Svenskarna och Internet 2023

10 okt 2023

Svenskarna och Internet 2023

Varje år är det lika spännande att ta del av rapporten Svenskarna och Internet. I år släpptes rapporten på Sergel Hub i Stockholm och sändes digitalt. Vi var på plats och lyssnade in årets nyheter. Även om skillnaderna i hur vi beter oss i den digitala världen inte är jättestora från året innan, finns det några spännande spaningar att lyfta.

Integritet, näthat och filterbubblor

En orolig tid ger en något orolig rapport, som lyfter svenskarnas syn på säkerhet, integritet och rädsla för näthat och filterbubblor. Vissa grupper är smärtsamt medvetna om det hårda klimatet online och avstår från att uttrycka sina åsikter av rädsla att utsättas för näthat. Andra verkar omedvetna om att filterbubblor existerar och många i de äldre åldersgrupperna har låg förståelse för hur algoritmer fungerar.

Integritet och övervakning är svårt att få ihop

Alla åldersgrupper är negativa till att bli utsatta för personligt riktad reklam på internet. Personlig integritet verkar vara viktigt för alla. På samma gång tycker en majoritet av de tillfrågade att polisen ska få samla information och läsa privata meddelanden vid misstanke om brott. Lite motsägelsefullt.

Vi får nyhetsrapportering från olika platser

Nästan alla svenskar tar del av samhällsnyheter, men det är stora skillnader på vilka nyhetskällor vi använder. TV-kanaler, nyhetsappar och webbplatser är våra främsta källor. Det är främst människor som står utanför digitala medier, alltså de äldsta, som läser tryckta tidningar. De allra yngsta målgrupperna vänder sig till stor del till sociala kanaler som TikTok där de följer profiler som Therese Lindgren, Magdalena Andersson och Ulf Kristersson.

Youtube, Facebook och Instagram är fortfarande störst

TikTok är också den kanal som växer mest av de sociala medierna 2023. Även Twitter, Roblox, Reddit och Flashback ökar, medan Metas jättar Facebook och Instagram minskar bland de yngre internetanvändarna. Trots det är Facebook och Instagram fortfarande de överlägset mest använda sociala kanalerna, tillsammans med Youtube som ligger i topp.

90-talisterna har bäst koll

90-talisterna sticker, precis som förra året, ut som de som har bäst koll på sociala koder, integritet och förståelse för den digitala världen och de faror som lurar. Gemensamt för alla åldersgrupper är att vi helst använder sociala medier till att ha lite kul. Vi roar oss genom att titta på och dela roliga klipp. Det är särskilt tydligt när det gäller människor födda på 1900-talet. Ungdomarna, födda på 2000-talet umgås med vänner och har en större del av sina liv online.

AI – ett verktyg för framtiden?

I år finns en tilläggsrapport om AI, som genomförts i augusti 2023 och alltså är hyfsat färsk. Den visar att AI-teknologi är ett hett ämne. I Sverige har tre av tio använt ett AI-verktyg under det senaste året. Det är främst de yngre generationerna som har tagit till sig AI. 60 procent av de tillfrågade mellan 18-34 år har använt AI-verktyg jämfört med endast 5 procent bland de äldre (65-84 år). ChatGPT toppar listan som det mest använda AI-verktyget, följt av DALL-E och Midjourney.

AI:s framtid enligt svenskarna

Svenskarnas åsikter om AI:s påverkan på framtiden är blandade. Max Tegmarks sommarprat har troligen skrämt upp många och nära en tredjedel är oroliga för AI:s negativa påverkan. 19 procent ser en övervägande positiv påverkan. Vi tror som alltid är kunskap är bästa sättet att dämpa rädslor och oro. Ta gärna en titt på Skrivskolans korta kurs om Att skriva med AI!

Det här bara en strimma av allt som finns att läsa i rapporten Svenskarna och Internet. Stort tack till Internetstiftelsen som gör det här stora och viktiga jobbet. Här kan du del av hela rapporten Svenskarna och internet 2023.

Spana in förra årets rapport

Är du nyfiken på att jämföra årets rapport med hur det såg ut förra året? Spana då in vår sammanfattning av Svenskarna och internet 2022.