dela med sig av sina värderingar och skapa kvalitativt material därefter. The Guardian lyckades nämligen samla in över en donerad miljon och har därefter byggt upp en hållbar och lönsam affärsmodell.
Backar vi några år fanns det inte på kartan att vi ville bidra pengamässigt för att i princip sponsra ett företag. När Kickstarter körde sin första crowdfunding-kampanj var många skeptiska. Numer är det en vital affärsmodell som vi vet fungerar. Användarna är inte längre rädda för att betala eller prenumerera och på detta sätt får du full kontroll över interaktionen med medlemmarna. Genom att de prenumererar och betalar så blir de till viss del också ansvariga över innehållet. The Guardian blev tvungna att verkligen bygga tjänsten för målgruppen. Andra bra exempel kring delaktighet och att engagera sin kundgrupp som togs upp var: Thingtesting, Patreon och Substack.
Folk är överlag trötta på sociala medier. Ladda ur mobilen med flit kan vara ett sätt att få en paus. Rätt smart ändå!
5. IRL är det nya URL
Trots möjligheten till god kommunikation i digitala kanaler är personliga möten nyckeln till framgång. Många är trötta på sociala medier. Nästan hela rummet räckte upp handen när den frågan ställdes och det visar nog att även vi som jobbar med digital kommunikation har fått för mycket av det goda? Utöver prenumerationer är olika medlemskap och skapandet av samhörighet viktigare än någonsin. De senaste åren har till exempel konceptet Adidas Runners byggts upp. Adidas vill skapa mervärde genom att skapa en plats där människor kan mötas och åstadkomma något tillsammans. Det skapar ett värdefullt band människor emellan och den goda känslan spiller över på varumärket bakom.
Historier engagerar och gör att kunder och användare minns våra budskap. Anders Hallberg från Actionform gav många bra tips för att skapa en bra story.
6. Mer video och historiebyggande
Det går inte sammanfatta webbdagarna utan att gå in på rörligt. Vi lyssnade bland annat till Jonna Ekman från Storykit som inledde med något som vi på skrivbyrån självklart står bakom. Kan du skriva kan du göra videor. Manuset har blivit det allra viktigaste i videon och det krävs ingen dyr utrustning för att komma igång. Jonna menar att manuset utgör 60 procent av jobbet och 90 procent av effekten. Våra följare och kunder är en publik, vilken måste tas omhand och samtidigt underhållas. Kan man göra för mycket video? Nej, var svaret. Bara sätt igång. Anders Hallberg från Actionform gav oss en mycket inlevelsefull och oförglömlig genomgång om hur man bygger en bra historia. En bra historia bygger på god dramaturgi!
Bonnier News Next har gått i bräschen vad det gäller voice inom mediabranschen. Är vi redo för nästa steg?
7. Från tryckt till digitalt – till voice
Vi fick också lyssna till Matilda Ljudén och Catti Rosengren som presenterade innovations-huben Bonnier News Nexts resa med voice-teknologin. Hur tar en etablerad media-organisation sig an ny teknik? Det finns inget mer naturligt än att prata, men hur personaliserar man innehåll via voice? Det ställer höga krav på användarna i sig eftersom de själva designar användarflödet beroende på hur de väljer att interagera. Det innebär stora utmaningar. Användare idag har dessutom helt andra krav och inte så mycket tålamod. Det krävs också att man behöver lära sig att distribuera innehållet via voice. På samma sätt som det krävdes en omställning från tryckt media till digitalt – så är detta ett helt nytt steg. Ett steg där det inte ens finns något visuellt gränssnitt. En minst sagt spännande utmaning. Att börja småskaligt och hålla det enkelt är tjejernas tips. Och de är säkra på att voice kommer vara helt avgörande för media i framtiden.
8. Gör er – och kundens – röst hörd!
Oavsett om voice står på er agenda, gör er röst hörd. Visa att ni finns. Tala med, lyssna på och träffa era användare och kunder. Teknologi, ekonomi och kultur går in i varandra. Produkter, kod och idéer kan kopieras, men inte tillit eller värdefulla relationer. Fokusera mindre på tillväxt, affärer och skapa nätverk av rätt anledningar – en community där andra vill vara med och skapa något större än sig själva. Folk vill gärna bidra så ta steget och skapa ramverket. Vi hjälper gärna till om ni behöver hjälp på vägen.
Vill ni ha hjälp att formulera budskap, bena ut vilka som verkligen ingår i er målgrupp eller bolla idéer för mer övergripande strategier? Hör av er!