Är ljudet här för att stanna? Ljuddesign, röststyrning och Clubhouse

24 mar 2021

Är ljudet här för att stanna? Ljuddesign, röststyrning och Clubhouse

Digital kommunikation och sociala medier kan vara på väg mot en stor förändring. I den digitala världen märker vi nämligen att ljudet tar allt mer plats. Live-sända ljudsamtal finns idag i mångas öron och vi kommer ofta i kontakt med röststyrningstjänster. Utvecklingen inom ljud går fort nu, så spetsa öronen!

Röststyrning ljudet hjälper oss i vardagen

Om vi hade sett oss själva för tio år sedan hade vi undrat vad det var frågan om: “Hej Google – sätt på musik!”, “Hej Siri – sätt en timer på 8 minuter”. Vi ser att digitala assistenter och röststyrda smarta apparater har blivit en naturlig del av vardagen och det sker stora framsteg på det området. Med hjälp av maskininlärning och artificiell intelligens frigör vi våra händer och kan få hjälp med allt möjligt. Och mer blir det framöver.

Även om vi inte tänker på det kommer vi alla i kontakt med röststyrning idag. Många telefonväxlar bemannas av automatiska röststyrningstjänster och även om det ibland är irriterande att inte få prata med en riktig människa fungerar de faktiskt.

Snart kommer även röststyrd handel att bli allt vanligare. Vill du be din röststyrda assistent plocka fram förslag på nya vårskor eller med rösten lägga en beställning så att det finns god frukost hemma till helgen? Det ligger inte långt bort.

Ljuddesign förstärker våra upplevelser

Ljuddesign är idag något vi förknippar med teater, film och tv, men faktum är att vi har olika väl genomtänkta ljud omkring oss hela tiden. Har du tänkt på att det låter när du öppnar datorn, när du använder kartappen för att hitta rätt, när du åker hiss och när du går in i en butik? Eftersom vi blir mer medvetna om hur viktigt ljudet är för vår upplevelse och tekniken ger oss helt nya möjligheter att experimentera ska det bli spännande att höra vad som händer på det området närmaste tiden.

Ljudboken är alltid med oss

Ljudboken har tagit oss med storm och lyssnandet ökar hela tiden. Med trådlösa hörlurar och en smartphone i fickan har vi aldrig tråkigt. Vi får inspiration och skaffar oss ny kunskap med hjälp av ljudet. Med prenumerationstjänster får vi tillgång till ett stort utbud av böcker och vi slår vad om att även ljudboksmarknaden och ljudböckernas ljuddesign och struktur kommer att bjuda på nyheter de närmaste åren.

Clubhouse ­­– appen för ljudbaserade samtal

De senaste snackisen i kommunikationsvärlden är Clubhouse. Det är en ljudbaserad app där vem som helst kan starta ett live-chattrum för att föra samtal. Man kan likna det vid en livesänd podcast, eller radio, där även lyssnare kan hoppa in och delta. Med tanke på hur mycket lyssnandet och konsumtionen av podcasts och ljudböcker har ökat senaste åren gillar onekligen många att lyssna!

Det som gör Clubhouse så populärt kan vara flexibiliteten i att man lätt kan gå in och ut ur ett live-samtal. Möjligheten att få exponering och marknadsföring genom att skapa och vara värd för Clubhouse-rum är en annan. Ytterligare en förklaring till att appen blivit populär på så kort tid är såklart pandemin. Vi isolerar oss mer och saknar våra sociala kontakter. Där har intimiteten i samtalen på Clubhouse sannolikt varit en räddare för många. Läs gärna vårt tidigare inlägg om Clubhouse om du vill veta mer om den trendande ljudappen och hur du kommer igång.

Andra sociala medier bjuder på ljud

Det växande intresset för Clubhouse har fått sociala mediejättar såsom Facebook och Twitter att lansera egna interaktiva ljudlösningar. Facebook ryktas arbeta med det och Twitter har redan lanserat en egen, Spaces. De beskriver Spaces i en tweet som ett experiment med intimiteten hos den mänskliga rösten i fokus.

Det är ingen nyhet att de stora sociala medieföretagen inspireras av varann. Många trender har lånats och blivit en självklar del av olika plattformar. Ett exempel är stories som många tog efter av Snapchat. Ljudtrenden kan mycket väl vara här för att stanna.

Men säkerheten då?

Trenden med ljudbaserade appar och tjänster väcker, trots sin popularitet, en hel del kritik. Hur mycket lyssnar våra apparater på oss och hur använder de den enorma mängd data som samlas in? Maskinerna samlar in data för att lära sig hur vi funkar så att de blir smartare och kan hjälpa oss bättre. Men det är lätt att känna sig övervakad.

Eftersom Clubhouse livesänder omodererat och ofiltrerat innehåll, anklagar många dem för att bryta mot säkerhets- och integritetsregler. Clubhouse själva säger att de jobbar med detta och förhoppningsvis får vi se en förändring i kommande uppdateringar. Det blir även intressant att se hur andra sociala plattformar hakar på trenden och hur de ska hantera de säkerhets- och integritetsfrågor som kommer med öppenheten.

Audio Deepfake är ett annat fenomen att vara uppmärksam på. När intelligent teknik lär sig att härma röster kan vi inte längre vara säkra på att det vi hör faktiskt är sant.

Använd dig av ljudet som företag

Hur kan du använda ljud nu och i framtiden? Vi är många som uppskattar podden och än så länge följer de flesta poddar en viss form och struktur. Det formatet kommer vi säkert att utveckla till mer kreativa ljudproduktioner för olika behov. Som företag finns alla möjligheter att experimentera.

Ljuddesign är inte alls så välanvänt som det skulle kunna vara – det finns möjlighet att tänka kreativt och utmärka sig för den som har fantasi och resurser.

Vi ser redan att Clubhouse används flitigt av företag och kända profiler. Många skapar rum, dels för att skapa nya kontakter, dels för att bjuda på kunskap och reflektioner inom olika relevanta ämnen och branscher. Vi tror att Clubhouse och kommande lösningar för livesända ljudsamtal är ett utmärkt sätt för företag och att komma närmare sina målgrupper.

Att få en röst på personerna bakom ett företag eller ett varumärke och få chansen att interagera direkt, leder sannolikt till att man minns varumärket bättre och dessutom gillar det mer!

Ta tillfället i akt och lyssna!

Förutom att det är ett bra sätt att exponera sig på så är det en lättillgänglig kanal för att samla insikter om vad andra människor tänker om ert varumärke eller er bransch. Insikter som ni sedan kan använda för att skapa relevant innehåll.

Inom marknadsföring ligger fokus oftast på att höras, synas och publicera innehåll i snabb takt. När ljudet tar mer plats kan vi inte nog påminna om hur viktigt det är att lyssna! Vänd på tanken och använd sociala medier till att lyssna på dina målgrupper.

För att kunna skapa relevant innehåll är det avgörande att intressera sig för och förstå de målgrupper man vill nå. På Clubhouse är det därför klokt att följa människor som du normalt sett inte kommer i kontakt med. Du kommer att få insikter, nya tankar och intressanta samtal. Testa!

 

Vill du prata med oss på Clubhouse?

Är du intresserad av kommunikation, marknadsföring och skrivande? Följ vår klubb “Marknad & Kommunikation” för att få en notis om våra kommande rum. Om du själv vill starta ett rum kan du bli medlem och starta egna rum i klubben – vi vill gärna bli fler som är sugna på att diskutera ämnen som kopplar till vår spännande bransch!

Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se om du vill veta mer.

Vi har ett stående rum som rör skrivande och digital kommunikation varje torsdag kl. 11.30. Varmt välkomna! 

Läs vår guide om du vill veta mer om hur Clubhouse fungerar.

Vill du ha professionell hjälp med ditt innehåll? Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se! Vi kan hjälpa dig med produktion av engagerande texter som lockar till läsning.