Periscope – tjuvkika på världen!

Hem/Content marketing, Sociala medier, Tips/Periscope – tjuvkika på världen!

Periscope – tjuvkika på världen!

I våras lanserades tjänsten Periscope – en videoapp där användare från hela världen kan sända och se livevideo direkt i telefonen. Trots att det redan funnits liknande tjänster, som Meerkat och Youtube Live, har Twitterägda Periscope blivit en succé på bara några månader.

Till skillnad från Snapshat och Instagram ger Periscope vare sig tillgång till filter eller redigering. Sändningarna går att titta på i ett dygn från det att de lagts ut och det finns möjlighet att interagera med avsändaren via kommentarer och hjärtan (som kan liknas med likes). Användarvänligheten gör det enkelt för alla att använda, ett litet knapptryck och du är i sändning.

Att livestreama som företag

Precis som med Instagram och Twitter finns alla möjligheter för kreativa marknadsförare att använda livestreaming för att förmedla budskap och bygga relationer med sin målgrupp. Visst kan det kännas lite osäkert, tagningen måste ju bli bra från början och kan inte redigeras i efterhand. Men eftersom du automatiskt dyker upp bland andra aktuella sändningar finns en bred publik att nå för den som vågar prova.

Då kan du använda tjänster som Periscope :

– När du arrangerar ett event och vill livesända föreläsningar, intervjuer eller diskussioner. Du kan även låta tittarna ställa frågor i realtid.

– Om du vill visa vad som händer “bakom kulisserna” på ditt företag.

– Om du söker ett roligt och interaktivt alternativ till blogg eller podd för att dela med dig av kunskap inom ditt ämne eller svara på vanliga frågor.

24 städer på 24 timmar

Ett smart exempel på livestreaming i marknadsföringssyfte är kampanjen #24hPeriscope. Där lånade flygsajten Skyscanner under 24 timmar ut sitt Periscopekonto till 24 resebloggare världen över. Varje bloggare fick sända live från sin stad under en timme. Kampanjen marknadsfördes världen över och Skyscanner lyckades på ett enkelt, kostnadseffektivt och personligt sätt skapa intresse för spännande resmål.

Vill du testa Periscope?

  • Skapa ett konto eller logga in med Twitter.
  • Ladda ner den kostnadsfria appen i Appstore.
  • Titta på livesändningar världen, du hittar dem med hjälp av kartan
  • Följ andra användare som du är nyfiken på
  • Kör igång och börja sända. Du väljer själv om du vill att filmen ska vara tillgänglig under 24 timmar eller inte.

Testa, det är kul!

P.S.
Det viskas om att Periscope i hemlighet håller på att utveckla en app för nya Apple TV. På så vis skulle det vara möjligt för användarna att strömma videoklipp till enheten och titta direkt i sina TV-apparater. Smart!

2017-06-14T11:22:53+00:00 1 september, 2015|Categories: Content marketing, Sociala medier, Tips|Tags: , , |0 kommentarer

Lämna en kommentar