Metataggar – vad är det?

20 nov 2015

Metataggar – vad är det?

Metataggar eller metadata är vanliga begrepp när man pratar om SEO. Metataggarna är textfält som främst vänder sig till sökmotorerna. Genom att fylla i metataggar i ditt webbpubliceringssystem berättar du helt enkelt för Google vad din text handlar om. För några år sedan hade metataggar större vikt än vad de har idag. Man ska därför inte stirra sig blind på taggarna utan se dem som en del av det totala optimeringsarbetet.

Ett tips är att alltid skriva in metainformation i samband med att du skapar en ny sida. Då besparar du dig själv den tid och krångel det innebär att gå tillbaka och fixa i efterhand.

Så skriver du metataggar

Sidtitel – Page Title
Sidtiteln må se liten och futtig ut, men den är i själva verket av stor vikt för placeringen hos Google. Sidtiteln hittar du i det översta fältet i webbläsarnas fönster, i flikarnas etiketter när du har flera sidor öppna, i Googles resultatlistor, i webbläsarhistoriken, bland webbläsarens favorit- och bokmärkeslistor och i inlägg som besökare länkar till i sociala medier.

Sidtiteln blir normalt sett densamma som sidans rubrik. Om du sparar din sida och därefter byter rubrik kommer sidans titel fortsätta vara samma som förut. Försök se till att sidans titel innehåller det prioriterade sökordet så tidigt som möjligt. Varje sida bör även ha en unik titel. Om flera av dina sidor har samma titlar kan det hända att de inte syns i Googles sökresultat. Sidtiteln bör heller inte vara för lång, max 55 tecken.

Den här sidans titel är till exempel Metataggar – SEO – Stockholms Skrivbyrå.

Nyckelord – Meta Keywords
Till skillnad från vissa andra sökmotorer tar Google inte längre hänsyn till keywords. Men det skadar inte att lägga in dem ändå. Välj några nyckelord som återfinns på sidan. Använd även fraser som stämmer överens med hur besökare söker på Google:

vad är metataggar 
seo metataggar
meta title
page title
meta decription
hur skriver man meta-taggar 

Metabeskrivning – Meta Description
Meta Description är inte heller avgörande för rankningen i Google, men det är den text som syns i Googles resultatlista. En välformulerad text ökar chansen till att användaren faktiskt klickar på länken och väljer din webbsida framför dina konkurrenters. Skriv en kort sammanfattande och lockande text som gör att läsaren får lust att läsa mer. Beskrivningen ska vara max 150-160 tecken.

Den här sidans meta description är:
Metataggar hjälper Google att kategorisera och förstå vad en webbsida handlar om. Lär dig att skriva rätt och öka chanserna att synas i Googles sökresultat.

Vill du lära dig mer om SEO?

Googles algoritmer förändras ofta och det gör att sökordsoptimering är klurigt. Att lyckas klättra i Googles rankning kräver tålamod och kunskap. Här finns mer läsning:

Sökordsoptimering för dig som skriver för webben

8 SEO-tips för din webbplats

Användarvänlig och mobilanpassad

Vi på Stockholms Skrivbyrå hjälper ofta marknadsförare och redaktörsteam som vill vill fräscha upp sina kunskaper inom sökordsoptimering och textproduktion för digitala kanaler. Hör av dig om du vill veta mer om hur vi arbetar med workshops och utbildningar. Mejla hej@stockholmsskrivbyra.se eller slå en signal till 08-5560 4200

Vill du ha fler tips från Stockholms Skrivbyrå, prenumerera på vårt månadsbrev!