Pinterest för företag – så funkar det
23 aug 2016
Pinterest är det sociala nätverket för design-nördar, inredningsintresserade och alla som vill planera, drömma och inspireras. Men det är också en plats för företag. Genom att ladda upp bilder på egna produkter och relaterat material finns chans att bygga varumärke och driva försäljning.
Företag eller privatperson?
På Pinterest laddar man upp och kategorisera bilder med hjälp av anslagstavlor, så kallade Pinboards. Du kan även följa andras anslagstavlor och repinna (reposta), gilla eller kommentera bilder. För privatpersoner är det ett praktiskt verktyg för att samla inspirerande bilder och idéer. Det är även en utmärkt marknadsföringskanal för företag som vill visa på sitt produktsortiment och dra trafik till sin webbplats eller webbshop.
Pinterest har vuxit i rekordfart sedan starten 2008 och hade under 2015 110 miljoner användare världen över. Här i Sverige var 2,2 procent av svenskarna inne på Pinterest dagligen under 2015. Majoriteten (80%) av användarna är kvinnor.
En källa för inspiration
Pinterest är ett bra verktyg även för företag eftersom det passar utmärkt att använda för marknadsföring. Eftersom Pinterest främst fungerar som en källa för kreativitet och inspiration är det en självklar kanal för den som är verksam inom livsstil (resor, hälsa, skönhet, mode, inredning, etc). Här kan man lägga upp produkter i olika kategorier och själv välja vilka nyckelord man vill vara sökbar på. Precis som på andra sociala nätverk kan din profil på Pinterest indexeras av sökmotorerna. Det gäller exempelvis ditt användarnamn , ‘Om oss’-texten och beskrivningen av dina pins. Se därför till att tänka att varje pinnad bild leder till rätt landningssida på din webbplats eller direkt till produktsidan på webbshopen. Skriv gärna ut pris i beskrivningen av dina produktbilder.
Pinterest – bygg företagets varumärke
Även om ni inte säljer produkter kan Pinterest vara en passande kanal. Allt handlar om att vara lite påhittig. Försök hitta ämnen som relaterar till din verksamhet och bygg på så vis upp en känsla kring ditt företag. Två exempel på kreativa Pinterest boards är Ving som blandar packningstips med reseinspirerad inredning eller Spotify som låter utvalda artister välja sina favoritoutfits för festivalsommaren.
5 tips för företagskonto på Pinterest
- Se till att dina bilder är tilltalande och högupplösta.
- Uppdatera kontinuerligt – Se till att vara aktiv och pinna med jämna mellanrum. Svara på kommentarer och var själv pigg på att repinna och kommentera andras pins.
- Pinna inte bara ditt eget innehåll utan blanda med bilder som du repinnat. Det ger ett mervärde för dina följare och bidrar till att skapa en känsla kring ditt företag.
- Lär känna dina följare – var uppmärksam på vilka som är mest aktiva repinnare av dina bilder. Prenumerera på deras anslagstavlor och lär från vad de tycker om. Du kan även använda Pinterest som en fokusgrupp för att testa nya produkter
- Analysera och justera – Pinterest har ett eget analysverktyg som du får tillgång till genom att verifiera din webbplats. Använd gärna detta för att mäta vilken sorts bilder som skapar aktivitet och vilka som ger mindre effekt. Som med alla sociala kanaler gäller det att inte bara “finnas till” på Pinterest. Ditt arbete ska resultera i ett värde för verksamheten, annars finns ingen anledning att lägga tid och resurser på plattformen.
Så kommer du igång med Pinterest
Att starta ett företagskonto är busenkelt. Så här går du tillväga:
- Gå till Pinterest
- Klicka på ”Gå med som företag”
- Fyll i dina uppgifter
- Färdigt!
Ett hett tips är att lägga till en Pin it-knapp på din webbplats. Då blir det enkelt för besökare att pinna dina bilder och sprida nya länkar till din webbplats.
Vill du läsa mer om inbound marketing och marknadsföring i digitala kanaler? Prenumerera på vårt månadsbrev.