Trendspaning i Dig-Italien

Hem/Nyheter, Sociala medier/Trendspaning i Dig-Italien

Trendspaning i Dig-Italien

Förra veckan drog Skrivbyrån till Rom och Italien på en workation. Mycket för att andas annan luft och mer för att få fler insikter om digitaliseringen i de europeiska länderna. Förutom att tyda latinska citat och beställa pizza på piazzan träffade vi två av Roms digitala byråer för att lära oss mer om våra italienska kollegors utmaningar, våra likheter och olikheter.

Vi träffade byråerna Arkage och Liquid Factory. Under de båda mötena kretsade diskussionerna oavkortat om framtiden, både den politiska och den digitala, och de två ämnena korsade varandra många gånger.


Italiens ögon riktade mot Sveriges hållbara företag

Pasquale Borriello, VD på byrån Arkage med cirka 30 medarbetare, talade om hållbarhet som affärsmodell. Italien har en lång kulturell historia av frivilligorganisationer och volontärarbete som ofta ersätter de luckor som välfärdssamhället inte täcker upp. I samma tradition handlar därför Arkages kunderbjudande om att driva varumärkesarbete och affär, simultant med möjligheten att låta kunderna bidra till en mer hållbar framtid – socialt och miljömässigt.

Med hjälp av projekten, Nuborn och Youmanity, arbetar byrån hårt för att göra hållbarhet ännu mer “attraktivt” och byrån söker kontinuerligt nya strategier. För vd:n Pasquale och Creative Directorn Mauro är Sverige ett föregångsland när det kommer till hållbarhetsansvar. Mycket på grund av våra storföretag, som IKEA och H&M.

byrån arkage italien

Anna, Mauro, Ivan, Pasquale och Jill på Arkage


Webbyrån som var med från början

De två barndomsvännerna, Federico Giacinti och Davide Costa, hade känt varandra i mer än 20 år när de valde att starta en digital byrå tillsammans: Liquid Factory. När de drog igång 2011, fanns det få mindre byråer som jobbade med digitala kanaler för små varumärken. Idag ser landskapet annorlunda ut då markant fler kommunicerar, konsumerar och lever online än förut. Medan Sverige är så gott som helt digitaliserat står nästan hälften av Italiens befolkning utanför internet. Det är en insikt som är avgörande för att förstå våra respektive länders olika sätt att arbeta med marknadsföring.


Både påven och politiken på sociala media

Federico berättade om sin egen upplevelse av Italiens tydliga inträde i den digitala tidsåldern – med startskottet under den nuvarande påvens invigningsceremoni på Sankt Petersplatsen i Rom. På TV-bilderna från påve Franciskus ceremoni 2013 syntes ett hav av mer än bara människor: lika många mobiltelefoner svävade ovanför huvudena för att för första gången i världshistorien digitalt dela den uråldriga traditionen i fler kanaler än bara de på TV.

Sankt Peterskyrkan

Dig-italienare framför Sankt Peterskyrkan

Samma år bedrev presidentkandidaten Beppe Grillo Italiens största politiska kampanj via digitala kanaler. Under rekordkort tid lyckades han kamma hem 25 % av rösterna. Under 2013 hade Grillo efter sina noggrant planerade strategier och populistiska budskap Italiens mest lästa blogg – och var Europas mest följda politiker på sociala medier.


Digitaliseringen i Italien vs Sverige

94 % av svenskarna påstås vara internetanvändare och vi är ett folk som agnar mycket tid åt telefonen, på tunnelbanan och bussen, men även på krogen. Romarna delar inte det beteendet. De två byråerna ansåg att även en snabb titt på mobilen är en oartig gest som varken platsar på restaurangen eller under mötet. Och som reaktion på att de flesta tvååringar i Sverige har tillgång till en smartphone? Come? Det kommer inte på fråga i Italien.

När vi kom in på sökmotoroptimering gick våra metoder isär. För en motsvarande svensk webbyrå i Liquid Factoyrs storlek är sökmotoroptimering A och O för att synas hos Google och kunna locka nya kunder. Säljprocessen, menade Federico, bygger mycket mer på direkta relationer och personliga kontakter. Byråernas nya kunder genereras absolut inte av flitig nyckelordsoptimering och riktad annonsering.


Ljusare framtid för den digitala generationen

I mötet med de båda byråerna gick det att märka en viss skepticism kring den explosiva, digitala utvecklingen. Fenomen som Fake News och brist på källkritik i flödena orsakar stor skada, särskilt när det kommer till politiken. “Goda krafter” och “gott content”, försvinner i villervallan av näthat, desinformation och spam. Det är varje marknadsförares främsta utmaning. Men Mauro från Arkage ville inte glömma att nämna: samma digitala kraft har en potential att ena människor och samtidigt få företag att ta ansvar för skapa en bättre och hållbarare framtid, särskilt då de yngre generationerna är på ingång.

Vill du läsa mer om byråerna, Italien och digitalseringen här och där?

Liquid Factory
Arkage
Beppe Grillo
Svenskarna och internet 2017

2017-11-23T16:04:55+00:00 23 november, 2017|Categories: Nyheter, Sociala medier|2 Comments

2 Kommentarer

  1. Jane Davis 2017-11-23 vid 20:38 - Svara

    What an interesting trip! It’s amazing that so many Italians don’t use the internet. That must make marketing to certain audiences very difficult.

    But the agencies you met are absolutely right that it’s terribly impolite to be constantly checking your phone while you’re with someone else. Let’s hope that behaviour sticks as internet increases in Italy!

    • Ivan Gedin 2017-12-13 vid 16:07 - Svara

      Certainly was! Sometimes when discussing the digital challenges it felt as if we were speaking different languages – and I’m not talking about Swedish-Italian! The conditions of operating in a digital business such as ours are completely different in Sweden and Italy. But doesn’t mean Italians have a lesser understanding for it, of course, just other ways – ways that were so exciting to hear about.

      And yes, of course. You wouldn’t (and shouldn’t) start to read today’s news paper while being with a friend. We’re also finding it hard to find an adequate excuse to such behavior.

      Thanks Jane for posting!

      All the best

      Ivan

Lämna en kommentar