Pinterest för företag – så funkar det

Hem/Sociala medier/Pinterest för företag – så funkar det

Pinterest för företag – så funkar det

 

https://stockholmsskrivbyra.se/digitala-kurser/Pinterest är det sociala nätverket för dig med förkärlek till ordning och reda. Här kan du ladda upp och kategorisera bilder med hjälp av anslagstavlor, så kallade Pinboards. Du kan även följa andras anslagstavlor och repinna (reposta), gilla eller kommentera bilder. För privatpersoner är det ett praktiskt verktyg för att samla inspirerande bilder och idéer. Det är även en utmärkt marknadsföringskanal för företag som vill visa på sitt produktsortiment och dra trafik till sin webbplats eller webbshop.

Pinterest har vuxit i rekordfart sedan starten 2008 och hade under 2015 110 miljoner användare världen över. Här i Sverige var 2,2 procent av svenskarna inne på Pinterest dagligen under 2015. Majoriteten (80%) av användarna är kvinnor.

En källa för inspiration

Att Pinterest går att använda i marknadsföringssyfte råder det ingen tvekan om. Eftersom Pinterest främst fungerar som en källa för kreativitet och inspiration är det en självklar kanal för dig som är verksam inom livsstil (resor, hälsa, skönhet, mode, inredning, etc). Här kan du lägga upp dina produkter i olika kategorier och själv välja vilka nyckelord du vill vara sökbar på. Precis som på andra sociala nätverk är din profil på Pinterest fullt möjlig att indexeras av sökmotorerna. Det gäller både t.ex. ditt användarnamn , ‘Om oss’-text och beskrivningen av dina pins. Se därför till att tänka att varje pinnad bild leder till rätt landningssida på din webbplats eller direkt till produktsidan på webbshopen. Skriv gärna ut pris i beskrivningen av dina produktbilder.

Var fantasifull och bygg ditt varumärke

Även om du inte säljer produkter kan Pinterest vara en passande kanal. Allt handlar om att vara lite påhittig. Försök hitta ämnen som relaterar till din verksamhet och bygg på så vis upp en känsla kring ditt företag. Två exempel på kreativa Pinterest boards är Ving som blandar packningstips med reseinspirerad inredning eller Spotify som låter utvalda artister välja sina favoritoutfits för festivalsommaren.

5 snabba tips när du startar ett företagskonto

  1. Se till att dina bilder är tilltalande och högupplösta.
  2. Uppdatera kontinuerligt – Se till att vara aktiv och pinna med jämna mellanrum. Svara på kommentarer och var själv pigg på att repinna och kommentera andras pins.
  3. Pinna inte bara ditt eget innehåll utan blanda med bilder som du repinnat. Det ger ett mervärde för dina följare och bidrar till att skapa en känsla kring ditt företag.
  4. Lär känna dina följare – var uppmärksam på vilka som är mest aktiva repinnare av dina bilder. Prenumerera på deras anslagstavlor och lär från vad de tycker om. Du kan även använda Pinterest som en fokusgrupp för att testa nya produkter
  5. Analysera och justera – Pinterest har ett eget analysverktyg som du får tillgång till genom att verifiera din webbplats. Använd gärna detta för att mäta vilken sorts bilder som skapar aktivitet och vilka som ger mindre effekt. Som med alla sociala kanaler gäller det att inte bara “finnas till” på Pinterest. Ditt arbete ska resultera i ett värde för verksamheten, annars finns ingen anledning att lägga tid och resurser på plattformen.

Så kommer du igång!

Att starta ett företagskonto är busenkelt. Så här går du tillväga:

  1. Gå till Pinterest
  2. Klicka på ”Gå med som företag”
  3. Fyll i dina uppgifter
  4. Färdigt!

Ett hett tips är att lägga till en Pin it-knapp på din webbplats. Då blir det enkelt för besökare att pinna dina bilder och sprida nya länkar till din webbplats.

Vill du läsa mer om inbound marketing och marknadsföring i digitala kanaler? Prenumerera på vårt månadsbrev.

Content marketing – vad är det?

Digitala kurser

Lämna en kommentar