Nyvässad penna på skrivbyrån!
04 jun 2017
Välkommen Ivan!
Vi välkomnar vår senaste teammedlem på skrivbyrån: Ivan Gedin. Med en copywriting-utbildning i bagaget, ett nördigt intresse för ordvitsar och språk samt en förkärlek för strategi och koncept har han redan kastats in i Stockholms Skrivbyrås värld av white papers och trycksvärta.
Varför sökte du till skrivbyrån?
— Jag såg en annons du, Anna, hade lagt upp på LinkedIn. Vi kände ju varandra litet sen innan då du hade en hållit i en kurs på min gamla skola Forsbergs, för några år sedan. Sen dess har Stockholms Skrivbyrå vilat i bakhuvudet som ett toppenjobb jag skulle vilja ha.
Vad var ditt första jobb här?
— Mitt första jobb började tjugo minuter efter att jag hade varit på intervju hos er. Ni hade fått in ett brådskande uppdrag i samma sekund som jag stegade ut på gatan från kontoret. Femton minuter och två tunnelbanestationer senare satt jag på er kunds kontor och gick igenom briefen. Det var superspännande och jobbet gick galant! Jag tycker att det präglar skrivbyråns arbete generellt även nu — tvära kast och (ibland) blixtsnabba uppdrag med proffsig leverans.
Förutom att skriva — vad gör du mest på kontoret?
— Kokar mycket kaffe, DJ:ar kontorets Spotify och har ett övergripande, inofficiellt IT-ansvar. I dag installerade jag till exempel vår nya skrivare. Alltså en kopiator — inte en skribentkollega.
… och hemma?
— Jag har börjat illustrera en del och har två instagramkonton där jag fyller dem med mina alster. Det ena handlar om en halv gurka och det andra om snälla killar. Annars har jag börjat löpträna och hoppas att kunna delta i Stockholm Marathon när Slussenbygget står klart (när det nu är?).
Hur länge har du vetat om att du vill jobba med kommunikation och skrivande?
— Klyschan: sedan alltid. Men så är det. Att det var just den mer redaktionella biten jag var intresserad av upptäckte jag nog under gymnasiet när jag med två andra drev en kommersiell skoltidning där jag var chefredaktör. Länge leve pressfriheten!
Tycker du att det är viktigt med skriftlig kommunikation?
— Hur kan det inte vara viktigt? Vi spenderar mer och mer tid online, ett forum där merparten av kommunikation sker genom text. Företag fyller sina bloggar, webbplatser och kanaler med content. Det finns knappt någon, företag eller privatperson, som inte har minst ett sociala mediekonto. Samtidigt inser allt fler att inbound marketing är en metod som funkar. Även om allt färre läser böcker och skönlitteratur tror jag att både skrivande och läsning har en tyst men kolossal renässans.
Hur ser du på framtiden?
— För skrivbyrån? Med stor entusiasm! Redan nu är det lätt att märka det nästan omättliga behovet bland företag av all sorts text, content och digitala strategier. Det roligaste med mitt jobb är att få arbeta med allt detta, antingen i korta insatser eller under längre perioder. Att få vara en del av lösningen till dagens digitala utmaningar är inget annat än (i brist på bättre begrepp) skoj.
Om du vill veta mer om oss på Stockholms Skrivbyrå eller behöver hjälp från några av våra proffsiga skribenter, skriv till hej@stockholmsskrivbyra.se så tar vi det därifrån, ord för ord.
Trevlig vecka!