Smarketing – så självklart egentligen!
15 sep 2014
Smarketing är ett knäppt ord på något som borde vara självklart. Digitaliseringen förändrar hur vi handlar och konsumerar. Det berör både produkter och tjänster och gör att den som säljer något måste tänka om. Säljare som sitter timmar i bil för att åka och träffa sina kunder och marknadsförare som helt fokuserar på att bygga varumärke kommer att behöva ändra sina sätt att arbeta.
Så fungerar smarketing
Marknadsföraren måste börja sälja. Säljaren måste utnyttja nya digitala kanaler för att arbeta mer effektivt. Och, framför allt – sälj och marknad måste börja prata med varandra, samarbeta och byta insikter om kunderna.
Det är ibland skrämmande tydligt att marknadsavdelningen och försäljningsavdelningen inte har en susning om vad de andra sysslar med. Olika budskap kommuniceras i olika kanaler. Säljaren vet inte vilka kampanjer som rullar i sociala medier och marknadsavdelningen missar att vidarebefordra kontakter till säljaren som kan omvandla den nyfikne till kund.
Content marketing, social selling, omnichannel experience
De engelska begreppen går förstås att översätta. Innehållsmarknadsföring, social försäljning och omnikanalupplevelse är inte bara trendiga begrepp, utan väldigt viktiga ingredienser för de företag som vill behålla sina kunder eller öka försäljningen framöver.
Köpprocessen börjar på nätet. Konsumenterna fattar ofta sina köpbeslut på helt egen hand. Sedan handlar de hos det företag som har tydligast information och enklast köpprocess online. Om leverantören finns runt hörnet eller i Japan spelar mindre roll.
Smarketing lönar sig
Nu är det år 2014. Vi tror att de företag som blomstrar om fem år har:
1. En genomtänkt strategi för marknad och sälj i alla kanaler, en omnikanalstrategi.
2. Medarbetare som förstår kraften i content marketing och social selling.
3. Bra verktyg för internkommunikation och change management.
Dessutom krävs förstås ett bra erbjudande som passar kunderna.
Stockholms Skrivbyrå utbildar marknadsförare, kommunikatörer och försäljare så att de kan arbeta smartare tillsammans!