Så når ditt företag större framgång på LinkedIn – 5 tips

20 sep 2021

Så når ditt företag större framgång på LinkedIn – 5 tips

Visste du att antalet användare på LinkedIn har ökat med över en miljon sedan början av 2020? Med andra ord är det läge att använda dig av plattformen för att nå ut till ditt företags målgrupper. För att sticka ut i mängden behöver du grymt bra innehåll som engagerar. Här har vi samlat några tips på hur du och ditt företag når större framgång på LinkedIn.

1. Definiera företagets mål med LinkedIn

För att närvaron och engagemanget på LinkedIn inte ska bli spretigt är det bra att först definiera målet med att du finns där. Vad vill du uppnå med dina inlägg och vilken målgrupp vill du nå ut till? När du vet det är det lättare att bestämma vad och när du ska posta ditt innehåll. Dessutom blir det lättare att veta vilka hashtags som passar bäst för dina inlägg. Vill du ha hjälp med att definiera dina mål och målgrupper? Hör av dig till oss på Stockholms Skrivbyrå.

1. Våga vara personlig (men inte privat)

Som företag kan det löna sig att våga vara lite personlig eftersom det generellt väcker känslor och engagerar mer. Även om LinkedIn kanske är den mest ”professionella” plattformen just nu. Fundera på hur ditt företag kan bjuda på sig genom att lyfta mer mjuka värden och samtidigt få fram budskapet. Undvik att gå över gränsen och bli för privat, det tenderar snarare att irritera än engagera. Ett exempel på personligt LinkedIn-relevant innehåll kan vara att lyfta veckans eller månadens medarbetare eller utse medarbetare till månadens ambassadör med ansvar för personligt content. Allt beroende på era mål och målgrupper förstås.

2. Använd rörligt innehåll

Att rörligt material är en vinnare för att nå ut är ingen nyhet och det gäller även på LinkedIn. Du har bara ett par sekunder på dig att fånga någons intresse och en video väcker mer nyfikenhet än en bild med text. Ett inlägg med en video ger dig också mer statistik. Du kan exempelvis se vad de som tittat på videon jobbar med, deras titel och var de befinner sig. Du kan se om de stannade upp och tittade på videon eller om de bara scrollade vidare. Hög kvalitet på videon får du exempelvis genom att skriva ett videomanus.

3. Varva organiskt och köpt innehåll

Du kommer långt genom organiskt innehåll, alltså content som är så bra så att du förtjänar mottagarens engagemang. Du kan nå ännu längre genom att varva det med köpta annonser. Skapa en kampanj med taktisk kommunikation mot dina målgrupper eller varför inte boosta dina bästa inlägg för större spridning?

4. Var aktiv och posta regelbundet

Att posta regelbundet är väldigt viktigt på LinkedIn. Det räcker tyvärr inte att publicera någon gång ibland för att skapa engagemang och spridning. Det måste inte vara varje dag eller flera gånger på per vecka, utan lägg det på den nivå du har tid med och som du tror att dina målgrupper uppskattar. Allra viktigast är att det sker regelbundet. Var inte bara aktiv i dina egna inlägg utan kommentera, gilla och dela andras innehåll. Gillar du andras inlägg ökar chansen att de kommer att gilla dina och du syns mer i andras flöden. Och glöm inte att hålla din företagsprofil komplett och uppdaterad.

5. LinkedIn kräver tålamod

Det tar tid att bygga upp en följarskara. Det tar ännu längre tid att få dem aktiva och engagerade. Men vi lovar att det lönar sig i längden, så länge du är relevant i ditt innehåll, postar regelbundet och interagerar med andra på plattformen.

Behöver du hjälp med strategi och innehåll?

Hör av dig till oss på hej@stockholmsskrivbyra.se! Vi kan hjälpa dig med allt från målgruppsanalys, till strategi och produktion av engagerande innehåll.

Lycka till!

Relaterade inlägg