Svenskarna och internet 2015

Svenskarna och internet 2015

Idag släpptes Internetstiftelsens årliga rapport om svenskarna och deras internetanvändning. En riktig högtidsdag för alla statistiknördar! Utifrån de trender som vi tycker är mest intressanta har vi satt ihop några tips som kan vara bra att tänka på inför året som kommer.

5 tips för effektiv marknadsföring under 2016

Undersökningen stärker några av de argument som vi ofta tar upp:

  1. Skapa relevant och för målgruppen intressant material i digitala kanaler
    Att förlita sig för mycket på  annonsering är farligt när allt fler surfar i mobilen. Redaktionell marknadsföring och annorlunda sätt att tänka kring annonsering blir nödvändigt.
  2. Se till att din webbplats och dess innehåll är anpassat för surfplattor och smartphone
    Att scrolla i sidled på en liten skärm är inte roligt. En webbplats som inte ser bra ut på en liten skärm gör att besökarna surfar vidare. Dessutom premierar Google webbplatser som har responsiv design och är mobilanpassade. Alla som skriver på webben bör ha grundläggande kunskaper i sökordsoptimering och ett intresse för att analysera statistik.
  3. Facebook är fortfarande det sociala nätverk som har flest användare
    Facebook har utvecklats till en kanal för omvärldsbevakning där världsnyheter och familjemiddagar har samma dignitet. LinkedIn, Instagram och Twitter är alla effektiva kanaler med olika inrikting. Fundera över vem du eller ditt företag vill nå, hur många sociala medier du mäktar med och våga välja vad du gör i de olika kanalerna.
  4. Var nyfiken och våga prova
    Ungdomarna väljer andra kanaler än sina föräldrar och morföräldrar och det är en utmaning för företagen att hänga med i den snabba utvecklingen. Som marknadsförare gäller det att vara nyfiken och våga prova på kanaler som Snapchat, Periscope och Kik.
  5. En klok innehållsstrategi är nödvändig
    Rörlig bild och podd är efterfrågat och det finns god chans till spridning, därför är det särskilt viktigt att tänka strategiskt kring syfte, innehåll och kanalval. Se till att sätta en innehållstrategi för alla kanaler och ta hjälp av någon som skriver manus för film och podd.

Om undersökningen Svenskarna och Internet

IIS adminstrerar alla .se- och .nu-domäner. Genom undersökningen Svenskarna och internet jämför de hur internets utveckling påverkar in­divider, familjer och samhället i stort. Här är några punkter vi tyckte var extra intressanta (samtliga bilder är plockade från rapporten):


Användare av internet och sociala nätverk ökar
93% svenskarna har tillgång till internet. Besökarna i sociala nätverk har ökat från 53 procent till 76 procent från 2010.

sociala medier anv


Facebook fortfarande störst
I alla åldersgrupper över 16 år är Facebook det mest populära sociala nätverket följt av Instagram. Facebook tappar bland yngre, och har blivit mer populärt bland pensionärerna. Statistiken visar att 70% av internetanvändarna rör sig på Facebook. Att Facebook är på väg att dö ut stämmer alltså inte om man ser till den vuxna målgruppen. Snapchat används av 81% av 12-15-åringarna, men lockar inte alls den äldre publiken. Instagram ökar mest men LinkedIn är nästan lika välbesökt i åldrarna 36-55 år.

Facebook


Mobilsurfandet ökar stadigt
92% av användarna har en dator, 59% har en surfplatta och 77% har en smartphone (jämfört med 73 % 2014) och antalet som använder sig av internet i mobilen ökar stadigt. Vad det innebär för annonsmarknaden ska bli intressant att se.

Mobilsurfa


Även de allra yngsta är aktiva online
Två av tre tvååringar använder internet och en av tre gör det dagligen. Här hittar vi de största användarna av surfplattor, bland barnfamiljer ligger snittet på hela 1,9 surfplattor per barnfamilj.

surplattor anv


Allt fler betalar för musik- och filmtjänster
Fildelningen minskar medan fler väljer att betala för musik- och filmtjänster. Av internetanvändarna tittar 33% på Netflix. Det är fler än alla Play-kanalers gemensamma tittare.


streama

Källa: Fakta och bilder är hämtade från ISS rapport som du hittar här.

Vi på Stockholms Skrivbyrå hjälper marknadschefer att sätta strategier för digital kommunikation och håller skrivkurser för copywriters och webbredaktörer som vill lära sig mer om content marketing och sökordsoptimering. Hör av dig om du vill veta mer!